Gå til innhold

Refleksjon: Mobilkameraet er fremdeles en liten pusling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, dette var en oppvekker for meg i hvertfall. Eller i alle fall en påminnelse. Vi kjøpte et Canon PowerShot s100 til vi fikk vårt første barn (han er ett år i dag), og det ble flittig brukt de første månedene, men har blitt mindre og mindre brukt det siste halvåret. Nettopp fordi det alltid er mer hendig å fiske s3'en opp av lomma en å løpe opp i gangen, sjekke om kompakten har batteri, og så videre...

 

Tok nettopp selv noen bilder her i stua av urokråka vår, og fikk raskt bekreftet det du skriver. Nå skal kompakten alltid være ladet og få en fast plass i stua :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er uansett ganske fascinerende at det lille kameraet og det lille objektivet i dagens mobiler klarer å være sa bra som de er.

 

Når det er sagt så regner jeg med at artikkelen her er myntet på familieknipseren eller jobbknipseren som fotograferer fordi han/hun må , for å sikre seg et "dokument".

Og da forstår jeg at mobilen er fristende , bruker den selv i jobb for å dokumentere feil og mangler , sikringstavler og sluttkontroller m.m.

 

Men når det kommer til det aller viktigste for de fleste av hobbyfotografene ,så kan jeg ikke forstå at mobiler eller de enkleste kompaktkameraene kan være et reelt valg i det hele tatt. Beklager til dem jeg tråkker på tærne , men nå snakker jeg utfra hva jeg selv tenker og håper.

 

Når jeg fotograferer så er førsteprioritet å ha det moro , gjøre noe jeg har lyst til. Da er utstyret en veldig viktig del av dette for min del. Det er nok derfor jeg som mange andre kjøper og selger fotoutstyr ofte.

Jeg kunne nok fremdeles ha klart meg fint med 10D som var min første digitale speirefleks , men har hatt både 30D , 50D og 7D før jeg byttet til 5D MkIII for ca et halvt år siden. Min fotografiske evne klarer ennå ikke å hente ut 5Dèns potensiale , men jeg hadde lyst på kameraet fordi jeg elsker nye duppeditter som gjør fotohobbyen enda mer moro.

 

Så for min del kan aldri en mobil erstatte et systemkamera med masse styringshjul og knapper , uansett hvor god bildekvaliteten fra fremtidige mobilkameraer vil bli.

Endret av Helge Bringeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen bør selges til riksavisene! Alt for mange bruker optimale lyssettinger og manglende sammenligninger for å "bevise" telefonkameraenes kvalitetsmessige fortruffenhet.

 

En ting som ikke nevnes er høylysene. På de bildene i artikkelen med høylys er det tydelig at høylysdetaljer forsvinner mye mer på SGS4 enn på X20.

 

Legg også merke til at en god del av "skarpheten" til SGS4 er et resultat av kraftig oppskarping. Man kan altså si at "grisen er sminket" langt mer på telefonen enn på kameraet.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg sier meg delvis enig i artikkelen. Og selv om et kompaktkamera er en liten investering, så er det nettopp dét, LITEN investering. Man har sikkert vært gjennom tre mobiltelefoner før man igjen bytter kamera, så økonomi er stort sett ingen unnskyldning!

Når det er sagt, så kunne artikkelforfatter ha gjort seg litt mer flid med bildene, ikke bare er bildene fra mobilen av dårligere kvalitet, men innholdsmessig også mye mye dårligere, noe som forsterker forskjellen, selv om det ikke blir helt riktig. Skal man ta to bilder til sammenligning utendørs så kan man i alle fall ha samme standpunkt? Dessuten, som man ofte hører på fotoforum (spesielt foto.no), innholdet er alltid viktigere enn teknisk kvalitet! Og siden man alltid har mobilen med seg så har man alltid mulighet til å ta bilder. Et kamera blir enda en digs å ta med!

Nå drasser jeg ofte med meg speilrefleksen, men så er jeg også over snittet interessert i å ta bilder, og derfor er nok artikkelen myntet på andre, men jeg ser at jeg også ofte tar bilder med mobilen, og det funker fint! Ser man på mobilen som et fotografiapparat så bunner det ut i at kameraet er et verktøy, og man må velge riktig verktøy til jobben. Jeg er langt fra enig i den relativt ensidige negativiteten til mobilkameraet i artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ta bilder med mobiltelefon har også en fordel når det kommer til å ta bilete av personer i visse settinger, til dømes familieselskap, og det er at det ikkje er nokon som reagerer særlig på at du tar mobilen kjapt fram og knipser et bilete. I motsetning til om du pakker frem et gigantisk speilrefleks, der folk gjør alt de kan for å komme seg ut av bilderuten, posere eller rett og slett berre sjå ukomfortable ut.

