Gå til innhold

OLED blir ikke billig med det første


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig problemet?

 

- Mange piksler som feiler? I så fall har lavoppløste skjermer få et fortrinn.

- Lav kapasitet i kvadratmeter? I så fall har små skjermer et fortrinn.

 

Håper det er sistnevnte for jeg vil heller ha en skjerm med høy DPI til PC-en enn en gigantisk FullHD-skjerm.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk enda ikke kommet noen OLED TVr på markedet enda selv om Samsung og LG har annonsert dem hver tredje måned de siste årene.

De blir sikkert dyre når de kommer i butikken, men foreløbig er de bare i fabrikken og på utstilling.

LG skal visstnok ha startet å sende den buete versjonen til butikker i Korea, men ingen har sett dem enda.

 

 

Hva er egentlig problemet?

 

- Mange piksler som feiler? I så fall har lavoppløste skjermer få et fortrinn.

- Lav kapasitet i kvadratmeter? I så fall har små skjermer et fortrinn.

 

Håper det er sistnevnte for jeg vil heller ha en skjerm med høy DPI til PC-en enn en gigantisk FullHD-skjerm.

Problemet er å få fordelt OLED materialet til hver piksel i riktig tykkelse og mengde.

De bruker noe de kaller Metal Masking, som er en metall versjon av silketrykk.

Dette er ikke noe problem når man produserer små skjermer, men når skjermoverflaten blir stor så siger metall masken i midten og dermed har man ikke den nødvendige avstanden mellom masken og der man skal deponere OLED materialet.

 

Hadde de klart å løse dette med f.eks. en Ink-Jet printer som kan deponere materiale i riktig mengde på riktig sted så hadde problemet vært løst.

Enten så er ikke Samsung og LG fornøyd med Ink-Jet printer løsningen eller så har de lagt for mye penger i metall maske teknologien til å skifte over.

 

Pansonic derimot har annonsert at de vil komme med OLED TVr i 2015 produsert med Ink-Jet teknologi.

 

Når Ink-Jet deponering teknologien fungerer tilfredsstillende er det mulig å produsere veldig store OLED skjermer på plastikk lerret som kan rulles opp for transport.

Da vil skjerm teknologien virkelig bli revolusjonert og vi vil etterhvert se at projektorer for kino forsvinner og lerretet blir byttet ut med et Ink-Jet printet OLED lerret.

 

Alt dette ble lovet at skulle være like rundt hjørnet for fem år siden. Vi venter enda utålmodig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres jo ut som det også er ett PR-stunt for å holde prisene høye. Hvis de driver pris-samarbeid der borte er det jo ingen i Norge som finner ut av det.

 

Benekter ikke at dette kan stemme, men i mine ører høres det litt suspekt ut. Intel har jo drevet med litt av det samme, ved å betale OEM leverandører for å bruke deres cpuer fremfor konkurentene på den tiden. Uansett, det var noe off topic.

 

Jeg håper uansett at prisene faller, for jeg skal ikke stikke under en stol at jeg ønsker meg en stor OLED i stua. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...