Gå til innhold

Test: Dell Ultrasharp U2713HM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så irriterende at de forskjellige produsentene ikke klarer å komme med skjermer med 2560*1440 120hz.... Er jo ett udugelig kjøp for fps spill.

De klarer, men med dagens teknologi kan du ikke lage en >60 Hz skjerm uten å ofre noe (les: bildekvalitet). Om det er rask skjerm du er ute etter nok TN et bedre kjøp. Jeg kan anbefale Eizo EV2416W. Er en stor og fin tråd her med massevis av informasjon om du er interessert i å vite noe om teknologien bak skjermer og ikke bare stole på reviews.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Det er svært negativt at sideforholdet er 16:9 og ikke 16:10.

Dette kommenteres ikke engang i artikkelen.

16:9 egner seg til film, men egner seg mye dårligere til å jobbe med.

Men kan man vente at dette er tema når artikkelen skrives av noen som kun bruker skjermen til spill og film?

Lenke til kommentar
Det er svært negativt at sideforholdet er 16:9 og ikke 16:10.

Dette kommenteres ikke engang i artikkelen.

16:9 egner seg til film, men egner seg mye dårligere til å jobbe med.

Men kan man vente at dette er tema når artikkelen skrives av noen som kun bruker skjermen til spill og film?

Det nevnes at skjermen er 16:9, og det nevnes at det er en fordel ved filmbruk.

 

Og så er det sånn at samtlige 27-tommere i dag er 16:9, så du har egentlig ikke noe annet valg enn å bite i det sure eplet. Du får uansett høyere vertikal oppløsning enn mindre 16:10-skjermer (maksimalt 1200). Skal du ha høyoppløst 16:10 må du kjøpe 30 tommer.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det er svært negativt at sideforholdet er 16:9 og ikke 16:10.Dette kommenteres ikke engang i artikkelen.16:9 egner seg til film, men egner seg mye dårligere til å jobbe med.Men kan man vente at dette er tema når artikkelen skrives av noen som kun bruker skjermen til spill og film?

 

Det er sant, men for såpass store skjermer har det fint lite å si. Den er mer enn høy nok til at jeg hittil ikke har funnet det nødvendig å maksimere vinduer i høyden.

Lenke til kommentar

Det er sant, men for såpass store skjermer har det fint lite å si. Den er mer enn høy nok til at jeg hittil ikke har funnet det nødvendig å maksimere vinduer i høyden.

 

Enig, det var andre grunner til at jeg gikk over til 2x U3014 og 30". 16:9 eller 16:10 er for mitt vedkommende ett fett i den størreelsen.

Lenke til kommentar

Det nevnes at skjermen er 16:9, og det nevnes at det er en fordel ved filmbruk.

Har nå 16:10, gikk fra 16:9. Syns egentlig ikke det er noen særlig fordel med 16:9 selv for videotitting. Filmer har gjerne allerede enda bredere aspect ratios slik at du drar ingen nytte av det selv med 16:9, og jeg har aldri blitt plaget av svarte barer ved YouTube/annet som er 16:9. Fordelene derimot er veldig store. Merker forskjell med en gang.

Lenke til kommentar

Har akkurat returnert denne skjermen, den hadde kraftig grønngul lyselekkasje nede i venstre hjørne. Ser på nettet at dette er et vanlig problem på denne skjermen, i hvert fall på A01 revisjonen som var den jeg fikk fra MPX for noen dager siden.

 

Fra reviews på Amazon:

 

"I tried three of these (consecutively). Each had unacceptable levels of yellow-tinged backlight bleed in the lower left corner"

 

"the bottom left corner got really bad it almost looks yellow and extends almost to the middle of the screen,"

Endret av leifhv
Lenke til kommentar

Synes kvalitetskontrollen på nyere paneler er blitt dårligere med årene. Virker som om marginene (og prisene) presses for mye dessverre.

Er det virkelig så få som vil betale ett par lapper ekstra for en kvalitetskjerm?

Personlig mener jeg at kunne de godt ha økt prisene med 20-30% (eller enda mer) så fremst man har garantier mot døde/stuck pixler, backlight bleeding og andre irriterende feil/mangler som så og si alt av skjermer i dag plages med.

Man kan selvfølgelig være heldig med eksemplaret sitt, men så langt har ikke undertegnede funnet en eneste 27" eller 30" skjerm som frister (for gaming/multimedia) i oppløsningene 2560×1440/1600.

Har returnert både Dell U3014 (merkelige linjer over skjermen) og Asus PB278Q (mye backlight bleeding).

Sitter faktisk fortsatt (etter flere år) med 2 stykk Dell U2410 som var/er en fantastisk skjerm. Å "oppgradere" til en annen 24" er derfor uaktuelt.

Lanseres vel flere 1440+ skjermer fremover. Kanskje det er allikevel er håp i 2013?

Lenke til kommentar

Synes kvalitetskontrollen på nyere paneler er blitt dårligere med årene. Virker som om marginene (og prisene) presses for mye dessverre. Er det virkelig så få som vil betale ett par lapper ekstra for en kvalitetskjerm?

Det er etterspørselen etter billigere IPSer som har mye av skylden for dette virker det som. PLS og annen drit.

Hvis du er interessert i kvalitet kan du jo titte på Eizo? De har også IPS (i.e. 27" på x1440/kanskje x1600) om det er det du er ute etter med 1. grade panels.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...