Gå til innhold

Test: Sandisk Ultra Plus SSD 256 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som et greit kjøp. Får håpe at MLC-brikkene holder like godt som i Samsung 840 Pro. Skrivehastigheter er på langt nær det som er mest interessant i en "folkelig" modell. Selv har 3x Samsung 840/840 Pro og 1x Crucial M4. SSD er farlig praktisk.

Lenke til kommentar

Merker man noe særlig forskjell i vanlig bruk, som spill og programmer, på denne og en toppmodell som koster langt mer? Jeg tror forskjellen er minimal.

Nei. Du vil ikke merke noen forskjell.

For den jevne bruker er den største forskjellen hvor lenge SSDen (minnebrikkene) varer. Hastigheter er i stor grad irrelevant, men fortsatt har folk kjøpt ræva SSDer fra OCZ i åresvis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan svært lite om ssd, men vil bytte ut system disk på en stasjonær. Vil ha en som holder en stund, men ikke er svindyr. Omtrent samme kapasitet og ytelse som denne fra sandisk. Noen tips?

Personlig ville jeg investert i en disk vi vet fungerer godt (også over lang tid/last), nemlig Samsung 840 Pro 256 GB. Den koster litt mer, men du får også 5(!) års garanti. Disken fra Sandisk er for ny til at vi kan med sikkerhet si at den er like stabil selv om den bruker samme type minnebrikker. Strekker ikke økonomien til er den dog sikkert helt grei, tviler på at det blir noe problem. For en sammenligning se denne linken.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg investert i en disk vi vet fungerer godt (også over lang tid/last), nemlig Samsung 840 Pro 256 GB. Den koster litt mer, men du får også 5(!) års garanti. Disken fra Sandisk er for ny til at vi kan med sikkerhet si at den er like stabil selv om den bruker samme type minnebrikker. Strekker ikke økonomien til er den dog sikkert helt grei, tviler på at det blir noe problem. For en sammenligning se denne linken.

Hva er det garantien som Samsung tilbyr inneholder? Den skal jo være like god(?), eller ihvertfall bedre enn reklamasjonsretten.
Lenke til kommentar

@artikkelskribenten:

Og nøyaktig hvordan vet du at Sandisk driver med høykvalitetsvarer sånn sammenliknet med resten av merkevareskogen der ute?

 

Og når får man større SSD'er. Om noen år?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva er det garantien som Samsung tilbyr inneholder? Den skal jo være like god(?), eller ihvertfall bedre enn reklamasjonsretten.

Du kan lese hele garantien her. Kort sagt kan du enten få et nytt produkt (samme eller tilsvarende) eller pengene tilbake såfremt du ikke har tuklet med disken og den er innenfor 5 årsgrensen og grensen på mengde data den (teoretisk) takler (TBW).

 

Selv om norske forbrukere kan støtte seg på 5 års reklamasjonsrett(!) på disker så er det godt å vite at produsenten (Samsung) står for produktet sitt og mener at det skal være i 5 år. Om disken din tryner er det vanligvis ikke verdien av disken som er problemet, men dataene du eventuelt mister, og følgelig er det fint med et produkt som er ment å holde. Det samme kan ikke bli sagt for alle konkurrentene, spesielt ikke Sandforce SSDer produsert for et par år tilbake.

 

@artikkelskribenten:

Og nøyaktig hvordan vet du at Sandisk driver med høykvalitetsvarer sånn sammenliknet med resten av merkevareskogen der ute?

Artiklene til hardware.no dekker dessverre sjeldent slikt.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken hastighet jeg får hvis jeg kjører to Samsung 840 256 GB i RAID?

Ingen god idé ved mindre du får brukt trim. Just saying.

Hastighetene vet jeg ingenting om, men jeg vil tro det avhenger av hvordan raidet er satt opp (software/hardware, evt hvilken kontroller osv).

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken hastighet jeg får hvis jeg kjører to Samsung 840 256 GB i RAID?

 

Jeg vet sånn cirka hvilket resultat du kan forvente deg med 2x840 pro 256GB disker i et firmware-raid 0 oppsett (Intel RST 12.7 Orom+drivere) og benchmarker med Anvil (se vedlegget). Dette er resultatet fra én test på en aldrende Windows installasjon og uten å prøve å oppnå best mulig resultat, eller sagt med andre ord et mest mulig realistisk resultat. :)

 

I praksis må du drive med diskintensive ting for å merke særlig forskjell.

 

Er du ute etter best mulig raid ytelse må du uansett ha et eget, dedikert raid kort slik at ytelsen ikke blir CPU-avhengig slik som på software raid og firmware-raid ("inne i bios"-raid sliksom intel rapid storage.

post-2917-0-00117900-1373141205_thumb.png

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar
Har du helt ekstremt lite plass inni maskinen din burde det altså gå greit å skru en slik fra hverandre, og så lure kretskortet inn i PC-en. Slikt vil imidlertid bryte alt som er av garantier og reklamasjonsrett, så det er ikke noe vi anbefaler.

Nei, man "bryter" ikke reklamasjonsretten ved å skru opp denne. Om det oppstår en mangel som ikke er relatert til det faktum at produktet har blitt uautorisert åpnet har man fremdeles krav på avhjelp. Hvorvidt garantien brytes avhenger av produsentens garantivilkår.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det med SSDer er det absolutt verdt å kjøpe. Under en LinusTechTips stream nevne Linus på det at under testing har noen funnet ut at de fleste SSDer må man skrive 3 til 6 TB per dag i 4 eller 5 år før flash-brikkene begynner å dø. Jeg husker ikke om han nevnte en kilde på dette men dette er en person jeg absolutt er villig til å stole på når det kommer til teknologi.

 

ang. Samsung sin garanti på 5 år er jo dette forstålig ettersom Samsung binner de beste flash chipene til selg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...