Gå til innhold

MacBook Pro Retina kan få Haswell-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser litt inn i krystallkula og det er temmelig lett å spå følgende:

 

Ny MacBook Pro 13" Retina

- Intel Core i5 Haswell med Intel HD 5000 skjermkort (opp fra dagens Intel Core i5 IvyBridge med Intel HD 4000)

- PCI-Express basert SSD (opp fra dagens SATA3 SSD løsning)

- Broadcom 802.11ac (opp fra dagens Broadcom 802.11n)

 

Dette betyr kort og godt endel forbedret grafikkytelse, ca samme prosessorytelse og trolig en økning på et par timer i batterilevetid. Samme design og vekt som fjorårets modell, samme skjerm, kombinert med raskere SSD og trådløs overføring.

 

Blir som alltid å finne i to modeller, her blir nok forskjellen 256GB SSD på den rimeligere modellen, og 512GB SSD og hakket raskere prosessor på den dyrere modellen om de da ikke går for å redusere prisene litt da er det nok 128GB på den rimeligere og 256GB på den dyrere modellen.

 

 

Ny MacBook Pro 15" Retina

- Intel Core i7 Haswell med Intel HD 5200 (Iris Pro) (forandring fra dagens modell med Intel Core i7 IvyBridge med Intel HD 4000 + dedikert GeForce GT 650M (overklokket))

- PCI-Express basert SSD (opp fra dagens SATA3 SSD løsning)

- Broadcom 802.11ac (opp fra dagens Broadcom 802.11n)

 

 

Her tror jeg Apple muligens vil tilby den rimeligere modellen til lavere pris enn dagens modell som et resultat at de får sløyfet utgiftene for dedikert skjermkort (selv om Intel riktignok tar blodpris for prosessorer med Intel HD 5200 (Iris Pro)) også vil den dyrere modellen kanskje komme med noe ala GeForce GT 750 eller 760M da det kanskje er litt for tidlig å droppe dedikert skjermkort på den aller gjeveste modellen allerede i år ettersom Intel HD 5200 (Iris Pro) tror alt yter mer eller mindre identisk med dagens GeForce GT 650M løsning. Er fort litt skralt å komme med en ny modell som har samme prosesorytelse, samme grafikkytelse, ikke spesielt merkbar økning i SSD ytelse, ikke så spesielt merkbar økning i trådløs overføring selv om det nok vil gi et ganske så markant boost i batteri levetiden.

 

 

Med Intel Brodwell til neste år så vil jeg nok tro at Apple har sløyfet alt som heter dedikert skjermkort, hvor MacBook Air 11" og 13", MacBook Pro 13" Retina, samt den rimeligste utgaven av MacBook Pro 15" Retina kommer med Intel HD 6000 og den dyrere MacBook Pro 15" Retina kommer med Intel HD 6200.

 

 

Så spørs det om ikke både MacBook Pro 13" (ikke Retina) og MacBook Pro 15" (ikke Retina) forsvinner, disse modellene er de svakeste i porteføljen og begynner å bli ganske så begredelige med tanke på skjerm og det hele, og med integrert skjermkort på den rimeligste MacBook Pro 15" Retina så kan vell den fort ta over prispunktet til vanlig MacBook Pro 15" uansett så det ligger vell i kortene at de forsvinner helt.

 

 

EDIT:

 

Ikke helt overbevist om at disse kommer med 802.11ac heller faktisk.. De gjør vell mest sannsynlig det med tanke på at MacBook Air kommer med 802.11ac og nye Apple AirPort Extreme og Apple AirPort Time Capsule støtter 802.11ac, men Broadcom kortene som sitter i MacBook Air er bare 2x2 stream, og så vidt jeg vet så er det ingen bærbare maskiner på markedet per dags dato som har noe trådløst kort med 802.11ac som støtter 3x3 som vil si at for alle som eventuelt ikke har et aksess punkt eller router som faktisk støtter 802.11ac så vil du fort oppleve redusert ytelse med et 802.11ac 2x2 stream kort sammenlignet med dagens modell som har 802.11n 3x3 stream kort.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvis 5200 er dårligere så er det vel et ganske merkelig valg?
Så lenge det er godt nok, dvs. klarer hardware-skalering i høvelig hastighet, så er en integrert løsning et veldig fornuftig valg. Dedikerte skjermkort i bærbare er bare såååå 2000-tallet. Den naturlige utviklingen i dataverdenen er mot tettere integrasjon. Det øker ytelsen, senker prisen og forenkler designet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mhm, jeg lurer på hvordan fjorårets grafikk på macbook vil være opp mot Intel 5200. Hvis 5200 er dårligere så er det vel et ganske merkelig valg?