Eg har sjølv begynt å ta bilete av min bestemor utelukkende med mobiltelefon, selfølgelig får eg betre bildekvalitet om eg fiskar fram hassyen eller et dslr, men det hjelper i særs liten grad når det eneste du får tatt bilde av er ei vettskremt gamal dame som ser ut til å bryte ut med krampetrekninger når som helst, da prioriterer eg heller å forevige den koselige bestemora som eg kjenner ho som, om enn med litt moirè på tapeten bak.

 

Det skal heller ikkje så alt for mykje til for å omgå nokre av dei begrensingane som mobilkameraet har, til dømes å ikkje ta bilete i motlys, prioritere å ta bilete i (godt) dagslys, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

... et gigantisk speilrefleks...

 

 

Psst...(hvisker)...men så er heller ikke sammenligningen i denne artikkelen med et gigantisk speilrefleks. Les artikkelen, så ser du at det var mobil mot et kompaktkamera...

 

 

(Slutt på hvisking)

 

 

Artikkelen er fin den. Mange bør helt sikkert tenke seg litt om også når det gjelder lysforhold, holdeteknikk, komposisjon og en del andre fotografiske grunnleggende ting. I tillegg til utstyret.

 

Men jeg tror de færreste bruker en kalori til å bry seg om det. De skal bare ha et bilde, samma faen... Så artikkelforfatteren kommer til å få rett, om noen år blar de gjennom bildene sine og lurer på hvorfor de er så dårlige. Litt synd er det jo.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Fin artikkel å kunne vise til de som sverger til mobilkamera.

Syns ikke utviklingen har gått mye fremover de siste årene. Men det skyldes vel alt det andre man skal presse inn i telefonen som blir tynnere for hvert år.

Blitsen er nesten helt forsvunnet.

 

Det er synd at mobilkameraets svakhet er mørke omgivelser og nærbilder innendørs. I slike situasjoner har man vanligvis telefonen for hånden.

Ute på tur i gode lysforhold har man ofte med seg et kamera.

Lenke til kommentar
Så for min del kan aldri en mobil erstatte et systemkamera med masse styringshjul og knapper , uansett hvor god bildekvaliteten fra fremtidige mobilkameraer vil bli.

Apropos det. Det er pussig at ingen telefonprodusenter ennå har truffet spikeren på hodet for oss som vil ha skikkelige styringsmuligheter på kameraet. 1-2 hjul + de nødvendigste manuelle innstillingene på dedikerte knapper, råformat og rask respons. Systemkameramarkedet + avanserte kompaktkameraer selger titalls millioner kameraer i året. Telefonprodusentene et hundretalls millioner. Likevel er ikke 10% av telefonmodellene rettet mot oss. Faktisk ikke en eneste promille.

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt x-antall mobiler med kamera opp gjennom årene, har jeg enda ikke hatt en som har gitt super bildekvalitet. Nå har jeg Xperia Z, som har et bilde som ser overoppskarpet ut, og som av og til ser ut som fargene er malt på. til tross for opplagte svakheter, bruker jeg likevel mobilkameraet hyppig..

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Apropos det. Det er pussig at ingen telefonprodusenter ennå har truffet spikeren på hodet for oss som vil ha skikkelige styringsmuligheter på kameraet. 1-2 hjul + de nødvendigste manuelle innstillingene på dedikerte knapper, råformat og rask respons.

Tror de fleste som ønsker seg mer ut av kameraet kunne tenke seg optisk zoom. Burde ikke være noen umulighet å ta utgangspunkt i noe ala Sony RX100 m2, utvide lengden litt for å få plass til noe ekstra telefonelektronikk og kanskje et litt større batteri, og ha et supert lommekamera med telefonfunksjonalitet. Så da er spørsmålet, ville man kjøpe et slikt telefonkamera (3,5 cm tykk, 6cm bred og f.eks. 12 cm lang) til 8-9000 kroner? Da ville man ha et godt kamera med mulighet for ekstern blitz eller ekstern elektronisk søker, trådutløser, stativfeste, osv., og trolig grei Android-ytelse (måtte selvfølgelig gått fra Sony-rom og Bionz-prosessor til generelt mobil-os og generell prosessor). Skjermen ville trolig bli litt mindre enn på de andre topp-mobilene. Jeg tror det er to problemer med en slik mobil: tykkelsen vil i noen tilfeller (f.eks. med dressbruk) gi litt vell stor bul på lommen og være litt vell tungt, og telefoner utvikler seg så fort at å betale tett oppunder ti tusen for noe som trolig blir lagt bort som foreldet i løpet av tre år virker litt voldsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Et mobilkamere kan overhodet ikke måle seg med et skikkelig kamera.

Ikke med dagens teknologi.

Tidligere var folk opptatt av gode bilder. Nå er de storfornøyd når de får et middels kamera i en hypermoderne mobil. Dette er en hype.

At folk som aldri har tatt bilder før, er fornøyd med mobilkamera skjønner jeg til en viss grad.

Men at folk som har hatt et bra kamera og så går over til å bruke mobilkamera er fornøyde, skjønner jeg overhodet ikke.

De færreste bilder tatt med mobilkamera tåler særlig forstørrelse.

