Gå til innhold

? Nokia må velge Android, før det er for sent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iOS: Fordi det er mange sauer i verden

Android: Det er like mange ulike enheter som jeg har sokker

Windows Phone: En håndfull enheter, ingen særlig promotert

 

Jeg har selv Windows Phone og er særdeles fornøyd med den, den har singe mangler på enkelte områder men det kommer vel seg.

 

Skulle dog ønske at Microsoft kunne slå sammen økosystemene litt bedre, nå har vi jo WP8, Windows8, WinRT. Hvorfor er ikke Windows Store på WP8 og Win8 en og samme ting slik det er på iPad og iPhone? Mange programmer kan kjøres på begge enheter, men hos Microsoft så er dette to ulike programmer.

 

Hmm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke forstå at det skulle hjelpe. Jeg har Nokia nå, og det er kamera og minne som er mine irretasjonsmomenter. Hjelper Android med det? Nokia har lenge hatt problemer med å lansere nye telefoner før de kommer i butikken, og da stopper salget inntil f.eks. neste Lumia kommer. De gjorde det sist med 925, og vil sikkert gjøre det samme med 1020. Jeg tror heller det er den strategien som gjør Nokia til en taper, ikke OS'et.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje noen bør tenke på at det finnes en verden utenfor nerdeinteressene også Zaphoon (eller mobilinteresse). Vil si at det er rimelig riktig det de kommer med.

 

Min søster skulle nå nylig ha seg en ny mobil. Valget hennes sto mellom iPhone eller en Android (Xperia Z tror jeg). Ingen Nokia telefoner var på den listen, av den enkle grunn at de ikke har nok app'er med windows phone (og de riktige app'ene).

Hun ente på en Xperia Z (eller V?).

Hennes krav til telefonen: Den skal kunne ta gode(/greie) bilder (her er Nokia knusende best), den måtte være god å holde i hånden og ha en grei skjerm, internett (wi-Fi) OG den måtte ha en del apper, blandt annet facebook, Instagram og snapchat(tror det var de appene) (noe Nokia Ikke hadde).

 

Vill driste meg til å si han hun er en god representant for i hvertfall ungdommer i rundt 16 års alderen når det kommer til mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er ikke Windows Phone eneste grunnen til at faktisk Nokia er i live da ? I den forstand at de har hatt et økonomisk samarbeid med Microsoft. Uten dette ville de vel ligget dårlig an, så nei, dette stemmer ikke.

 

Dessuten tipper jeg avtalen med Microsoft ikke åpner for å bytte plattform ;)

Lenke til kommentar

Kan ikke forstå at det skulle hjelpe. Jeg har Nokia nå, og det er kamera og minne som er mine irretasjonsmomenter. Hjelper Android med det? Nokia har lenge hatt problemer med å lansere nye telefoner før de kommer i butikken, og da stopper salget inntil f.eks. neste Lumia kommer. De gjorde det sist med 925, og vil sikkert gjøre det samme med 1020. Jeg tror heller det er den strategien som gjør Nokia til en taper, ikke OS'et.

 

Det er mye riktig. Jeg vurderer ny Lumia til fruen, men kjøper ikke ny "rett før" neste modell kommer, selv om det er relativt lenge til den kommer til Norge...

 

Med det sakt, WP8 synes jeg fungerer utmerket, og 920 har fungert svært godt selv om jeg får trent musklene marginalt mer når jeg løfter den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke Windows Phone eneste grunnen til at faktisk Nokia er i live da ? I den forstand at de har hatt et økonomisk samarbeid med Microsoft. Uten dette ville de vel ligget dårlig an, så nei, dette stemmer ikke.

 

Dessuten tipper jeg avtalen med Microsoft ikke åpner for å bytte plattform ;)

 

Økonomisk sett så fikk vell Nokia endel "støtte" fra Microsoft ja, men markedsmessig er jo WP bare en nedtur for Nokia.

Det sier jo litt når markedsandelen er gått fra ca 44% til 3-4% i løpet av de siste 2-3 årene. Altså overgangen fra Belle (Symbian) til WP, det er jo en katastrofe uten sidestykke!

 

Ingen tvil om att Nokia kunne gjort det mye bedre om de hadde gått over til Android.

Helst hadde jeg sett att Nokia hadde fortsatt utviklingen av Meego og Belle men det ble som kjent ikke gjort.

 

Android har mye til felles med Belle mht OS og mange faste Nokia fans ville derfor fortsatt med Nokia med Android. Istedenfor ser vi idag en "flukt" fra Nokia over til andre Android enheter pga de ønsker å unngå WP og søker heller ett OS som er mer likt Belle, tragisk!!!!

