Gå til innhold

Endelig skal pekeplaten på bærbare PC-er bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om pekeplaten blir bedre, er ikke det noen særlig intuitiv måte å styre pc-en på. Har også prøvd Apple sin og selv om den er bra til å være pekeplate bruker jeg heller mus.

 

Venter vel til hjernebølgestyring av pc kommer før jeg kasserer musa :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[quote name=HulkHaugen' timestamp='1372925436'

post='20716620]

Er vel kun på de ytterst rimelige maskinene at pekeflatene er små og/eller upresise og dårlig støtte for multitouch...

 

Det er ikke min erfaring. Pekeplatene har kanskje blitt større, men alt for mange av dem er ikke i nærheten av Apple-kvalitet. Godt at det blir gjort noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er vel kun på de ytterst rimelige maskinene at pekeflatene er små og/eller upresise og dårlig støtte for multitouch...
Det er ikke min erfaring. Pekeplatene har kanskje blitt større, men alt for mange av dem er ikke i nærheten av Apple-kvalitet. Godt at det blir gjort noe med.

 

Prøv noen fra Asus, liker de bedre enn Apple sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Asus UX31A, og jeg liker ikke pekeplaten der. Hadde aldri trodd jeg skulle bli så glad i touch-skjerm på en laptop som jeg er på den. Merker hvor lite intuitivt pekeplate generelt er når man bytter litt mellom touch og plate.

 

Har ikke prøvd touch, så det kan jeg ikke sammenligne, men for min del er det veldig besparende å kunne trykke tre fingre samtidig for å åpne nye fane i Firefox automatisk (i stedet for å trykke ctrl+t på tastaturet), eller å dra fire fingre ned for å komme til skrivebordet. Slike funksjoner er ikke standard, men noe man selv legger til etter eget ønske. Mac har tilsvarende aktivert som standard.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd touch, så det kan jeg ikke sammenligne, men for min del er det veldig besparende å kunne trykke tre fingre samtidig for å åpne nye fane i Firefox automatisk (i stedet for å trykke ctrl+t på tastaturet), eller å dra fire fingre ned for å komme til skrivebordet. Slike funksjoner er ikke standard, men noe man selv legger til etter eget ønske. Mac har tilsvarende aktivert som standard.

Missforstå meg rett. Touch-gestures på den platen er genialt. Det er selve bevegelsen som irriterer. Den har for treg akselerasjon og føles bare unøyaktig(men det er nok smak og behag). Men det er noe som irriterer meg på de fleste pekeplater.

Men som sagt: Når du bruker både touch og pekeflate om hverandre på samme pc, merker du at du har "savnet" touch på vanlig laptop.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha tilbake den knotten på tastaturet som fungerer som mus :( .

Er det for mye å be om? Knapt annet enn Lenovo som har den.

Både HP og Dell har det på sine bedriftsmodeller (henholdsvis EliteBook/ProBook og Latitude). Men jeg synes at det stort sett bare er Lenovo sine som duger. Lenovo sine buler oppover i stedet for nedover, og jeg har vært borti Dell-maskiner hvor musetastene har blitt plassert så tilfeldig at de er rimelig utilgjengelig ved vanlig bruk.

 

 

Edit: Og samtidig får du kvalitetsmaskiner med på kjøpet. ;)

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...