Gå til innhold

Denne pennen er en liten Linux-maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åhåhåhå, dette er en våt drøm! Er jo også fantastisk for elever som skal lære seg tysk eller engelsk. Jeg aner enorme bruksområder for dette produktet i skolen.

 

Håper dette blir realisert og gjort tilgjengelig på det norske markedet! Skolen min -skal- kjøpe disse pennene..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til om vibrasjon er en tydelig og forståelig tilbakemelding. "Brrr" - hva var feil nå? Stokkede bokstaver, manglende komma, manglende stor bokstav på egennavn etc.

 

Jeg ser størst potensiale i digitalisering av håndskrift. Både direkte avbildning digitalt (skisser, tegninger, ustandard symboler etc) og teksttolkning for konvertering av ordinær tekst, tall og symboler til digitale bokstaver og tegn (OCR). Pennen som gjør en hver flate til et digitalt tegnebrett, og hvis man bruker papir så sitter man igjen med en papirkopi av det digitale verket. Nå finnes vel strengt tatt dette fra før (husker ikke navnet), men ..

 

.. det store nye med denne penna er vel videre bruk av den digitaliserte teksten til grammatisk retting og vibrasjonstilbakemelding. Det bør være mulig å koble den til leselister for (døv)blinde så man kan gi skriftlige beskjeder til de uten å måtte drasse med seg en PC. En annen fin mulighet hadde vært om den hadde plugg for hodesett så hele klassen kan få opplest diktat i sitt individuelle tempo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Stikkordet for å overhode kunne tenke på å prøve noe slik, Linux. FLOSS FTW atter en gang.

 

Forøvrig vil denne pennen aldri fjerne det faktum at jeg for hånd skriver som en gris. Siden 1 klasse på 70-tallet drømte jeg om tastatur og datamaskiner som rettet alle skrivefeil automatisk. Jeg ble fortalt å slutte å drømme idiotiske drømmer... Akk ja, flinke pedagoger i dette landet.

Lenke til kommentar
Jeg ser størst potensiale i digitalisering av håndskrift. Både direkte avbildning digitalt (skisser, tegninger, ustandard symboler etc) og teksttolkning for konvertering av ordinær tekst, tall og symboler til digitale bokstaver og tegn (OCR). Pennen som gjør en hver flate til et digitalt tegnebrett, og hvis man bruker papir så sitter man igjen med en papirkopi av det digitale verket. Nå finnes vel strengt tatt dette fra før (husker ikke navnet), men ...
Dette finnes fra før: http://www.digitalpenn.no/ - men... det var vel ikke det du tenkte på ;-)
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til om vibrasjon er en tydelig og forståelig tilbakemelding. "Brrr" - hva var feil nå? Stokkede bokstaver, manglende komma, manglende stor bokstav på egennavn etc.

 

Jeg ser størst potensiale i digitalisering av håndskrift. Både direkte avbildning digitalt (skisser, tegninger, ustandard symboler etc) og teksttolkning for konvertering av ordinær tekst, tall og symboler til digitale bokstaver og tegn (OCR). Pennen som gjør en hver flate til et digitalt tegnebrett, og hvis man bruker papir så sitter man igjen med en papirkopi av det digitale verket. Nå finnes vel strengt tatt dette fra før (husker ikke navnet), men ..

 

.. det store nye med denne penna er vel videre bruk av den digitaliserte teksten til grammatisk retting og vibrasjonstilbakemelding. Det bør være mulig å koble den til leselister for (døv)blinde så man kan gi skriftlige beskjeder til de uten å måtte drasse med seg en PC. En annen fin mulighet hadde vært om den hadde plugg for hodesett så hele klassen kan få opplest diktat i sitt individuelle tempo.

 

Altså, hvis pennen vibrerer gis det signal om at noe er galt i det forrige ordet du skrev. Som regel klarer alle, med mindre de har VELDIG tungt for det, å oppdage sin egen feil raskt. Når jeg tasser rundt i klasserommet og elevene sitter og skriver, er det nok for meg å bare peke på ordet de har skrevet galt. Så får jeg et oppgitt blikk, og så pusser de ut ordet og skriver det på nytt, denne gangen helt korrekt.

 

Jeg er forøvrig helt med på dine videre drodlinger om bruksområder :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

]Altså, hvis pennen vibrerer gis det signal om at noe er galt i det forrige ordet du skrev. Som regel klarer alle, med mindre de har VELDIG tungt for det, å oppdage sin egen feil raskt. Når jeg tasser rundt i klasserommet og elevene sitter og skriver, er det nok for meg å bare peke på ordet de har skrevet galt. Så får jeg et oppgitt blikk, og så pusser de ut ordet og skriver det på nytt, denne gangen helt korrekt.Jeg er forøvrig helt med på dine videre drodlinger om bruksområder :)

 

Det er bare slurv. Da er det (egentlig) ikke viktig.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Det er bare slurv. Da er det (egentlig) ikke viktig.

 

Slurv er kanskje det viktigste å få bukt med, for da har eleven i utgangspunktet forstått konseptet, men ved gjentatte og ukorrigerte slurvefeil kan den opprinnelige kunnskapen forstyrres, slik at eleven blir usikker.

 

Så lenge det ikke foreligger noen diagnose eller andre faktorer som tilsier at elevene ikke kommer til å mestre grammatikk, kan mye settes på kontoen for latskap, gitt at elevene er i en alder hvor grunnleggende grammatikkforståelse bør forventes å være på plass. Det er viktig at denne latskapen korrigeres så mye som mulig og så tidlig som mulig for å unngå at elevene fortsetter med det.

 

Denne pennen gir en unik mulighet for individuell oppfølging i real-time, og jeg tror elever som bruker denne pennen vil nyte godt av den etter kort tids bruk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det kan slå begge veier. Selvfølgelig kan de lære å skrive riktig, men de kan også lære å bli avhengige av at pennen skal finne alle skrivefeilene.

 

Hva skal man med hoderegning når man har kalkulator for å komme med en aktuell sammenlikning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det kan slå begge veier. Selvfølgelig kan de lære å skrive riktig, men de kan også lære å bli avhengige av at pennen skal finne alle skrivefeilene.

 

Hva skal man med hoderegning når man har kalkulator for å komme med en aktuell sammenlikning.

 

Det skal selvfølgelig ikke være "det eneste riktige" verktøyet, men et supplement til ordinær skrivetrening. Poenget er at de skal bli mer observante på hvordan de skriver, målet med pennen er jo at den skal "buzze" færrest mulig ganger når du skriver med den.

 

En kalkulator er, og har alltid vært, et supplement for å kontrollere egne utregninger eller for å spare tid i større regneoperasjoner. Hensikten har aldri vært at man ikke skal kunne hoderegning, de fire regneartene eller å bruke minnetall. Jeg vet at elever alltid har trodd at det er hensikten, men så er det en grunn til at de er nettopp elever og ikke lærere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...