Endret av leirdueredet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi ser på grafene for OS salg er android en ganske jevn stigende kurve med få bølger. iOS har jevnet seg ut, og man ser to tydelige bølger de siste to årene, og den siste er lavere enn den første, og det samme gjelder bunnen. WP har en flatere stigning, men heller ingen bølger. iOS tipper stadig nærmere 10% grensa i bølgedalene, og WP kommer stadig nærmere 5% grensa.

 

Disse bølgene til iOS er ikke så overraskende med tanke på at de tross alt slipper en ny modell med jevne mellomrom, men om man kan kalle to bølger en trend er den faktisk synkende i snitt, som den eneste av de tre omtalte OS'ene.

 

PS: Synkende markedsandel har ikke nødvendigvis sammenheng med stigende eller synkende faktisk salgstall da antall kunder i dette segmentet ikke er konstant, enda. Tallene viser så langt at størst antall nye kunder velger android. Men etter hvert som stadig flere får smartmobil og den totale målgruppen maksimeres, vil disse grafene fort bli mer parallelle med faktiske salg.

Lenke til kommentar
Er ikke Windows Phone eneste grunnen til at faktisk Nokia er i live da ? I den forstand at de har hatt et økonomisk samarbeid med Microsoft. Uten dette ville de vel ligget dårlig an, så nei, dette stemmer ikke.Dessuten tipper jeg avtalen med Microsoft ikke åpner for å bytte plattform ;)
Økonomisk sett så fikk vell Nokia endel "støtte" fra Microsoft ja, men markedsmessig er jo WP bare en nedtur for Nokia.Det sier jo litt når markedsandelen er gått fra ca 44% til 3-4% i løpet av de siste 2-3 årene. Altså overgangen fra Belle (Symbian) til WP, det er jo en katastrofe uten sidestykke!Ingen tvil om att Nokia kunne gjort det mye bedre om de hadde gått over til Android.Helst hadde jeg sett att Nokia hadde fortsatt utviklingen av Meego og Belle men det ble som kjent ikke gjort.Android har mye til felles med Belle mht OS og mange faste Nokia fans ville derfor fortsatt med Nokia med Android. Istedenfor ser vi idag en "flukt" fra Nokia over til andre Android enheter pga de ønsker å unngå WP og søker heller ett OS som er mer likt Belle, tragisk!!!!

 

Nå varierer nok tallene litt fra måling til måling, men Nokia opplevde et nesten jevnt fall fra starten av 2007 med symbian. WP kom ikke før slutten av 2010. Da hadde symbian allerede falt fra ca 65% til 32%.

 

Etter WP falt symbian akkurat like bratt, hverken mer eller mindre, og den flatet faktisk litt ut fra årsskiftet 2011-2012.

 

Så nei, det var ikke et plutselig fall som kom de siste to tre årene, det er et fall som har pågått de siste 6 årene.

Lenke til kommentar

Nå varierer nok tallene litt fra måling til måling, men Nokia opplevde et nesten jevnt fall fra starten av 2007 med symbian. WP kom ikke før slutten av 2010. Da hadde symbian allerede falt fra ca 65% til 32%.

 

Etter WP falt symbian akkurat like bratt, hverken mer eller mindre, og den flatet faktisk litt ut fra årsskiftet 2011-2012.

 

Så nei, det var ikke et plutselig fall som kom de siste to tre årene, det er et fall som har pågått de siste 6 årene.

 

Tja... i 2009 var Symbian i stigende markedsandel, frem til 2010 var den stabil. Det var først i 2010 etter att Elop gikk ut med beskjed om att Symbian skulle avvikles att det begynte å dale nedover (noe som ikke er en unaturlig konsekvens).

I 2010 lå Symbian på ca 45% markedsandel for smartmobiler, det er sinnsykt høyt og milevis fra de 5-6% WP har idag..

Se forøvrig graf under.

 

Nokia vil nok aldri komme tilbake til den "kjempen" de var som leverandør av smartmobiler, det er helt utenkelig.

Hadde Nokia derimot gått over til Android istedenfor WP hadde de nok hatt en mye bedre mulighet for å opprettholde den enorme kundemassen sin da Android har mye mer til felles med Belle enn det WP har.

Men gjort er gjort, dette er nok en tung kamel å svelge for Nokia idag...

Jeg ser ikke bort fra att Nokia er konkurs om ett par år desverre..

 

Gartner+Smartphone+Market+Share.png

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Tja... i 2009 var Symbian i stigende markedsandel, frem til 2010 var den stabil. Det var først i 2010 etter att Elop gikk ut med beskjed om att Symbian skulle avvikles att det begynte å dale nedover (noe som ikke er en unaturlig konsekvens).

