Gå til innhold

Test: TomTom Start 60 og Via 130


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bruke mobilen som gps kan jo ikkje sammenlignes med ei gratis løsning.

Hva mener du egentlig med med?

 

Bruker selv mobil de få gangene jeg trenger det, og data er ubegrenset i disse dager. I utlandet laster jeg ned data på forhånd fra hotellets WiFi eller hva det måtte være. Laget meg en slik mobilholder:

 

binder-holder.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egen GPS til bil er fortsatt ikke dumt. Den blir aldri fortstyrret av en opprigning, tekstmelding osv. som kan bidra til forstyrrelse under navigering.

 

Det er også dumt å kjøpe de testede modellene til skyhøy nypris. Basismodeller faller raskt til halv pris etter få måneder.

 

Lenke til kommentar

Tenker det samme. Enten integrert GPS i bilens dæsjbord, eller bruk mobilen når det en sjelden gang trengs GPS.

 

Det er jo greit med integret i helt ny bil. Men de fææreste har det. Dessuten er prisen på oppdatering i bil GPS mer enn kostnaden for en meget godt spesifiert løs GPS. Forhandlere eller ledd bakover tjener grovt på å oppdatere integrert GPS.

Lenke til kommentar
Å bruke mobilen som gps kan jo ikkje sammenlignes med ei gratis løsning.
Hva mener du egentlig med med?Bruker selv mobil de få gangene jeg trenger det, og data er ubegrenset i disse dager. I utlandet laster jeg ned data på forhånd fra hotellets WiFi eller hva det måtte være. Laget meg en slik mobilholder:

binder-holder.jpg

 

 

Er data ubegrenset? Veit tale er blitt ubegrensa, men skal du ha data ubegrensa koster det jo litt vel. Uansett så er smaken som baken og eg liker min TomTom når eg er på tur

Lenke til kommentar
Tenker det samme. Enten integrert GPS i bilens dæsjbord, eller bruk mobilen når det en sjelden gang trengs GPS.
Det er jo greit med integret i helt ny bil. Men de fææreste har det. Dessuten er prisen på oppdatering i bil GPS mer enn kostnaden for en meget godt spesifiert løs GPS. Forhandlere eller ledd bakover tjener grovt på å oppdatere integrert GPS.

 

Spørs helt om du drar til svindlerene i bilsjappa eller betaler for en kode til en side på nett, betaler vel jevnt over 50 dollar for oppgraderingen hvert år :)

Lenke til kommentar

Betaler 249,- pr mnd for ubegrenset data hos telenor, har også en del gratis minutter og sms (ikke mms), tror det er rundt 3000...

Skjønner ikke hvilket abonnement du har da. Komplett M har en månedspris på kr 249,-, da har du fri bruk av tale og sms, men bare 800 mb inkl. Bruker du mer enn dette koster det kr 5,- pr mb eller maks 399,- pr mnd. Alternativt har du SurfPrat XL (som er et utgått abonnement) som har fri bruk data, 3000 min og 2000 sms inkl. Men da skulle månedsprisen vært en del høyere enn kr 249...

Lenke til kommentar
Priser for Komplett L

Kampanjepris (ordinær pris 399,-) 299,-

Månedlig faktura fratrekk 12 mnd (frem til 05.05.2014) -50,-

Total månedspris 249,-

Har 100,- avslag for kampanje, og ytterligere 50,- for ett års binding. Kunne velge mellom fri data eller frie minutter, sms og mms tror jeg. Gikk ihvertfall for fri data siden jeg bruker det veldig mye når jeg er på jobbreise...

 

EDIT: Høres jo veldig ut som den SurfPrat XL du nevner da, husker ikke sikkert hva jeg fikk av tale og sms. Vet ihvertfall at det lønner seg å snakke med dem på telefon. Når jeg prøvde å bytte til Chess på nyåret, så kontaktet de meg og gav meg dette tilbudet. En annen gang jeg snakket med de i forbindelse med fiberbredbånd, tilbudte de seg å binde mitt abb. i 12 mnd mot at jeg fikk 50,- mere i avslag...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Om folk kjøper ein av dei kjente appene så er det å kaste pengar ut vindauget. Bruk apps som bruker frie kartdata.

Data frå Navteq og TeleAtlas er ofte utdaterte og oppdatert kanskje eit par gonger i året.

Om ikkje desse og GPS produsentane klarar å få ut oppdateringar oftare så kjem dei nok til å tape mot apps på smarttelefon.

 

Navigator frå Mapfactor er litt laggy i kartet men er veldig ok. Den kan bruke åpne data frå Openstreetmap eller Tomtom kart.

Brukar ofte OsmAnd+ sjølv. Den kostar ein liten slant. Er i utvikling og er treg på ein del ting endå. OsmAnd brukar offline kart frå Openstreetmap, men kan ha over- og underlay frå andre kart. Dette er online funksjon som brukar ein del mobildata.

 

Alle GPS apps av kvalitet har offline data. Då slepp ein å tenke på mobildata på turen.

 

Openstreetmap er ikkje like detaljert som Navteq og TeleAtlas i Norge endå. Dei kjøper data frå Kartverket og andre, mens OSM er avhengig av at folk sporer turar og oppdaterer kartet.

 

Dei store aktørane brukar lang tid på oppdateringar.

Endringane i Bjørvika i Oslo tok fleire månader før dei vart oppdaterte, og då var data alt utdatert pga nye endringar etter arbeid. Lørentunnelen kjem nok ikkje på kartet på lang tid heller. Og dette er "best case" då Oslo her prioritert.

Når eg kjøpte meg ein Garmin GPS så eksisterte ikkje gata og huset mitt i kartet. Heile nabolaget mangla. Det hadde då eksistert i 7 år.

 

Dette problemet skjer i mykje mindre grad med OSM kartdata. Er det aktive "mappers" i området så er kartet oppdatert same dag.

Jo fleire som bidreg med data jo betre vil det bli.

 

Folk kan lese meir på openstreetmap.org

 

Vart litt lenger innlegg enn eg hadde tenkt :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...