Gå til innhold

Video for dummies: Slik fungerer en transistor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

+1 For referanse til Veritasium =)

 

På youtube kanalen 1veritasium og hans andre kanal 2veritasium er det flere gode videoer av Andrea Morello som går dypere inn på transistorer or hvor Moore's lov (muligens) tar slutt. Fantastisk inspirerende personer og videoer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Har du en rimelig ny datamaskin, kan det lett befinne seg over en milliard transistorer på innsiden."

 

Dette er bare i prosessoren. De fleste nye PC'er har 4GB RAM, noe som betyr mer enn 32 milliarder transistorer til.

 

Du må ikke glemme alle transistoren som er på hovedkortet i tillegg.

minne er nevnt.

hva med dedikerte skjermkort ?

Mange har jo også eget lydkort i pcen

Da blir det en del transistorer å holde kontroll på

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Dette er spennende men også ganske kompliserte greier. Har hatt et fag om akkurat dette (men enda mer dyptgående) på universitetet.

 

å forklare hvordan én transistor, eller en klynge med transistorer, virker er kanskje ikke så vanskelig, men å forstå hvordan milliarder av transistorer samarbeider for å drive en PC, mobiltelefon etc begynner å bli ganske heavy.. :)

Lenke til kommentar

å forklare hvordan én transistor, eller en klynge med transistorer, virker er kanskje ikke så vanskelig, men å forstå hvordan milliarder av transistorer samarbeider for å drive en PC, mobiltelefon etc begynner å bli ganske heavy.. :)

 

Jo, jeg kan fortelle deg at det faktisk er ganske vanskelig. Det innebærer en del mer enn oppsummeringsvideoen som ble linket her i artikkelen. IC-design innen mikro- og nanoelektronikk er noe man ikke kan begynne med før man har denne forståelsen i bunn.

 

EDIT: Innlegg 10.000. :xmas:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

å forklare hvordan én transistor, eller en klynge med transistorer, virker er kanskje ikke så vanskelig, men å forstå hvordan milliarder av transistorer samarbeider for å drive en PC, mobiltelefon etc begynner å bli ganske heavy.. :)

 

En må nok innom maskinspråket da ja. For ikke å glemme stack'en

Lenke til kommentar

Nå trenger man ikke gjøre det så kompliser .

er det virkemåten eller er det produksjonsteknikken som skal forklares ?

Produksjonsteknikkene er ikke så vanskelig å forstå. (men veldig vanskelig å få til i praksis)

Tipper de tenker på virkemåten som er langt over mitt hode også. Sukk. :(

Måten man designer arkitekturen, hva man bør tenke på, alle de forskjellige integrerte funksjonene etc. Jeez. For ikke å snakke om koding på assembly nivå.

 

Vell, skal man lære seg alt det, ja så tror jeg ikke det holder med bare en mastergrad. Bachelor holder i hvert fall langt fra. Jeg lærte meg vel akkurat nok til å skjønne hvor mye jeg ikke kan på høgskolen. :p

 

Men igjen, det er jo ikke uten grunn kanskje det meste kompliserte mennesket noen gang har konstruert, og øker i kompleksitet "as we speak".

Lenke til kommentar

Nå er ikke en transistor egentlig så veldig kompliser hvis man sameligner det med andre ting vi mennesker har konstruert.

 

Da vil en motor være vel så komplisert

 

Hvis man ikke vet det så kan mange ting som er enkle virke kompliserte

En transistor nei. En enkelt transistor kan jeg lage selv om jeg vil. :-)

Jeg snakker om en prosessor / IC med millarder av dem.

Selv jetmotorer og rakettmotorer blir enkle i en slik sammenligning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

ja, man nå dreide det seg om transistoren.

Vi andre, og det du svarte på diskuterte altså en stor samling av transistorer. Altså IC/prosessor.

 

Snakker man om en enkelt transistor som er store nok til å håndtere selv, så kaller man det en diskrete transistor.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vi andre, og det du svarte på diskuterte altså en stor samling av transistorer. Altså IC/prosessor.

 

Snakker man om en enkelt transistor som er store nok til å håndtere selv, så kaller man det en diskrete transistor.

jeg oppfatte det ikke slik.

her burde det gå an å ha flere diskusjoner samtidig

Lenke til kommentar

Er det noen som hindrer deg?

 

Men når du kommer med et innlegg midt i en diskusjon, og jeg svarer på det, så er det ikke min feil for at du egentlig har lyst å prate om noe annet.

 

Men for all del, det er ingen som påpeker at en enkelt diskrete transistor er spesielt komplisert.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er det noen som hindrer deg?

 

Men når du kommer med et innlegg midt i en diskusjon, og jeg svarer på det, så er det ikke min feil for at du egentlig har lyst å prate om noe annet.

 

Men for all del, det er ingen som påpeker at en enkelt diskrete transistor er spesielt komplisert.

 

Sa har du tydeligvis tatt feil eller misforstått innlegget jeg svarte på for jeg svart på det dreide seg om transistoren.

 

Når det gjelder IC så tenger heller ikke det å være så veldig vanskelig å forklare .

man trenger ikke å ta med absolutt alle detaljene

Lenke til kommentar

Produksjonsteknikkene er ikke så vanskelig å forstå. (men veldig vanskelig å få til i praksis)

 

Det blir ganske smått, ja. ;) Grunnprinsippet er vel forholdsvis greit å skjønne når man har lært om trinnene man går i gjennom når man "støper" en BJT.

 

Tipper de tenker på virkemåten som er langt over mitt hode også. Sukk. :(

 

Det er ganske mye fysikk involvert i alt det som skjer inni. Blir lett forvirra med alle formlene og endringer som skjer når man tar i bruk andre materialer som leder bedre eller dårligere. :confused:

 

For ikke å snakke om koding på assembly nivå.

 

Assembly hadde jeg i år 1 på universitetet...

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...