Gå til innhold

Test: Samsung Series 7 Chronos


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stikkord som byggekvalitet, materialvalg, skjermkvalitet, mindre fleks bak tastaturet, trolig bedre kjølesystem og bedre kvalitetskontroll / sikring spiller vell inn her. Det er ikke alle som på død og liv går for det aller rimeligste til enhver tid, og det ofte av god grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva forsvarer prisen på denne maskinen når du får en nesten like bra maskin med Haswell Quad-CPU for 5500,- kr mindre? Ok, 256Mb SSD koster en drøy tusenlapp ekstra og man får ikke dedikert GPU, batteritiden er nok ikke like bra , men alt i alt...?http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/SATP5011J/toshiba-satellite-15-6-barbar-pc-solv

 

Ikke akkurat sammenlignbar den der. Kjipere byggekvalitet, kun integrert grafikk og snurredisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva forsvarer prisen på denne maskinen når du får en nesten like bra maskin med Haswell Quad-CPU for 5500,- kr mindre? Ok, 256Mb SSD koster en drøy tusenlapp ekstra og man får ikke dedikert GPU, batteritiden er nok ikke like bra , men alt i alt...?http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/SATP5011J/toshiba-satellite-15-6-barbar-pc-solv

 

At Toshibaen sannsynligvis begynner å svikte på ett eller annet punkt lenge før Samsungen.

 

Men, for mange er det nok uforståelig at det kan være forskjell på to tilsynelatende teknisk ganske like maskiner selv om de befinner seg i to forskjellige prisklasser...

Lenke til kommentar

Har hatt denne i en måned nå og har følgende advarsler å kommer med:

 

* Intel 6235 wireless adapter - Denne er det _mye_ tull med.. surf på nettet bl.a. her: http://communities.intel.com/thread/31090?start=555&tstart=0

 

For min del så fungerer det å rulle tilbake driveren til Microsoft sin fra 2011 eller hva det er, men det er uholdbart å måtte hacke slik på en så dyr maskin. Jeg er i dialog med Elkjøp rundet dette og kommer til å kreve bytte av adapter. Muligens til en 6300.

 

* Bruker du den på reise som jeg gjør så ikke forvent all verdens rekkevidde på wifi'en. Det er betydelig bedre enn tidligere modeller fra Samsung, men fortsatt mye dårligere mottag av signaler enn andre bærbare jeg har.

 

* Elkjøp skryter av at den kan oppgraderes til 16GB RAM. Dette er tull siden det er 4GB loddet fast på hovedkortet. Jeg tar ikke risikoen på å ha ujevn størrelse på minnebrikkene så anse 8GB som max for denne maskinen.

 

* De blanke tastene gjør det vanskelig/umulig å se hvilke tast du trykker på, men kan du touch så er ikke det noe problem.

 

* Og jeg er enig i testens konklusjon mht. automatisk blending av skjerm og opplysning av tastatur. Umulig å kontrollere 100% så det skrur seg på og av uten mål og mening.

 

Ellers en knall maskin som kunne ha vært super. Den støyer litt når den er koblet til nett, men på batteri støyer den knapt. Og må du ha det helt musestille så kan du kille viftene med Fn-F11 (selvsagt på bekostning av ytelse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva forsvarer prisen på denne maskinen når du får en nesten like bra maskin med Haswell Quad-CPU for 5500,- kr mindre? Ok, 256Mb SSD koster en drøy tusenlapp ekstra og man får ikke dedikert GPU, batteritiden er nok ikke like bra , men alt i alt...?

 

http://www.lefdal.co...-barbar-pc-solv

 

Toshiba'en der har ikke full HD skjerm, ingen dedikert grafikkkort, ingen SSD(som du påpekte), har dårligere batteritid, og er ikke minst en plastikkboks iforhold til Samsung sin aluminium maskin. Kvaliteten er ikke nærheten.

 

Samsung'en gir ikke mest ytelse pr krone, men gir en helt annen opplevelse enn en toshiba plastikkboks til 6000 kr.

 

Dinside påpeker det er den beste PCen de har testet:

 

vi tar av oss hatten for PC-en som totalt sett er den mest komplette vi har testet hittil (og vi har testet mange).

 

MEN, man burde vente til Samsung kommer med noe tilsvarende med Haswell, jeg ville aldri kjøpt denne PCen på dette tidspunktet. Samsung kommer i tillegg etterhvert med noen syke oppløsninger(qHD) som skal knekke MAC sine retina.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hva legger du i "knekke MAC sin retina"?

 

Lansere en skjerm med høyere oppløsning enn retina modellene. I bunn og grunn vil man neppe merke forskjell, men det er jaggu meg på tide at det kommer en verdig konkurrent til retina modellene som ikke har Apple logoen på seg.

Lenke til kommentar

* Intel 6235 wireless adapter - Denne er det _mye_ tull med.. surf på nettet bl.a. her: http://communities.i...rt=555&tstart=0

 

For min del så fungerer det å rulle tilbake driveren til Microsoft sin fra 2011 eller hva det er, men det er uholdbart å måtte hacke slik på en så dyr maskin. Jeg er i dialog med Elkjøp rundet dette og kommer til å kreve bytte av adapter. Muligens til en 6300.

