Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel gjerne helt overflødig å plumbere en TV som uansett ikke får noe inn på antenneinngangen siden det analoget nettet de fleste steder i dag er skrudd av.

 

Det vil si at det kreves utstyr fra en tredjepart (Canal Digital, Viasat, RiksTV, Get, osv.) for å kunne motta signaler de fleste steder i dag.

 

Uten slikt utstyr får mange ingen tv-signaler. Ergo skal en heller ikke betale lisens.

Men du må fortsatt sende inn dette brevet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke Cappo, da 99% av alle TVer solgt i dag (og de siste 3-4 årene) kommer med innebygget digital MPEG4-mottaker og dermed kan ta inn NRK like fint som da man hadde analoge sendinger.

Nei. Ikke uten utstyr fra tredjepart. Hvis jeg kobler til en antenne til TVen min så får jeg ikke inn noe som helst. Og jeg har en relativt ny TV med som du sier, innebygd MPEG4-mottaker.

 

Jeg må fortsatt ha et TV-kort fra RiksTV, selv om jeg bare skal ha gratiskanalene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er helt feil, man kan fint ta i mot NRK digitalt over vanlig antenne (uten hjelp fra RiksTV) om TVen støtter formatet. ;)

 

Det er fullstendig feil. Jeg har en nyere samsung-tv, og greier fint å ta inn NRK-kanalene uten at jeg har noe kort fra RiksTV i den.

TV2 og andre betalings-kanaler derimot får jeg ikke inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Flott artikkel, bare synd at vi må finne måter på å slippe unna en lisens bare en brøkdel av befolkningen ønsker.

Den absolutte majoritet av befolkningen ønsker et statsfinansiert mediehus. Om du ønsker å leve i eet fungerende demokrati så bør du ville det du også.

Lenke til kommentar

Har hørt at Danmark har en "medieskatt" - det høres mye mer fornuftig ut enn slik "lisenspolitiet" fungerer i dag. Vi har teknologi til å gi hver enkel husholdning mulighet å betale for NRK om man ønsker, men jeg tror politikerne tviholder på gamle metoder for å unngå at alle sier "nei takk" når de har mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke Cappo, da 99% av alle TVer solgt i dag (og de siste 3-4 årene) kommer med innebygget digital MPEG4-mottaker og dermed kan ta inn NRK like fint som da man hadde analoge sendinger.

 

Her må man nok skille mellom eldre analoge apparater og digitale moderne apparater.

 

Cappo har helt rett i at det er ganske bortkastet å blombere den gamle analoge TVen i kjelleren...;-)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

NRK er jo ikke uavhengig? NRK er jo ren propaganda-kanal fra staten.

NRK er uavhengig. Ingen kommersiell enhet har kontroll over NRK. FoxNews er en propagandakanal for... Kom igjen, jeg vet du har svaret! Jeg tror jammen du også har en god begrunnelse for hvorfor NRK er en ren propagandakanal også.

Lenke til kommentar

Nei. Ikke uten utstyr fra tredjepart. Hvis jeg kobler til en antenne til TVen min så får jeg ikke inn noe som helst. Og jeg har en relativt ny TV med som du sier, innebygd MPEG4-mottaker.

 

Jeg må fortsatt ha et TV-kort fra RiksTV, selv om jeg bare skal ha gratiskanalene.

 

Feil, du trenger RiksTV-kort for å se andre ting enn NRK. NRK sendes ukryptert i det digitale bakkenettet, og alt du trenger er en MPEG4-mottaker. Samme prinsipp som på analogt.

 

http://rikstv.no/kundeservice/kanaler/#anchor_1285

 

Alle NRK sine radio- og tv-kanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet. Med et Programkort fra RiksTV får du i tillegg tilgang til Lokal-tv, Frikanalen og Visjon Norge kostnadsfritt. Du betaler kun en engangskostnad for kortet.

 

Hvis du kun ønsker å se NRK trenger du ikke å bestille abonnement hos RiksTV. Alt du trenger er en digital tv-mottaker som du får kjøpt på rikstv.no eller hos din nærmeste tv-forhandler.

Lenke til kommentar

Feil, du trenger RiksTV-kort for å se andre ting enn NRK. NRK sendes ukryptert i det digitale bakkenettet, og alt du trenger er en MPEG4-mottaker. Samme prinsipp som på analogt.

 

http://rikstv.no/kun...er/#anchor_1285

Pussig at jeg ikke får inn noe da. Kanskje det ikke er dekning for RiksTV her jeg bor da.

Uansett forandrer ikke det faktum for min del at JEG må ha utstyr fra en tredjepart for å få inn noe. :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvordan er NRK uavhengig når de avhenger av penger fra folket hvert år?

 

Fox news er faktisk mer uavhengig enn Nrk :)

Så FoxNews er en bedrift drevet på dugnad?

 

Mye, mye verre: En politisk enhet har kontroll over NRK.

Nei, faktisk ikke. En politisk enhet, som er stemt frem av folket på demokratisk vis, legger føringer. Innenfor der jobber NRK fritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...