Gå til innhold

Muligheter ved konkurs


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte for en stund siden noen varer i en nettbutikk, og fikk akkurat beskjed om at er gått konkurs, varene er ikke sendt.

Hvilke muligheter/rettigheter har jeg til å få refundert kjøpsbeløpet.

 

Kan det være aktuelt å kontakte Forbrukerråd, Politi osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ett AS går konkurs må man rette ett krav mot konkursboet, da er det opp til bobestyrer (eller hva det heter) å fordele verdiene på de som firmaet skylder penger til.

 

Hverken forbrukerråd eller politi ha myndighet i en slik sak!

 

Lov å spørre hvilket firma det var?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen i familien som kjøpte, men fikk bruke mitt kort siden de ikke har kort selv. Butikken var visst skandimart eller noe sånt.

 

Er uansett ikke et voldsomt stort tap, men er jo voldsomt irriterende.

 

Hvor kan jeg eventuelt finne konkursbo eller bobestyrer?

Lenke til kommentar

Har du kjøpt med kredittkort kan du gå til kredittyter (sjappa som har utstedt kortet ditt) for å få tilbake pengene.

Varene ble ikke kjøpt med kredittkort

 

Du kan tilsvarende rette kravet til banken/visa hvis kjøpet er gjort med visa-delen av et vanlig bankkort. All netthandel gjøres normalt med visa-delen av bankkortet.

 

 

Se f.eks Skandiabankens vilkår for bankkort:

 

Når en kortholder foretar et kjøp gjennom Visas betalingsnettverk, uavhengig om det er et debetkort (tilknyttet en konto) eller et kredittkort, og ikke mottar varen eller tjenesten som er betalt for, har kortholder en mulighet til å reklamere via banken. Ved bruk av debetkort er forutsetningen at visa-delen er benyttet. Dersom transaksjoner ikke dekkes av Visas regelverk har heller ikke banken noe ansvar.

 

Kortholder må levere en egenerklæring og dokumentere at kjøpet dreier seg om varer/tjenester som ikke blir levert, for eksempel dersom virksomheten opphører. Kortholder må også dokumentere at man har prøvd å løse saken med salgsstedet på egenhånd.

 

https://www.skandiabanken.no/Kort/Vilkar/Avtalevilkar-for-Skandiabanken-Bankkort/

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folk handler på slike steder. "Konkursmailen" er selvfølgelig bare løgn, og vedkommende lever av å lure godtroende netthandlere. Blir kvalm.

 

Han klarer ikke å komme med ett seriøst svar på denne mailen og har bedt om å få navnet på bobestyrer. Har sendt flere mailer til han og det eneste han har svart er denne konkursmailen...fått den 3 ganger nå men dette får politiet ta seg av.Han bør ha alle sine ting iorden når jeg tar kontakt med alle instanser jeg kan komme på. Er nok alt for mange som bare har gitt seg. Å skylde på en person som har levert falsk anmeldelse for ikke å ha fått varer,vel jeg har heller ikke fått varer all den stund at det jeg har fått ikke samsvarer med bestilling så hvis han tror at så lenge folk som bestiller får noe i posten så har han sitt på det tørre må han tro om igjen.Får se hva de har å si på forbrukerrådet,skatteetaten og hos politiet i første omgang. Skal iallefall gjøre mitt for at han ikke skal få startet opp igjen!!!!!

Endret av Merkas
Lenke til kommentar

Trudde vedkommende satt i fengsel jeg etter alt det jablet han har tullet med. Sånne idioter som han......

 

Kanskje han trives på cella da for dette er ikke over enda. Hvis det er noen som har bestilt varer fra denne karen og ikke fått det de har bestilt eller ikke fått noe i d hele tatt vil jeg gjerne ha kontakt med dem.

Jo flere sammen jo bedre.... Hvis d dukker opp nok misfornøyde "kunder" er d duket for en gruppe på facebook med hovedmål å få stoppet han for alltid!

Lenke til kommentar

Tipper han snart skriver et innlegg i denne tråden her med hvor synd det er på han, at han er verdens ærligste person og at alle som skriver negativt om han skal anmeldes til politiet. Er i hvert fall slik han har holdt på i alle tidligere diskusjoner jeg har kommet over angående denne fyren :)

 

Patetisk...

Lenke til kommentar

Tipper han snart skriver et innlegg i denne tråden her med hvor synd det er på han, at han er verdens ærligste person og at alle som skriver negativt om han skal anmeldes til politiet. Er i hvert fall slik han har holdt på i alle tidligere diskusjoner jeg har kommet over angående denne fyren :)

 

Patetisk...