Sitter med samme datamaskin også, og har stadig vekk problemer med WiFi. Spesielt når jeg er på youtube, av en eller annen grunn. Hvordan fikk du installert 2011 driveren? Kunne virkelig trengt det.

Lenke til kommentar

En ting som må presiseres er at skjermen er utrolig god. Da mener jeg mac kvalitet uten superoppløsning. Jeg syns dette oppløsningsfokuset på små skjermer er litt overdrevent. Vil heller ha en litt billigere skjerm med knall farger og litt lavere oppløsning enn en skjerm med 3800*1800 pixler og samme kvalitet ellers. Denne super oppløsningen ville gitt mac priser, og det vil jeg personlig ikke betale for.

En annen ting er at alle spill må på så svak maskinvare spilles i lavere oppløsning. Dette vil gi en utrolig dårlig bildekvalitet i spill med lcd teknologien. Denne pc er på mange måter det perfekte kompromiss for mange. Skyrim spilles på high uten nevnverdige problemer.

 

Er forøvrig enig med dem som mener at samsung og amd må skjerpe seg og oppdatere driverne snart.

Lenke til kommentar

Har hatt denne i en måned nå og har følgende advarsler å kommer med:

 

* Intel 6235 wireless adapter - Denne er det _mye_ tull med.. surf på nettet bl.a. her: http://communities.intel.com/thread/31090?start=555&tstart=0

 

For min del så fungerer det å rulle tilbake driveren til Microsoft sin fra 2011 eller hva det er, men det er uholdbart å måtte hacke slik på en så dyr maskin. Jeg er i dialog med Elkjøp rundet dette og kommer til å kreve bytte av adapter. Muligens til en 6300.

 

* Elkjøp skryter av at den kan oppgraderes til 16GB RAM. Dette er tull siden det er 4GB loddet fast på hovedkortet. Jeg tar ikke risikoen på å ha ujevn størrelse på minnebrikkene så anse 8GB som max for denne maskinen.

 

* Og jeg er enig i testens konklusjon mht. automatisk blending av skjerm og opplysning av tastatur. Umulig å kontrollere 100% så det skrur seg på og av uten mål og mening.

 

Ellers en knall maskin som kunne ha vært super. Den støyer litt når den er koblet til nett, men på batteri støyer den knapt. Og må du ha det helt musestille så kan du kille viftene med Fn-F11 (selvsagt på bekostning av ytelse).

 

Jeg har en amerikansk versjon, og jeg er veldig fornøyd. Jeg har ikke merket noen problemer med wifi, og jeg synes autobelysningen av tastene og skjermen fungerer greit selv om jeg ikke har full kontroll. Jeg har også satt inn en 8GB brikke så jeg har 12GB RAM, hva slags risiko er det du mener at man tar ved å ha ugjevn størrelse på minnnebrikkene?

 

Det å nedgradere driverne høres også ut som en ganske åpenbar løsning på et slikt problem som du skriver om, mer enn en hack. Det høres også tvilsomt ut om elkjøp vil oppgradere netverkskortet ditt.

 

Jeg ser mange klager over prisen, men alle de billigere alternativene jeg har sett har minst en og stort sett flere av disse ulempene: svakere ytelse, er større og tykkere, lavere byggekvalitet, dårligere skjerm eller kortere batterid. Toshibaen som ble nevnt tidligere ser ut til å være dårligere på nesten alle disse punktene.

 

De eneste direkte sammenlignbare produktene jeg har sett er macbook pro retina og asus u500vz, og da er denne direkte billig i forhold.

 

Jeg ser også at man kanskje vil anbefale å vente på haswell, men ut fra hvor tynt det har vært av slike produkter, tror jeg det kan ta en stund før det kommer noe bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYdNbk55zt

Hvor vanskelig kan det være å plassere touchpaden i *midten* og ikke venstrejustert ?

 

Den er i midten, hvis man ser bort ifra NumPad.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en samsung chronos 7, men en annen variant. GTX 640 og en hybrid disk. 1 TB på snurredisk og 8 GB på ssd og bakbelyst tastatur og må si jeg er kjempefornøyd med min. Kjøpte den i USA for knappe 5000 i mars, og må si jeg synes byggekvaliteten er av det bedre jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Sitter med samme datamaskin også, og har stadig vekk problemer med WiFi. Spesielt når jeg er på youtube, av en eller annen grunn. Hvordan fikk du installert 2011 driveren? Kunne virkelig trengt det.

 

1) Åpner Control Panel

2) Trykker på Device Manager

3) Trykker på Network adapters

4) Høyreklikker på Intel Centrino Advanced-N 6235 og trykker på properties

5) Trykker på Driver fliken

6) Der kan du trykke på Roll Back Driver helt til du ser Microsoft som driver provider og 14.8.8.75 som Driver Version.

 

Det var litt stress å få den til å rulle helt tilbake til den driveren, måtte prøve mange ganger med diverse rebboter før den endelig ville.

 

NB!! Dette gjøres på egen risiko!! Når du først har rullet tilbake til denne så kan du ikke uten videre oppgradere til den som fulgte med. Både samsung sin driver oppdatering og intel sin feiler når du har denne driveren fra microsoft som utgangspunkt!

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...