Gå til innhold

[Løst] Hvordan logge inn på D-Link DSL-321B? (Noob)


Anbefalte innlegg

Hey

 

Trenger å logge meg inn på modemet mitt for å sette den opp for bruk. Hvordan kobler dere da? Jeg har ikke terminologien inne, så jeg bruker mitt eget språk.

Plugget kabelen fra PCn inn i modemet, en gul port som det står LAN på. Hadde forhåpninger om at det da bare var å taste standard IP-adresse, og deretter logge inn. Men dengang ei.... Nettverket mitt viser en liten gul trekant mellom PCn min og modemet, og "status" på modemet blinker regelmessig, mens "LAN" blinker uregelmessig.

 

Hva gjør man?

 

Klare jeg å logge meg inn, så er planen å forsøke å bridge mot en Netgear wndr3700. Regner med at jeg må bruke en splitter da, eller? Har fått alle opplysningene jeg trenger fra ISP.

 

D-linken ble kjøpt på EBay, og det står at det er tysk utgave. Men det skal vel ikke spille noen rolle så lenge jeg har satt den tilbake til fabrikkinnstillingene?

 

Setter stor pris på om noen gidder å hjelpe en stakkar. Jeg vet snart ikke mine arme råd!

 

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bruker normalt 192.168.1.1. Sjekk om din PC har ipadresse i samme subnet (192.168.1.x) når du er tilkoblet routermodemet. Hvis ikke kan du prøve å sette statisk ipadresse på PC (f.eks: 192.168.1.2) og prøve igjen. Du kan jo ellers prøve å resette modem. Dette gjøres trolig ved å trykke inn resetknappen i 10+ sekunder.

 

http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DSL/DSL%20320B/Manual/DSL_320b_manual_EN_UK.pdf

 

For info om hvordan du setter opp statisk ip på din PC, trykk på nettverkstips i signaturen min og scroll helt ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for interessen

 

Det står i manualen at standard IP-adresse er 192.168.1.1., men jeg kommer likevel ikke inn. Og hvorfor ser jeg den lille gule trekanten når jeg kobler som jeg skrev?

Når jeg skriver ipconfig i ledetekst (cmd) med kun D-linken tilkoblet, står det at den ikke er tilkoblet.

Og jeg har altså trykket på resetknappen. Kanskje ikke i 10 sekunder, men 5 får holde. Jeg er en travel mann.

Jeg skal vel ikke koble modemet sammen med Netgearruteren når jeg skal inn på modemet, vel?

Lenke til kommentar

Har lastet ned å kjørt et lite program click 'n connect fra D-link etter tips fra et annet forum (takk Bajazz). Kommer likevel ikke lenger. Nettverkskartet ser i alle fall modemet, men jeg får ikke logget meg på. Har prøvd 192.168.1.1 og 192.168.0.1 og routerlogin.net/, men får bare feilmelding.

Click'n connect sier "Socket not ready! Please check if the network is ready!" Det prøver å koble seg til internett, men det går jo selvsagt ikke. Det er jo det jeg skal inn på setupen for... Kan heller ikke skjønne at ruteren må være koblet til.

 

Har savet resultatet etter å skrevet "ipconfig/all" i ledeteksten om det er av interesse. Kan legge den ut for dere, om det ikke er noe sensitiv info som synes. Men jeg la merke til at "Default gateway" til modemet er blank.

Lenke til kommentar

Nei du skal koble deg til modem med PC når du skal snakke med det.

 

Uten at du resetter modemet vil du ikke få bekreftet om det ligger noe gammelt oppsett som ødelegger.

5 sekunder holder trolig ikke, og da hjelper det lite at du er travel... ^^

 

Du skal se at lampene foran på modemet slukker eller blinker det øyeblikket modemet resettes.

 

Som du sier så har du varseltrekant og ikke gateway. Har du automatisk IP i PC (DHCP) så mottar du ikke gateway fra modemet tydeligvis. Hvilken ipadresse får du da? 169.x.x.x er adressen Windows tildeler seg selv når den ikke har kontakt med DHCP-server i routermodem e.l..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan kanskje være så enkelt som at det alt står i bridge.

