Gå til innhold

Er du lei Windows 8? Slik går du tilbake til Windows 7 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er relevant fordi Windows 7 ikke er kjempegode venner med UEFI. [...] Du bør altså ikke ha UEFI-oppstart på maskinen for å bruke Windows 7.

 

Då ville eg satt pris på om HW kunne ta på seg rolla som barnehagetante og sette seg ned saman med Windows 7 og UEFI, slik at dei kan få snakka ut og slik at me som er ein del av omgivnadane kan forstå konflikta dei opplever.

 

Gje i det minste ei lenke som forklarar kva for problem som kan oppstå. Eg har køyrt ein UEFI-installasjon av Windows 7 på laptopen min sidan januar utan å ha opplevd nokon kranglar, og med eit kjapt søk klarer eg heller ikkje å finne ut noko om denne tilsynelatande opplagte uvenskapen. Fordumma, grunnlause påstandar får ikkje lommeboka mi til å gnistre av betalingsvilje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det stemmer at UEFI + Windows 7 er som "regel" smertefritt , de få gangene det har vært noe kludder har man som regel kunnet fikse dette manuelt via innstillingene til hovedkortet som man kan komme inn på tidlig i oppstartsprosessen

 

.

Edit : Personlig mener jeg det er meningsløst å "nedgradere" til Windows 7 , kvitt deg heller med de elementene som du ikke er glad i :

 

*How to remove Modern UI : Ps, har ikke prøvd dette selv da jeg ikke har behovet for å fjerne MU.

*Få tilbake startknappen og funksjonalitet via tredjeparts løsninger.

*Savner du gadgets? Last ned feks Rainmeter og få tilsvarende funksjonalitet

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at UEFI + Windows 7 er som "regel" smertefritt , de få gangene det har vært noe kludder har man som regel kunnet fikse dette manuelt via innstillingene til hovedkortet som man kan komme inn på tidlig i oppstartsprosessen.

 

Jeg har UEFI på tre forskjellige ASUS-hk - har aldri opplevd problemer med noe OS. Til og med XP går greit.

 

 

Lenke til kommentar

Du kan godt ha uefi bios.Men boot mode = ikke uefi.F.eks har folk problemer å installere win7 fra dvd om dvdrom er uefi uid .

 

jeg slet noe voldsomt med å få lagt inn W7 på pc for noe år siden

Forslagene gik fra at det kunne være feil med windows til feil med DVD leseren .

Så jeg måte kjøpe en ekstra

til slut måte jeg laste ned windows 7 , og overøre det til en USB minnepenn.

noe som tok hele natta på den gamle pcen

 

Da må det være at hovedkorte mit har UEFI bios

 

 

Lenke til kommentar

 

 

jeg slet noe voldsomt med å få lagt inn W7 på pc for noe år siden

Forslagene gik fra at det kunne være feil med windows til feil med DVD leseren .

Så jeg måte kjøpe en ekstra

til slut måte jeg laste ned windows 7 , og overøre det til en USB minnepenn.

noe som tok hele natta på den gamle pcen

 

Da må det være at hovedkorte mit har UEFI bios

Det skyltes akkurat det jeg sier.

Din dvdrom var helt sikkert enablet i boot order som uefi boot device i bios (langt uid navn) , og ikke som atapi/ahci(navn som matcher produkt)

-Been there done that-

Det tok litt tid føre dette (og løsning) spredde seg på nettet via brukerfora.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skyltes akkurat det jeg sier.

Din dvdrom var helt sikkert enablet i boot order som uefi boot device i bios (langt uid navn) , og ikke som atapi/ahci(navn som matcher produkt)

-Been there done that-

Det tok litt tid føre dette (og løsning) spredde seg på nettet via brukerfora.

hvis du er mer interessert i historien så nevner jeg at problemet ikke oppstod før god inne i installasjonen.

Det ble nemlig mast om driver til DVD leseren

 

Absolutt ingen som jeg kjenner , der enkelte jobber med service på pc viste om noen løsning på problemet

Lenke til kommentar

Ja det er samme problem jeg snakker om.

Men det er unødvendig å dvele ved dette nå , både for deg og meg.

For din egen del kan du for eventuell fremtidig win7 installasjon merke deg "bak øret" dvdrom setup i bios kan settes på to måter.

jeg vil finne prøve å finne ut av dette

Her mener jeg at jeg prøvde 3-4 forskjellige valg den gangen uten at det hjelp.

mulig det var på flere plaser i "biosen"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Dette er relevant fordi Windows 7 ikke er kjempegode venner med UEFI. [...] Du bør altså ikke ha UEFI-oppstart på maskinen for å bruke Windows 7.
Då ville eg satt pris på om HW kunne ta på seg rolla som barnehagetante og sette seg ned saman med Windows 7 og UEFI, slik at dei kan få snakka ut og slik at me som er ein del av omgivnadane kan forstå konflikta dei opplever.Gje i det minste ei lenke som forklarar kva for problem som kan oppstå. Eg har køyrt ein UEFI-installasjon av Windows 7 på laptopen min sidan januar utan å ha opplevd nokon kranglar, og med eit kjapt søk klarer eg heller ikkje å finne ut noko om denne tilsynelatande opplagte uvenskapen. Fordumma, grunnlause påstandar får ikkje lommeboka mi til å gnistre av betalingsvilje.

 

Jeg fikk inn en rævva PC fra ACER som har UEFI. Prøvde å installere windows 7 på den. (var preinsdtallert windows 8).

 

Sletta hardisken, disable UEFI boot, satt i CDen. Men ikke tale om at den skulle godta det.

Omsider prøvde jeg og installere via USB boot. La ISO fila inn i usben og denne gangen tweake USB disken til å ha UEFI støtte, men det hjalp heller ikke. Prøvde flere forkjellige versjoner av windows. En OEM versjon, en nedlasta bildefil. No luck.

 

Jeg har formatert og installert diverse IOS, windows OS, linux OSer uten noen problem. Så kom denne jævla UEFIen og kuka det til.

 

Bare fordi at du er såpass heldig at din PC har en snill UEFI versjon, betyr det ikke at alle andre har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...