 

Hjertelig velkommen sier jeg da. Første mann (kvinne) til politiet. Han får nok snart høre fra diverse instanser så han skal bare ha regnskap o.s.v lett tilgjengelig. :nei: Endelig har jeg fått meg en hobby,som jeg har sagt til han,jeg har ikke råd til å tape disse pengene men tid har jeg nok av og den skal jeg bruke godt :) Jeg har informert han om hva som blir følgende her og han har hatt mulighet til å unngå dette så jeg håper bare at han syns det var verdt det når jeg er ferdig noe jeg ikke blir før han gjør opp for seg og drar dette ut i langdrag så vil kostnadene bli større for hans del. Hvis det ver flere sider jeg kan legge ut innlegget mitt så legg ut link her...

Endret av Merkas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bra at noen som blir svindlet av han faktisk tar seg tid til å ta tak i saken. Det er eneste måten å på sikt kanskje få slutt på hans mildt sagt tvilsomme praksis.

 

Heier på deg, Merkas :)

 

Takk :) Jeg er sikker på at det finnes flere der ute som av ulike årsaker ikke tør å stå frem. Er det noen som skal være flau i denne saken så er det han som påstår at han er ærligheten selv,ikke folk som har trodd på han og hans produkter. Men jeg skal klare meg alene mot han jeg :)

Lenke til kommentar

Takk :) Jeg er sikker på at det finnes flere der ute som av ulike årsaker ikke tør å stå frem.

Største grunnen er nok at han truer folk med anmeldelse om de så mye som hinter til at det han gjør kan være svindel, og da tør de i hvert fall ikke å kontakte politiet. Mener å huske at han truet flere folk både her på diskusjon.no og avforum.no med akkurat dette når de skrev noe negativt om firmaet hans og hans person.

 

Det i seg selv er utrolig smålig.

Lenke til kommentar

Største grunnen er nok at han truer folk med anmeldelse om de så mye som hinter til at det han gjør kan være svindel, og da tør de i hvert fall ikke å kontakte politiet. Mener å huske at han truet flere folk både her på diskusjon.no og avforum.no med akkurat dette når de skrev noe negativt om firmaet hans og hans person.

 

Det i seg selv er utrolig smålig.

 

Nå er jeg på begge plassene og diskusjonen går sin gang. Akkurat i dette tilfellet må han jo bare komme igjen,prøv å true meg på noen som helst måte. Jeg sitter jo med bevis for at det jeg sier er riktig så skulle han prøve seg så gir han meg bare mere mat :) Han har vel ikke skjønt at så lenge han driver dette firmaet er han dets ansikt utad og handlingene hans likeså. Han har også fått beskjed om hva jeg kommer til å gjøre via mail og jeg forklarte han der er at det jeg skrev der ikke er noen trussel,bare ren informasjon så jeg har min sti ren i dette tilfellet. Jeg lar meg ikke stoppe av sånt tull. Han hadde all mulighet til å unngå dette så i mine øyne har han valgt dette selv. At folk lar seg true er for meg helt uforståelig,hvis folk ikke får varer som står til forventninger så går dette på han og når han ikke fikser dette så er det regelrett svindel,dette gjelder også de som har bestilt og ikke mottatt varer.. Bare det å lese denne konkursmailen hans får alle bjeller til nå ringe. Det er jo en ordlyd som ikke hører hjemme noensteds. Men å la seg skremme sånn at han får fred og ikke får noen konsekvenser er lavmål. Det som har skjedd her er at han bare har fortsatt på samme måte som før. Hvor mange er det som har "gitt" han penger som han kan bruke som han ønsker? Bare disse telefonene koster maks 700 kr nedi kinalandene (sikkert mye mindre siden han har handlet i større kvanta),d.v.s at han har ihverfall tjent over 1500 kr pr tlf så det han skriver "Enden på visa ble at jeg sendte varer til firma var tomt for penger og nå sender dette til resterende." (hva mener han med resterende?) Hvordan forklarer han dette da når han ikke sender ut varer før pengene er registrert på konto. Den eneste måten at det firmaet er tomt for penger er at han har brukt penger som ikke er hans! og det er tyveri. Og han påstår at han er en ærlig mann...hadde han vært det så hadde bare vært skrevet om han på en positiv måte. Man kan jo lure på om det er noe som rører seg i hodet på mannen som ikke skjønner såpass. Uansett,meg blir han ikke kvitt før jeg har fått pengene mine tilbake. Han kan jo bare prøve å true meg så skal han få se på konsekvenser. Skremmetaktikk funker ikke her.

Endret av Merkas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...