Gå til innhold

Athlon 64 uten 64-bit støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er snakk om en blombet Athlon 64 så er dette ille, men hvis det derimot er snakk om en Athlon XP for 754-sokkel så er det helt greit.

 

Såvidt jeg vet så har HP prøvd å presse AMD til å fjerne x86-64 fra Athlon 64 for å hindre at den blir en konkurrent til deres 64-bits Itanium2 (les: Itanic) baserte arbeidsstasjoner. Jeg håper ikke dette er tilfelle, for det hadde i såfall vært tragisk :(

Lenke til kommentar

Sannheten er vel at dersom en slik CPU er billig, så kjøper folk den. Tviler på at det er mange av oss som vil ha glede av 64bit uansett med det første.

 

Så forresten på at Prescott også har implementert 64 bit støtte, http://www.theinquirer.net/?article=11668. Mulig Intel lar AMD brøyte veien denne gangen? Synes uansett det er artig at det skjer så mye på denne fronten for tiden. Hadde småplaner om å investere i nytt HK/CPU, men tror jeg venter over Jul.. Får heller OCe 1,8ern min så lenge.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er mye mer taktisk fornuftig av AMD å lage en billig-versjon med 256kB cache enn en med 64-bit slått av.

 

Å redusere cachen og kunne bruke skikkelige Athlon 64'er med deffekt cache tror jeg vil gi en mye billigere produskjon. 64-bit delen av PCU'en er bare 5% av kjernearealet så det er ikke så mye å spare på å fjerne det. Den 1MB cachen tar jo omentrent 50% av arealet til kjernen.

 

Kanskje dette tyder på at de har lav yield på 64-bit delen? Altså at en stor andel av CPU'ene som lages kommer ut med en deffekt eller lavt klokkbar 64-bit del.

Lenke til kommentar
Sannheten er vel at dersom en slik CPU er billig, så kjøper folk den. Tviler på at det er mange av oss som vil ha glede av 64bit uansett med det første.

 

Athlon 64 kommer nok til å bli ganske billig etterhvert som produksjonen øker. Og behovet for 64-bit kommer til å endre seg ganske raskt. En dobling i antall SSE/2 registre i 64-bit har ganske mye å si på ytelsen i f.eks. spill.

 

Så forresten på at Prescott også har implementert 64 bit støtte, http://www.theinquirer.net/?article=11668. Mulig Intel lar AMD brøyte veien denne gangen? Synes uansett det er artig at det skjer så mye på denne fronten for tiden. Hadde småplaner om å investere i nytt HK/CPU, men tror jeg venter over Jul.. Får heller OCe 1,8ern min så lenge.

 

Jeg tviler veldig sterkt på at Intel kommer til å slippe en 64-bits desktop prosessor med det aller første. AMD har riktignok lisensert x86-64 til Intel, men Intel og HP har investert såpass mye penger og prestisje i Itanium platformen at dette virker svært usannsynlig. HP satser alt på Itanium2 nå, og hvis Intel gav ut en annen 64-bits prosessor så ville dette være en katastrofe for HP økonomisk og de hadde vendt Intel ryggen.

Lenke til kommentar
Dette er vel en god nyhet for tidligere østblokkland o.l. Vi vet jo at Thorton er en slager i Afrika... :smile:

Dette er vel heldigvis ikke bekreftet foreløpig.

Har ikke stått noe om det på theinquirer, som har folk i taipei cannes og sanfran så jeg tror ikke på det foreløpig. De hadde vel noe om det for flere uker siden, men tror ikke det var klart om det var snakk om a64 eller axp.

Lenke til kommentar
den største fordelen vil jo være en 32bit's cpu med intrigert minnekontroller.

Det blir stas

Fordel?

Er like snas med en 64bits cpu som kun kjører 32 bits kode.

 

Men nå er det en 64bits cpu som "kun" har tilgang til 32 bits programmer (med visse unntak)

 

Om det er lurt av AMD å risikere å ødelegge muligheten for suksess for 64 bits programmer og os er et annet spørsmål. Tipper det hadde vært lurere, som tidligere nevnt, å redusere L2 cachen for amd. For oss forbrukere vil det muligens ikke bety så mye, dersom de kun disabler 64bits instruksjonsettet.

 

Er faktiskt mer skeptisk til at AMD snakker om så mange ulike versjoner av CPU'en og dertil ulike socket (754, 939, 940 osv..). Hadde det ikke vært bedre å lage alle cpu'ene med f.eks. 940 pinner og så disable de pinnene som ikke trengs. Det vil jo forvirre totalt den vanlige forbrukeren. Forhåpentligvis har de bestemt seg for en standard ved overgangen til 90 nm, og vinnere og tapere blant hovedkortene har pekt seg ut.

Lenke til kommentar

Jeg tipper ingen hovedkort vil komme med Socket 939. Det bilr mest sansynlig kun Socket 940 hovedkort og dermed støtte for både Opteron 1xx og Athlon64 FX serien. MEN jeg tror selve Athlon64FX'ene vil komme med 939 pinner og at de kan brukes i Socket 940 hovedkort.

 

Når hovedkortet merket at CPU'en "mangler" en pinne disables visse funksjoner i biosen. F.eks dual-CPU støtten, de 2 ekstra HT-linkene (om de brukes til noe) og ECC/chipkill støtten.

Lenke til kommentar

Litt dummt å kalle det avfallsprodukt ...

Jeg går ut fra at når masseproduksjonen går for fullt så blir allt sortert i store "hauger". Får håpe at dei er heldig med produksjonen da, og at topproduktene snart sprenger dørene.. :D

Sist AMD skiftet generasjon startet de på Duron 500 og øket på med 50 for hver mnd. 8) i månedsvis...

Da de feiet gulvet nylig fannt de noen 1700 med god stepping som har vært til glede for mange overclockckere :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...