Etter som DSL-321B er et rent ADSL-modem (dvs. uten routerfunksjonalitet) så vil det vel aldri komme noe lenger her i verden enn til "bridge" ...

 

Trådstarter må gjøre to ting:

1) Resette ADSL-modem til fabrikkinstilling. (Som skal gi IP-adresse 192.168.1.1)

2) Sette fast IP-adresse på PC'en sin: (f.ex. 192.168.1.2 / subnet mask 255.255.255.0)

 

Da skulle det gå an å prøve http://192.168.1.1/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke skummelt med fast IP? Hadde en samtale med support på leverandøren min, og han påpekte at "modemet må stå i routing da du ikke får sette fast ip-adresse på det. Gjør du det vil det kunne skape ip-konflikt i nettet. I slike tilfeller stenger vi porten på sentralen." Eller tenker dere på noe helt annet, kanskje?

Spiller ingen rolle for meg (tror jeg) om jeg har fast eller dynamisk IP, bare jeg kommer meg på nett og får holde på med mitt, og at jeg ikke driver på slenger ut IP-adresser i hytt og pine. Både jeg og ISP skal være glade og fornøyde. Jeg har jo samme oppsettet nå, bare med et annet modem. Da ser jeg at både DNS og IP blir blir hentet automatisk.

 

Jeg har jo samme oppsettet nå, bare med et annet modem. Da ser jeg at både DNS og IP blir blir hentet automatisk.

 

Takk for linken, skrotnes:) Kikket på den, og det skal vel la seg gjøre å få det til.... Men ser ikke bort i fra at jeg trenger bistand...

Lenke til kommentar

Den faste ipadressen jeg snakker om er for lokalnettet ditt (LAN).

Det stemmer at en ikke bør sette fast IP mot internett (WAN), da dette kan føre til konflikt mot ISP.

 

I dette tilfellet bruker du bare statisk IP for å sette opp modemet. Etter det kan du bare gå tilbake til DHCP (dynamisk IP) igjen. Når du er tilkoblet internett vil du få en helt annen adresse enn 192.168.1.1. som oppsettsiden til modem har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DNS behøver du ikke sette kun for å programmere modemet. Oppskriften er beregnet på et fullverdig internett bak en router. Du behøver egentlig bare sette din IP til 192.168.1.2. Gateway er heller ikke nødvendig siden du ikke skal på nett ennå.

 

Når det gjelder nForce controller, så har jeg ikke peiling på om den er bedre eller verre enn andre.

Så lenge jeg får stabile resultater, så er resten greit for min del :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagene går, og jeg har prøvd mye... Begynner å bli frustrerende, og det tærer på tålmodigheten

 

Har satt fast IP, men det forbanna modemet lar meg slippe inn...

 

Har tilbud fra ISP om at de kan gjøre det for meg. Til 800,- for hver påbegynte time.... Eller jeg kan kjøpe et ferdig oppsatt rutermodem til 650,-. Tidspunktet da jeg bare må sluke det råtne eplet kommer stadig nærmere.

Lenke til kommentar

Har du resatt modemet skikkelig? I såfall bør det være mulig å kommunisere med det.

Sjekk om du har ipadresse = 192.168.1.2 med ipconfig kommandoen.

Prøv så ping 192.168.1.1

Du kan også teste ping 192.168.0.1 og 10.0.0.1.

Fungerer ikke det, så prøv: http://sourceforge.net/projects/ipscan/ for å finne evt ipadresse.

 

Etter en OK reset og scanning etter IP, så kan du kanskje konkludere om modemet er OK eller defekt.

En test om PC fungerer mot den routeren du har er kanskje greit. Bare for å bekrefte at feilen ikke ligger i PC eller nettverkskabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er inne på setupen!!!! Wooohooo:)

 

Nå er det bare resten igjen, så jeg skal prøve å styre min begeistring:) Men dæven, dette trengte jeg.

 

Om jeg trenger videre veiledning, skal jeg fortsette her, eller skal jeg åpne ny tråd?

 

Takk for all velvilje og interesse så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...