 

Mer eller mindre samme ytelse, men du sløyfer jo en stor utgiftspost, samt 45w med strømforbruk og varmeutvikling i maskinen, du slipper å rote med switchable graphics drivere og optimaliseringen som er involvert der og ikke minst så fjerner du jo en ganske så stor fysisk komponent som må få plass i selve maskinen som åpner opp for at plassen kan brukes til andre ting, eventuelt at designet og tykkelsen kan trimmes enda mer.

Lenke til kommentar
Håper inderlig på dedikert Nvidia-skjermkort, ellers er det no go på denne.
Mhm, jeg lurer på hvordan fjorårets grafikk på macbook vil være opp mot Intel 5200. Hvis 5200 er dårligere så er det vel et ganske merkelig valg?

 

irris pro (integrert intel + 128Mb L4 cache) er vel rundt 80% av et gt650, MEN hele pakka med cpu har en en TPD (eller tilsvarende) på 47w.

I mine øyne en skikkelig griseheftig liten sak.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er interessant, er først og fremst hva de gjør med batteriet.

Untitled2_zpsb803e7eb.png

 

Her er MacBook Pro 15 Retina, med dedikert grafikkløsning.

 

Untitled_zps191c6e21.png

 

Her er MacBook Air 13 med integrert grafikk.

 

Som man ser er hovedkortet betraktelig mindre på Air, noe som gir mye mer dedikert plass prosentvis til batteriet. Når man i tillegg ser på at Apple har oppgradert teknologien sin på batterier, slik at 50 WHr har økt kapasitet til 54 WHr på samme volum (tror jeg), lover dette bra.

 

Kanskje ser vi hele 100-120 WHr batteri på MacBook Retina 15, opp fra dagens 95 WHr.

 

Med tanke på at MacBook Air gikk fra 5 t 34 min batteritid til 13 t 24 min fra Ivy Bridge til Haswell i The Verge sin batteritest for nettleser (pga 22nm Haswell, 32nm PCH, 1,2V LPDDR3, SSD med DevSleep og Runtime D3, 802.11ac), er dette veldig veldig oppsiktsvekkende. :grin:

 

Spesielt når man tar hensyn til at MacBook Air 13 gikk fra Intel HD 4000 til HD 5200 med relativt liten forskjell i TDP, så går Pro 15 fra GT 650M (45W) til HD 5200, med langt større forskjell.

 

Regner med at denne lanseres rundt tiden vi får OSX Mavericks, som gir det siste kicket til batteritiden med Intels Power Optimization (koordinerer komponenter til å gå i sleep-modus når de er i idle) og kanskje til og med ikke oppdatere pikslene når samme bilde er brukt, så har vi noe ekstremt her.

 

Siste notabene kan være at Apple faktisk ikke lanserer denne samtidig som MacBook Air 13. Vi så et simplifisert hovedkort / Logicboard på MacBook Air 2013 utgaven, men det er åpenbart at dette skal igjennom en fremtidig omdesigning for å gjøre det mer kompakt, da det fortsatt har samme størrelse som fjoråret. Dette er kun ønsketekning, men kanskje grunnen til at Retina Pro kommer så sent, ikke bare er for å ha tilgjengeligheten av 4950-HQ, men også en reduksjon i størrelse på hovedkortet? Da hadde batteriet virkelig fått dedikert stor plass, tror jeg. :)

 

Håper på alt fra 12 til 15 timer batteritid på nye MacBook Pro r15! :ohmy:

Lenke til kommentar

Hvis Apple dropper Nvidia-grafikk i MacBook Pro så skyter de seg selv nok en gang i foten. Farvel til CUDA, samt dårligere OpenGL- og OpenCL-ytelse, de burde i stedet oppgradert grafikkløsningen. Apples største kundegruppe var en gang i tiden profesjonelle brukere, men de senere generasjoners Mac Pro og MacBook Pro har vært direkte dårlige kjøp, og med slik "pinglemaskinvare" så blir det bare absurd å betale så mye for eple-logoen.

