Gå til innhold

Kliner til med fartsrekord over Atlanterhavet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok endel som ikke ser veldig stor praktisk nytte i store økninger i båndbredde når så lite innhold gjøres tilgjengelig i forskjellige regioner via streamingtjenester som også ofte sliter litt med endel av sine tekniske løsninger. Men jeg vil si at det kanskje er litt korttenkt, eller forhåpentligvis spøkefullt sagt.

 

Mange av disse streamingtjenestene har kun kort tids erfaring (etpar års tid) med internasjonal og interkontinental streaming til et større publikum. Jeg unnskylder ikke utvalget hos dem, jeg ser dette i forhold til båndbredden og antall brukere. Hadde de hatt full tilgjengelighet på alt innhold over hele kloden, med tilhørende økte popularitet, ville vi nok klagd enda mer over f.eks. hakkete seeropplevelser eller lav bildekvalitet. Her er det også greit å ha i bakhodet at det allerede snakkes om innhold i 4K på en del slike tjenester, båndbreddebehovet deres går neppe ned fremover.

 

De antagelig mest kjente streamingtjenestene som Youtube, Vimeo, Hulu, Netflix og HBO er heller ikke alene om å streame innhold rundt omkring på snart hele planeten. Det finnes utallige bedriftsbrukere over hele kloden som benytter mye båndbredde til videokonferanser, streaming av events og andre ting. Det finnes også en lang rekke private streamingtjenester som leverer alt fra lokale nyheter, tematisk innhold, eller nasjonal nyhetsdekning til det landets innbyggere også utenfor landets grenser. Bare for å ta et eksempel som tydeligvis ligger åpent ute, se f.eks. på http://weplaylive.tv/live-news-stream/ som streamer CNN USA, altså sendingene som er ment for innenrikspublikumet deres, ikke CNNI som er kjent i resten av verden. Båndbredden som brukes av denne tjenesten er trolig lav, men også her er det tusener av seere hver time av døgnet, det er langt ifra den eneste lignende tjenesten, og denne båndbredden må komme fra et sted.

 

Det å peke på hva vi mangler og omtrent reagere med klaging når det dukker opp nyheter om fremskritt i f.eks. båndbredde, det blir på sett og vis litt spesielt. Minner nesten litt om hvordan folk snakket om telefoner for 100 år siden. Det var jo ingen som ringte til hverandre, så hva skulle man med det liksom? Utviklingen skjer gradvis på flere områder, den pågår hele tiden, dette er gode nyheter og jeg ser ingen grunn til å klage over dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er nok endel som ikke ser veldig stor praktisk nytte i store økninger i båndbredde når så lite innhold gjøres tilgjengelig i forskjellige regioner via streamingtjenester som også ofte sliter litt med endel av sine tekniske løsninger. Men jeg vil si at det kanskje er litt korttenkt, eller forhåpentligvis spøkefullt sagt.

 

Mange av disse streamingtjenestene har kun kort tids erfaring (etpar års tid) med internasjonal og interkontinental streaming til et større publikum. Jeg unnskylder ikke utvalget hos dem, jeg ser dette i forhold til båndbredden og antall brukere. Hadde de hatt full tilgjengelighet på alt innhold over hele kloden, med tilhørende økte popularitet, ville vi nok klagd enda mer over f.eks. hakkete seeropplevelser eller lav bildekvalitet. Her er det også greit å ha i bakhodet at det allerede snakkes om innhold i 4K på en del slike tjenester, båndbreddebehovet deres går neppe ned fremover.

 

De antagelig mest kjente streamingtjenestene som Youtube, Vimeo, Hulu, Netflix og HBO er heller ikke alene om å streame innhold rundt omkring på snart hele planeten. Det finnes utallige bedriftsbrukere over hele kloden som benytter mye båndbredde til videokonferanser, streaming av events og andre ting. Det finnes også en lang rekke private streamingtjenester som leverer alt fra lokale nyheter, tematisk innhold, eller nasjonal nyhetsdekning til det landets innbyggere også utenfor landets grenser. Bare for å ta et eksempel som tydeligvis ligger åpent ute, se f.eks. på http://weplaylive.tv/live-news-stream/ som streamer CNN USA, altså sendingene som er ment for innenrikspublikumet deres, ikke CNNI som er kjent i resten av verden. Båndbredden som brukes av denne tjenesten er trolig lav, men også her er det tusener av seere hver time av døgnet, det er langt ifra den eneste lignende tjenesten, og denne båndbredden må komme fra et sted.

 

Det å peke på hva vi mangler og omtrent reagere med klaging når det dukker opp nyheter om fremskritt i f.eks. båndbredde, det blir på sett og vis litt spesielt. Minner nesten litt om hvordan folk snakket om telefoner for 100 år siden. Det var jo ingen som ringte til hverandre, så hva skulle man med det liksom? Utviklingen skjer gradvis på flere områder, den pågår hele tiden, dette er gode nyheter og jeg ser ingen grunn til å klage over dem.

Angående streaming-tjenester. Mange (om ikke alle) benytter seg av CDN for å levere innhold. Så veldig få av de store streamingtjenestene benytter seg av interkontinental trafikk for å levere innhold til sluttbrukere .
Lenke til kommentar

Mange (om ikke alle) benytter seg av CDN for å levere innhold.

Det gjør f.eks. Netflix ved å ha egne servere i Lyses fibernett og gjerne hos andre i Norge også. For innhold som kan forhåndslagres er det en grei løsning, men for live streaming direkte fra innholdsprodusenter som TV-stasjoner eller til videokonferanser, skype osv. trengs det båndbredde.

I starten brukte man lavoppløst video og lav lydkvalitet, pixellering og blokking i bildet var et vanlig problem når vi brukte dette på jobben mot slutten av 90-tallet. Den gangen var det relativt få brukere og lav båndbredde, en del sånne løsninger klarte seg med en ISDN-linje. Det har absolutt gått fremover siden den gangen, stadig mer går i HD og båndbreddekravene øker naturligvis.

 

Det har blitt eksperimentert med virtual presence både innen medisin, media og f.eks. ifbm. styremøter og lignende konferansesituasjoner. Et litt primitivt live forsøk med dette kunne ses på CNN under valget i USA i 2008, og løsningen ble levert av norske Vizrt.

 

I områder der de fortsatt bruker ham-radio for fjernundervisning i Australia og andre deler i verden vil man etter hvert kunne få læreren på besøk som et direkteoverført hologram fra hvor som helst på kloden, med de mulighetene for interaktivitet og rask spredning av informasjon det gir i en rekke situasjoner. Jeg tipper båndbreddebehovet vil fortsette å øke i lang tid. Ser ikke bort ifra at et typisk vestlig hjem hvor 25Mbit kan være vanlig i dag, innen et par-tre tiår har 25Gbit symmetrisk bitrate, eller kanskje 10 ganger mer enn det også.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Avkrok? Får ikke fiber i Oslo engang

Avkroker som Oslo fortjener også fiber ;) Hele Lofoten er dekket med fiber bla. Det handler om vilje rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...