Gå til innhold

Norge får ny cookie-lov 1. juli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg bruker html5 sin localstorage og alltid poster inn når noen trykker på en lenke, og legger ved key/value ekvivalent til cookies, så slipper jeg å informere?

 

Hva med eTag? Kan jo også brukes.

 

Så spørsmålet mitt er vel egentlig, er det cookies eller sporing som det skal informeres om. Cookies er jo bare en måte å spore på, det finnes andre også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at datatilsynet sier at alle som har en nettside..blabla, men kan noen si hvor nettsider er definert i loven? Det eneste jeg fant er 2-7b i:

 

http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/nl-20130614-054.html

 

Og den lyder:

 

"Lagring av opplysninger i brukers kommunikasjonsutstyr, eller å skaffe seg adgang til slike, er ikke tillatt uten at brukeren er informert om hvilke opplysninger som behandles, formålet med behandlingen, hvem som behandler opplysningene, og har samtykket til dette. Første punktum er ikke til hinder for teknisk lagring av eller adgang til opplysninger:

1. utelukkende for det formål å overføre kommunikasjon i et elektronisk kommunikasjonsnett

2. som er nødvendig for å levere en informasjonssamfunnstjeneste etter brukerens uttrykkelige forespørsel. "

 

Her står det ingenting om browser eller nettsider. Hvis vi skal ta kommunikasjonsutstyr vidt, så betyr det at brukerne f eks skal informeres om at det brukes informasjonskapsler når man kobler seg opp på wi-fi, ettersom det brukes informasjonskapsler der for å holde orden på krypteringen. Selv TCP/IP er jo bygd opp rundt informasjonskapsler.

 

Jeg føler jeg har gått glipp av en presisering i lovverket en eller annen plass. Hvor står resten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...