 

Blir det nye skjermer i disse maskinene, eller blir det en ny runde med retention displays?

Lenke til kommentar

Jeg sitter nå med rMBP med GT650 is seg, og grunnen til at jeg kjøpte en så dyr laptop var design og kraft. Det hadde vært fint med en mer strømgjerrig prosessor for de gangene jeg skrur av dedikert grafikk, men jeg har lest at HD5200 har kun 60% av ytelsen til GT650m som er i dagen rMBP. Det er bra til å være dedikert grafikk, men ikke i nærheten av ytelsen til nVidias tillegg til MacBooken. Jeg tror nok at de vil sette inn en dedikert grafikkløsning, i hvertfall i 15' versjonen, hvis ikke er det ikke noen grunn til å gå for en 15' MacBook, ettersom 13' vil ha samme kraft.

 

Er egentlig fornøyd med ytelse og batteri på nåværende rMBP, men det er vel alltid plass til økning i ytelse hos apple.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apple har ikke dedikert grafikkort i den nye macbook pro retiina, og det vil det bli dårligere ytelse for gaming. Jeg har macbook pro med retina. Den nye 15 tommeren som har blitt testet fikk nesten akkurat den samme scoren i geekbench som dagens retina. Apple kommer sannsynligvis ikke til å endre design heller. Apple kommer bare til å sette in Haswell og et bedre integrert skjermkort som er dårlig enn nvida 650m. Dermed er det faktisk bedre å kjøpe mac retina nå, hvis du er ute etter en maskin som er kraftigere. Men hvis du tenker på batteriliv er det best å kjøpe den som kommer. Jeg kan bekrefte at den nye macen ikke har dedikert skjermkort. Den 15 tommeren som har blitt testet har ikke dette innebygd. Det RamGuy skriver er desverre feil. Dere kan søke det opp på nettet hvis dere er i tvil.

Lenke til kommentar

Apple har ikke dedikert grafikkort i den nye macbook pro retiina, og det vil det bli dårligere ytelse for gaming. Jeg har macbook pro med retina. Den nye 15 tommeren som har blitt testet fikk nesten akkurat den samme scoren i geekbench som dagens retina. Apple kommer sannsynligvis ikke til å endre design heller. Apple kommer bare til å sette in Haswell og et bedre integrert skjermkort som er dårlig enn nvida 650m. Dermed er det faktisk bedre å kjøpe mac retina nå, hvis du er ute etter en maskin som er kraftigere. Men hvis du tenker på batteriliv er det best å kjøpe den som kommer. Jeg kan bekrefte at den nye macen ikke har dedikert skjermkort. Den 15 tommeren som har blitt testet har ikke dette innebygd. Det RamGuy skriver er desverre feil. Dere kan søke det opp på nettet hvis dere er i tvil.

Hvordan kan du bekrefte at Apple ikke kommer til å ha en modell med diskret-skjermkort? Fordi en test har blitt sendt inn til en test-database? Er dette bevis på at det ikke kommer modeller med diskret-skjermkort?

Lenke til kommentar

Må du lese hva jeg har skrevet da. Jeg nevner jo at MacBook Pro 15" Retina 2013 modellen har dukket opp i benchmarks, mens som alltid så kommer jo Apple med to grunnmodeller, en "Basis" og en "Top" og hvorvidt denne modellen som er testet er "Basis" eller "Top" aner vi jo ikke, og på så måte har vi null peiling på om det kanskje blir noe ala dette; MacBook Pro 15" Retina 2013 "Basis" med Intel HD 5200 aka "Iris Pro" og MacBook Pro 15" Retina 2013 "Top" med GeForce GT 760M eller noe lignende.

 

 

Er temmelig banalt av deg å ta tilfeldige, ubekreftede benchmarks av modeller som overhode ikke er lansert eller bekreftet som god fiks og late som det er den eneste modellen som eventuelt kommer.

