Gå til innhold

- Nokia vil fortsatt slite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mobiltelefonen, som ble lansert i New York i går, slår alle rekorder for mobilkamerautvikling, men vil ikke bli en suksess uten massiv markedsføring, hevder Saadi.

Dette er bare markedsføringsløgner. Det er selvsagt en rekke rekorder den ikke slår, blant annet på grunn av forgjengeren Nokia Pureview 808. Noen få rekorder slår den nok (som maks lukkertid), men ikke alle som det påstås her.

 

Men tilbake til temaet. Selvsagt vil det nå dessverre ganske marginale selskapet Nokia slite. De får kanskje aldri så høye markedsandeler igjen som de hadde på begynnelsen av 2000-tallet, og om de får det så er det nok svært lenge til. Et av hovedproblemene slik jeg ser det er at de har giftet seg med Microsoft og i overskuelig fremtid ikke vil lansere en Android-telefon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Eller så vil ikke folk forstå det. Hadde nokia hatt en android mobil med bra kamera som i tillegg var vantett og hadde grei batteritid hadde de hatt ett kjøp fra meg.

 

Virker som om de fleste produsenter satser veldig esidig. Skal man skille seg ut må man ikke gjøre det med å ha noe ikke de andre og samtidig kutte ut alt de andre har.

Hadde nokia klart å lage en mobil som leverer i både pose og sekk hadde situasjonen vært en annen.

Lenke til kommentar
men vil ikke bli en suksess uten massiv markedsføring, hevder Saadi.

Men tydeligvis ligger de bedre an enn de har gjort på en stund. Lanseringen av 1020 har ført til ~5 artikler her de siste dagene, masse diskusjoner på HackerNews, Reddit osv. Ikke sett så mye blest rundt Nokia på lenge.

 

Et av hovedproblemene slik jeg ser det er at de har giftet seg med Microsoft og i overskuelig fremtid ikke vil lansere en Android-telefon.

Men om de ikke hadde gått for WP, hva hadde Nokia vært nå? Jeg tror de hadde endt opp som enda en Android leverandør, men ville slitt mer enn de gjør nå. Nå er de størst på WP, heller enn minst på Android. Og de har klart å differensiere seg, tror jeg ikke de hadde klart på samme måte om de gikk Android-veien.

 

Dessuten, WP8 er et veldig bra mobil-OS. Ingen grunn til Nokia ikke skal kunne konkurrere mot Android/iOS pga OSet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker at Nokia holder seg til Windows Phone. Android er bra det, men fint med alternativer. Med tiden vil kanskje flere forstå hvor bra WP er.

 

WP8 syns jeg ikke gir en bra brukeropplevelse i forhold til Android. Det føles, og er, altfor begrenset etter mitt syn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men om de ikke hadde gått for WP, hva hadde Nokia vært nå? Jeg tror de hadde endt opp som enda en Android leverandør, men ville slitt mer enn de gjør nå. Nå er de størst på WP, heller enn minst på Android. Og de har klart å differensiere seg, tror jeg ikke de hadde klart på samme måte om de gikk Android-veien.

 

Dessuten, WP8 er et veldig bra mobil-OS. Ingen grunn til Nokia ikke skal kunne konkurrere mot Android/iOS pga OSet.

 

Nå er de jo bare enda en winphoneprodusent. Hvorfor ikke satse på begge systemene? Nokia er en hardwareprodusent som fin kan lage begge deler. Selskapet var plenty stort nok til å satse på beggge to akkurat som samsung. Og selv om samsung bare er enda en android produsent gjør de det ganske skarpt om dagen,synes du ikke?

Lenke til kommentar

En analytiker som faktisk har litt peiling på hva han snakker om er et meget sjelden syn, men denne karen har skjønt det; plastikkmobiler blir ikke populære av seg selv, det kreves nemlig mye markedsføring for å oppnå slikt, en kunnskap Samsung har utnyttet til det fulle.

 

Awesome kamera, men jeg tror også at Nokia trenger mer enn det for å lykkes, spesielt siden 1020 ikke har noe nytt å by på hva gjelder design.

Endret av morten-89
Lenke til kommentar

Jeg liker at Nokia holder seg til Windows Phone. Android er bra det, men fint med alternativer. Med tiden vil kanskje flere forstå hvor bra WP er.

 

Men hvorfor må dette bety at de skal klamre seg til et operativsystem?

 

WP andelen i UK har passert 10%

 

http://wmpoweruser.c...et-share-in-uk/

 

Men synker generelt:

http://bgr.com/2013/06/28/blackberry-windows-phone-market-share/

 

Jeg kan også cherrypicke informasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvor bra Windows Phone er, så er Nokia nødt til å lansere en eller flere mobiler med Android om de skal spise betraktelige markedsandeler i nærmeste fremtid. Kanskje vil WP få større markedsandel etterhvert, men hovedgrunnen til at Nokia har dårlig markedsandel nå, er fordi WP har dårlig markedsandel.

 

Har ikke forsøkt WP selv, men jeg kjenner to stykker som inntil veldig nylig hadde en nyere Nokia med WP, og de ble både lykkeligere og mer harmoniske personer etter at de kjøpte seg henholdsvis en Samsung og en HTC. Begge med Android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men om de ikke hadde gått for WP, hva hadde Nokia vært nå? Jeg tror de hadde endt opp som enda en Android leverandør, men ville slitt mer enn de gjør nå. Nå er de størst på WP, heller enn minst på Android. Og de har klart å differensiere seg, tror jeg ikke de hadde klart på samme måte om de gikk Android-veien.

I salgstall (#enheter) går det omtrent for det samme om de har 80% av WP-markedet eller 8% av Android-markedet, men hvorfor ikke ha i både pose og sekk? Nokia kunne jo hatt en fot i hver leir og melket begge kuene samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke det ikke er mulig, men jeg tror ikke de er tjent med en så splittet satsing. Ikke når de har vært så langt nede som de har vært. Nå som de begynner å stable seg på beinene kan det kanskje være aktuelt/en god idé, men tror ikke det hadde vært en smart strategi de 1-2 foregående årene å satse på begge sider.

HTC har gjort det. Gjør det nå ikke særlig bra i noen av markedene.

Blir som lagene i TdF nå som har prøvd å kjøre for to sammenlagtryttere. Plutselig er begge hektet av i stedet for å fokusere på én.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Denne dukket akkurat opp i feeden min, veldig relevant:

Elop explains: why Nokia didn't choose Android to replace Symbian

 

"I'm very happy with the decision we made," he said. "What we were worried about a couple of years ago was the very high risk that one hardware manufacturer could come to dominate Android. We had a suspicion of who it might be, because of the resources available, the vertical integration, and we were respectful of the fact that we were quite late in making that decision. Many others were in that space already.
Lenke til kommentar
Jeg liker at Nokia holder seg til Windows Phone. Android er bra det, men fint med alternativer. Med tiden vil kanskje flere forstå hvor bra WP er.
WP8 syns jeg ikke gir en bra brukeropplevelse i forhold til Android. Det føles, og er, altfor begrenset etter mitt syn.

 

På hvilken måte er WP altfor begrenset,

og på hvilken måte føles det altfor begrenset?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...