Lenke til kommentar

Mitt beste kamera er det som er i telefonen min.

Det hjelper ikke at jeg har både speilreflekskamera og kompaktkamera liggende hjemme når telefonen bestandig er med meg, da samler de andre to støv.

 

Skal jeg derimot planlegge å ta bilder velger jeg derimot det kameraet som er best egnet av de jeg har liggende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mitt beste kamera er det som er i telefonen min. Det hjelper ikke at jeg har både speilreflekskamera og kompaktkamera liggende hjemme når telefonen bestandig er med meg, da samler de andre to støv.

Dårlige bilder kan også gi gode minner. Problemet er at folk i etterpåklokskapens lys ser at de gode minnene er dårlig dokumentert. Det må være bittert å se tilbake på barnebildene og se så mange fine situasjoner med dårlig bildekvalitet. Hovedbudskapet i artikkelen er at folk bør bli flinkere til ha med seg og bruke et skikkelig kamera. Når jeg leser at du nærmest er stolt av at din speilrefleks og kompaktkamera ligger og støver så sukker jeg oppgitt og lurer på hvor mye du har fått med deg av artikkelen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tror de fleste som ønsker seg mer ut av kameraet kunne tenke seg optisk zoom. Burde ikke være noen umulighet å ta utgangspunkt i noe ala Sony RX100 m2, utvide lengden litt for å få plass til noe ekstra telefonelektronikk og kanskje et litt større batteri, og ha et supert lommekamera med telefonfunksjonalitet. Så da er spørsmålet, ville man kjøpe et slikt telefonkamera (3,5 cm tykk, 6cm bred og f.eks. 12 cm lang) til 8-9000 kroner? Da ville man ha et godt kamera med mulighet for ekstern blitz eller ekstern elektronisk søker, trådutløser, stativfeste, osv., og trolig grei Android-ytelse (måtte selvfølgelig gått fra Sony-rom og Bionz-prosessor til generelt mobil-os og generell prosessor). Skjermen ville trolig bli litt mindre enn på de andre topp-mobilene. Jeg tror det er to problemer med en slik mobil: tykkelsen vil i noen tilfeller (f.eks. med dressbruk) gi litt vell stor bul på lommen og være litt vell tungt, og telefoner utvikler seg så fort at å betale tett oppunder ti tusen for noe som trolig blir lagt bort som foreldet i løpet av tre år virker litt voldsomt.

 

Samsung Galaxy S 4 zoom er et forsøk i den retningen, men det er etter min mening alt for tykt, har alt for mye zoom, for liten bildebrikke og for dårlig lysstyrke. Betjeningen og innstillingsmuligheter er dessverre også ganske begrenset.Det kommer til å bli den klumpete telefonen man skulle ønske man kunne legge hjemme og skifter ut relativt raskt.

 

Samsung Galaxy NX er også et forsøk i den retningen, men den mangler ringemulighet og da har man egentlig ikke kommet noen vei likevel. Det er nok for stort for å ha med seg til en hver tid også. Betjeningen er derimot svært mye bedre enn man finner på noen telefon, selv om den skiller seg kraftig fra tradisjonelle systemkamera med Android og trykkfølsom skjerm.

 

Nokia Pureview 808 har en glimrende størrelse, god lystyrke, god optikk og stor bildebrikke, men har knapper og innstillingsmuligheter som over hodet ikke er myntet på foto-hobbyister, semiproffe osv. (Symbian med mer er også ankepunkter)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mitt beste kamera er det som er i telefonen min.

Det hjelper ikke at jeg har både speilreflekskamera og kompaktkamera liggende hjemme når telefonen bestandig er med meg, da samler de andre to støv.

Er vel elendige, speilrefleksen og kompakten, da..... , siden telefonkameraet er best....! :eek::rofl:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jøsses. Artikkelen fikk meg til å tenke på at jeg faktisk har kamera i mobilen. Har hatt dingsen (Desire Z) i et par/tre år, men har ikke tenkt på det før... Så jeg prøvde greia.

 

Resultatet ytterst lite tilalende, glad jeg ikke har prøvd dette før... både bruk og resultat er i en klasse for seg.

Lenke til kommentar

 

Dårlige bilder kan også gi gode minner. Problemet er at folk i etterpåklokskapens lys ser at de gode minnene er dårlig dokumentert. Det må være bittert å se tilbake på barnebildene og se så mange fine situasjoner med dårlig bildekvalitet. Hovedbudskapet i artikkelen er at folk bør bli flinkere til ha med seg og bruke et skikkelig kamera. Når jeg leser at du nærmest er stolt av at din speilrefleks og kompaktkamera ligger og støver så sukker jeg oppgitt og lurer på hvor mye du har fått med deg av artikkelen.

Tenk heller på hvor mange glimrende fotosjanser man gikk glipp av før mobilkameraene kom på banen.

Man gidder ikke å drasse med seg et kamera i tillegg til mobilen hver eneste dag, uansett hvor bra eller kompakt det er.

Det beste kameraet er det man har med seg uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...