I 2010 lå Symbian på ca 45% markedsandel for smartmobiler, det er sinnsykt høyt og milevis fra de 5-6% WP har idag..

Se forøvrig graf under.

 

Nokia vil nok aldri komme tilbake til den "kjempen" de var som leverandør av smartmobiler, det er helt utenkelig.

Hadde Nokia derimot gått over til Android istedenfor WP hadde de nok hatt en mye bedre mulighet for å opprettholde den enorme kundemassen sin da Android har mye mer til felles med Belle enn det WP har.

Men gjort er gjort, dette er nok en tung kamel å svelge for Nokia idag...

Jeg ser ikke bort fra att Nokia er konkurs om ett par år desverre..

 

Gartner+Smartphone+Market+Share.png

 

Det er fordi du velger å vise en graf som utelukkende passer ditt syn på saken, men sannheten er at Nokia hadde en ørliten oppsving på starten av 2009, og en graf som starter i 2009 vil da gi et feilaktig bilde.

 

900px-World_Wide_Smartphone_Sales_Share.png Denne grafen har et lengere perspektiv, og viser det jeg skriver ovenfor.

 

Som du ser starter fallet i realiteten med iOS ankomst, og eskalerer i det android begynner å få fotfeste. Ingen ting endrer seg imidlertid med WP's lansering i 2010.

 

Du kan også se en viss sammenheng mellom bunn og topp i bølgedalene for iOS, synbian og android, der bølgene hos symbian er motsatt av de to andre...

 

Du ser også at fallet etter hvert er motsatt proporsjonelt med androids vekst. Etter 2010 er det også sammenhenger mellom toppene og bunnene i grafene til iOS og android.

 

Hadde Nokia valgt en android mobil kan det være de hadde fått en del av denne kaka, det er riktig. Men man kan ikke relatere Nokias (symbians) fall til valget av WP.

 

Med android ville de måtte kjempe seg inn som en av mange andre. WP har kanskje ikke en pangstart, men de er nå etablert som den største aktøren i dette segmentet, et segment som stadig vokser, om dog sakte men sikkert.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi du velger å vise en graf som utelukkende passer ditt syn på saken, men sannheten er at Nokia hadde en ørliten oppsving på starten av 2009, og en graf som starter i 2009 vil da gi et feilaktig bilde.

 

900px-World_Wide_Smartphone_Sales_Share.png Denne grafen har et lengere perspektiv, og viser det jeg skriver ovenfor.

 

Som du ser starter fallet i realiteten med iOS ankomst, og eskalerer i det android begynner å få fotfeste. Ingen ting endrer seg imidlertid med WP's lansering i 2010.

 

Du kan også se en viss sammenheng mellom bunn og topp i bølgedalene for iOS, synbian og android, der bølgene hos symbian er motsatt av de to andre...

 

Du ser også at fallet etter hvert er motsatt proporsjonelt med androids vekst. Etter 2010 er det også sammenhenger mellom toppene og bunnene i grafene til iOS og android.

 

"ørlite oppsving" ?? hehe, det utgjør ca 4%, altså omtrent WP`s markedsandel idag, så vil ikke akkuratt kalle det så lite nei :wee: hehe..

 

Uansett, begge grafene viser det samme, ingen av de er "feil", forskjellen er bare tidshorisonten i X-aksen som er forskjellig.

Imponerende å si att Symbian hadde markedsandel på nesten 70% for smartmobiler i 2007, det er sykt mye og faktisk mer enn jeg trodde....

 

Uansett, saken her handler om utviklingen for Nokia, og det er ingen tvil om att den har gått dramatisk i feil retning de siste årene.

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android nei takk.

 

Men hvem skal man skylde på egentlig? Ser jo nada reklame fot WP8 mobiler, forhandlere klarer ikke å bli kvitt telefonene. Måtte spørre en forhandler her om dagen om hvorfor de ikke klarte å selge ut 920 telefonene, ingen ville ha de sa han, måtte så igjen spørre om hvor mye han hadde forsøkt.. da ble han taus.

Så tydeligvis er det en plass i markedsapparatet til både Nokia og MS som svikter, for WP 8.0 er ett fantastisk bra systrm, og blir bare bedre når WP 8.1 kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"ørlite oppsving" ?? hehe, det utgjør ca 4%, altså omtrent WP`s markedsandel idag, så vil ikke akkuratt kalle det så lite nei :wee: hehe..

 

Uansett, begge grafene viser det samme, ingen av de er "feil", forskjellen er bare tidshorisonten i X-aksen som er forskjellig.

