Gå til innhold

Sigmas lyssterke zoom blir billigere enn du tror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg roer meg nok ned med µ-4/3.

Hva med denne med Metabones Speed Booster til µ43 - blir en 12.7-24.7 f/1.27?

Så skyter du med grovkalibret på µ43 - en tolvsju! :D

 

Selv om det kan bli bittelitt vignettering - så tyner du nemlig bildesirkelen bittelitt mer enn "vanlig".. :ninja:

 

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva blir det neste? 16mm f/1,4? 10mm f/2,0? 35-70mm f/1,8?

En 70-200/2.8 med innebygd vidvinkelconverter og litt redusert rekkevidde kan lett bli en 52-100/1.8 - litt som jeg mistenker 18-35/1.8 opprinnelig var basert på en 24-70/2.8. Og - en hypotetisk sånn en ville vært et fantastisk portrettobjektiv på crop!!

(Men dømrade schwær og tung!)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva blir det neste? 16mm f/1,4? 10mm f/2,0? 35-70mm f/1,8?

10-1000mm f1.4 i carbon og hyperlavvekt glass av Mars-sand med totalvekt på 800g inklusive in-the-body autosolblender, supersonic fokusmotor og gigafølsom selvtenkende stabilisator med frittstående hjerne - og en pris i 4 lette siffer. Farge valgfri :)

 

Tor

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forundrer meg ikke om det kommer en til ff, men da med et annet brennviddeområde, f.eks 24-55mm.

Det hadde vært helt konge om noen dro vidvinkelconverter-trikset og lagde et spesielt lyssterkt fullframe-objektiv - men så skal de starte med et objektiv som har større bildesirkel enn fullframe, og så snakker vi opp i mellomformat. Man kan fint gjøre det med fastoptikk, men det er ikke det helt store utvalget i mellomformat-zoom. Vel - de finnes, men ingen spesielt lyssterke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært helt konge om noen dro vidvinkelconverter-trikset og lagde et spesielt lyssterkt fullframe-objektiv - men så skal de starte med et objektiv som har større bildesirkel enn fullframe, og så snakker vi opp i mellomformat. Man kan fint gjøre det med fastoptikk, men det er ikke det helt store utvalget i mellomformat-zoom. Vel - de finnes, men ingen spesielt lyssterke.

Selv om den er mer "normal" angående lysstyrke så har jo sigma allerede 12-24 for ff. Hvordan man rent teknisk kan skape noe lyssterkt i f.eks 24-55 aner ikke jeg. Problemet (etter standard tankesett) vil nok være vekta i første omgang. Men neppe er tiden for kanin opp av hatten begravet, så hvem vet? Kanskje drar de en kenguru opp av hodeplagget neste gang.

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Hva blir det neste? 16mm f/1,4? 10mm f/2,0? 35-70mm f/1,8?

Samyang har jo allerede annonsert en 16mm f/2.0 og en 10mm f/2.8. Men en 23mm f/1.4 DC til grei pris hadde vært supert (og godt innenfor rimelighetens grenser).

 

En 70-200/2.8 med innebygd vidvinkelconverter og litt redusert rekkevidde kan lett bli en 52-100/1.8 - litt som jeg mistenker 18-35/1.8 opprinnelig var basert på en 24-70/2.8.

Hvis 18-35 er basert på 24-70/2.8, burde vel brennviddeområdet vært hakket større? Og bruk av vidvinkelkonvertertrikset trenger vel å ende opp med kortere registeravstand? :hmm:

Lenke til kommentar

Det hadde vært helt konge om noen dro vidvinkelconverter-trikset og lagde et spesielt lyssterkt fullframe-objektiv - men så skal de starte med et objektiv som har større bildesirkel enn fullframe, og så snakker vi opp i mellomformat. Man kan fint gjøre det med fastoptikk, men det er ikke det helt store utvalget i mellomformat-zoom. Vel - de finnes, men ingen spesielt lyssterke.

Ikke glem den her da... :p Selv om den er vanvittig dyr og bare har "kitobjektivlysstyrke" på f3.5-5.6... ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...