Lenke til kommentar

Det er jo du som forteller diverse spesifikasjoner på den nye macen uten noen som helst form for kilde. Jeg sier bare at den 15- tommeren som har blitt testet, har ikke innebygd dedikert GPU. Det kan hende at det ikke dukket opp på geekbench. På den andre siden er det kanskje best å ta utgangspunkt i hva i vet, og ikke hva vi tror. Det er beskjedne oppgraderinger i det vi har fått oppgitt nå. Det er ikke banalt å fortelle andre at det den nye macbook pro med retina skjerm ikke kommer til å bli dobbelt så bra som forgjengeren. Utifra det andre opplyser, tror jeg at det først og fremst er effektiviteten på maskinen, som kommer til å bli bedre.

Endret av Ab123
Lenke til kommentar

Det er du som regelrett skriver at MacBook Pro 15" Retina 2013 ikke vil få dedikert GPU og vil ha dårlige spillytelse, du nevner overhode ingen mulighet for at det kan komme andre modeller med andre spesifikasjoner og legger det frem som at spesifikasjonene vi har sett i denne ene testen er det vil kommer til å se fra Apple denne høsten.

 

Jeg har aldri sagt med sikkerhet at det blir det ene eller det andre, hvorvidt Apple vurderer tiden moden for å kutte dedikert GPU nå som de har en løsning som er tilsvarende GT 650M som eri dagens modeller, samtidig som de kan kutte en stor økonomisk kostnad, kutte en stor del av strømforbruket, varmeutviklingen og plass behovet i maskinen vil tiden vise. Personlig har jeg ikke helt trua på at Apple kutter ut dedikert GPU fullstendig allerede i år da jeg ikke tror Apple er 100% fornøyd med at de faktisk går noen prosent tilbake i grafikkytelse sammenlignet med fjoråret.

 

 

Vi vet jo også ganske sikkert at vanlig MacBook Pro 13" og 15" mest sannsynlig forsvinner til høsten nå når de nye retina modellene kommer, med andre ord er det grunn til å tro at det blir en prisreduksjon på begge retinamodellene ettersom de skal ta over for de rimeligere ikke retina modellene, som igjen støtter oppunder en teori om at det vil være en rimeligere MacBook Pro 15" Retina 2013 modell med utelukkende integrert grafikk, og en dyrere modell med dedikert.

 

 

Hva som dukker opp vet ingen av oss før de er ute på Apple.com rundt lansering av OS X Mavericks til høsten.

 

 

EDIT:

 

Det er beskjedne oppgraderinger i det vi har fått oppgitt nå. Det er ikke banalt å fortelle andre at det den nye macbook pro med retina skjerm ikke kommer til å bli dobbelt så bra som forgjengeren. Utifra det andre opplyser, tror jeg at det først og fremst er effektiviteten på maskinen, som kommer til å bli bedre.

 

Her må du ikke blande fugl og fisk. Noe kan bli dobbelt så bra, selv om det ikke nødvendigvis blir dobbelt så kraftig. For folk flest så er vell batteritiden, varmeutvikling og støynivå et mer reelt tema enn grafikkytelsen på disse maskinene så om Apple sløyfer dedikert GPU som automatisk vil si en reduksjon på ca 40-50w i strømforbruk og varmeutvikling, samtidig som det frigjør ekstra plass til større batteri i maskinen, dette kombinert med Intel Haswell prosessorarkitektur og OS X Mavericks så snakker vi jo fort en økning av batteritiden på mange timer, samtidig som prosessorytelsen burde øke med et par prosent, en PCI-Express SSD løsning burde nærmest fordoble den sekvensielle ytelsen på diskløsningen, 802.11ac støtte og litt annet småsnacks så har vi jo plutselig en god del forbedringer over hele linja.

 

 

En rimeligere maskin, med så og si samme maskinvarekraft / ytelse, med mye bedre batteritid, SSD-løsning, trådløst nettverksløsning og litt div er det nok ikke så veldig mange som kommer til å forakte og mange vil nok se på det som en god del "bedre maskin" selv om den nødvendigvis ikke er så fryktelig mye "kraftigere" på alle plan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...