Imponerende å si att Symbian hadde markedsandel på nesten 70% for smartmobiler i 2007, det er sykt mye og faktisk mer enn jeg trodde....

 

Uansett, saken her handler om utviklingen for Nokia, og det er ingen tvil om att den har gått dramatisk i feil retning de siste årene.

Ørliten relativt sett, både i forhold til hva den var tidligere, og hvor lenge den varte. Jeg sier ikke at grafen din er feil, jeg sier at tolkningen blir feil da den viser et for snevert bilde.

 

Jeg er ikke uenig i at Nokia har sett et dramatisk fall på smartmobilfronten, ei heller ikke i at de totalt sett kunne sett større markedsandeler i dag hadde de fra tidlig av begynt å sett på android.

 

Jeg sier imidlertid at det IKKE er noen sammenheng mellom symbians fall og Windows Phone og Elops burning platform memo. Symbian kom seg aldri ut av problemene som startet i 2007 og eskalerte i 2009. Det er mange, inklusive en viss blogger, som er veldig opptatt med å få fram at fallet skyldes disse to tingene av årsaker som ikke er kjent for meg.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, her farer det mange tolkninger av statistikk gjennom tråden.

 

serpentbane666, du har litt rett men også helt feil.

 

Android og IOS vokste knusende raskt i 2009 og 2010.

Dette gjorde at hele markedet vokste.

Symbian tapte masse i markedsandel, som man kan forvente. Gammelt OS og kjempepopulære "nye" konkurrenter.

 

I 2009 vokste Symbian likevel. De vokste mindre enn de to store konkurrentene, men de vokste.

Det siste kvartalet i 2009 solgte Symbian det største antall enheter noen gang, hvis jeg har fått med meg alle tallene. Når Elop tok over Nokia, solgte de bedre enn noen gang. Det. Høyeste. Antall. Solgte. Nokia-telefoner. Noen. Gang.

 

I første kvartal 2010, 11 februar 2010, uttalte Elop offentlig (2 dager tidligere internt) at Symbian var død. Han skøyt melkekua si. Ikke bare skøyt han melkekua si, men han gjorde det nær på ett år før han hadde et alternativ klart. Han gjorde det før de var begynt å lage alternativet. Det ble full panikk i Symbian-leiren, MeeGo-leiren fikk sparken, kjedene droppet Nokia som en varm potet.

 

PÅ TROSS AV DETTE, klarte de i dette kvartalet det kunststykket å selge ENDA flere Symbian-telefoner. Symbian^3 var akkurat lansert, fikk lunkne til positive omtaler, og solgte litt ekstra fram til Elop beskrev det i full offentlighet som en brennende platform.

 

Men så, når Melkekua var skutt og satt fyr på, når kjedene var skremt bort fra Nokia, utviklerene på Symbian-platformen var jaget bort, så falt salgstallene som en stein.

 

Dere viste til markedsandeler i innleggene over her, men de grafene er svært farget av IOS og Androids eksplosive suksess. Nokias inntekter kommer fra antall salg, ikke fra markedsandel. Dette skjedde med antall salg:

 

elop_effect_volume.jpg

 

I ettertid har de fleste analytikere sagt at overgangen til Windows Phone feilet.

 

Jeg skal nedfelle min egen vurdering som en absolutt sannhet, for jeg har kjemperett:

 

Nokia skulle ha gjennomført overgangen til et nytt primært operativsystem på en helt annen måte. De skaut melkekua i full offentlighet. "Ikke kjøp Symbian; vent til vi kommer med noe annet basert på Windows Phone. Nei, vi har ikke noe klart, men om nesten ett år skal vi ha ett eller annet klart." Det var strategien. Den offentlige delen av strategien. Det var det de gikk ut med og skulle best mulig sikre framtiden sin med. Det kunne de ikke ha gjort dårligere.

 

Ingen sammenheng? Ingen sammenheng? Er du helt blind?

 

Uavhengig av HVA Nokia gikk over til, valgte de en helt katastrofe måte å gjøre det på.

 

Heller ikke nå trenger de ikke gjøre så dårlige valg. Dersom de har mulighet i kontrakten sin til å lage Android-telefoner, burde de gjøre det. Ikke noen idiotisk "Vi gir opp Windows Phone, til neste år kommer vi med noe annet!" Bare lag en telefon, og legg den til salg. N9 solgte som hakka møkk, og den hadde ingen grandiose forestillinger i ryggen. Lag en telefon, selg den, og la folk få kjøpe det de ønsker. Noen ønsker Windows Phone også, så bare fortsett med det. Men mange flere ønsker Nokia Android-telefoner.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...