Gå til innhold

? PC-folket vinner på nye konsoller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortsatt er håp for PC-spill? For 3-4 mnd siden leste jeg en artikkel her om at spillprodusenter tjener mer på PC enn konsoll. Og de mest populære PC-spillene som øker kraftig nå vil aldri komme til konsoll (LoL, Dota 2, World of Tanks etc.).

 

Men jeg syns det er bra med bedre konsoller, slik at de hever grafikken. Det er jo fortsatt mange spill produsentene tjener mer på på konsoll. (En grunn er jo at PC spill går for halve prisen av konsoll-spill som gjør at det må kjøpes dobbelt så mye på PC som konsoll)

 

Men konsoll kommer aldri til å bli bedre enn PC. De må planlegge langt i forveien, dvs. at nå når de kommer ut kommer jo nye prossesorer fra intel og nye grafikkort fra NVIDIA. Dessuten vile de måtte koste en del mer for å konkurere med PC, en PC kan bli veldig dyr (titan Tri SLI alene koster 21K) En pris de ikke kan ha på konsoll.

Lenke til kommentar

Det som også er veldig fint med de nye konsollene er jo at de nå har samme arkitektur som PCer (hvis jeg ikke tar helt feil?) og derfor vil jo sansynligvis porter fungere mye bedre på PC enn før.

 

Jepp. Både PS4 og Xbox One bruker nå en x86-64-basert APU-løsning fra AMD. Det betyr at en kan lage forholdsvis like versjoner av spillmotorer og spillkode for både PC, Xbox One og Playstation 4. Noen små forskjeller vil det nok sikkert være siden det er små forskjeller i arkitekturen (f. eks bruk av eDRAM på Xbox One), men disse er ikke de største.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt er håp for PC-spill? For 3-4 mnd siden leste jeg en artikkel her om at spillprodusenter tjener mer på PC enn konsoll. Og de mest populære PC-spillene som øker kraftig nå vil aldri komme til konsoll (LoL, Dota 2, World of Tanks etc.). SNIP

 

Ikke helt sant. World of Tanks ble nettopp annonsert (på E3) til Xbox 360... Men for all del. PC-spill er et marked i rivende utvikling. Steam omsetter som hakka møkk (så mye at EA Games lanserte Origin for å få sin del av kaka), Kickstarter har muliggjort stadig flere indie-utviklere i å nå ut med sine konsepter, free2play-spill på PC har aldri hatt det bedre og omsetter for vanvittige summer (alt fra hatter i Team Fortress 2 til bedre utstyr i spill som World of Tanks og Battlefield Heroes), og ikke minst kommer nå nyvinninger som Occulus Rift ol til PC-spill (konsollene kommer kanskje etter på disse områdene).

 

PC som spillplatform har alltid vært en sterk platform, selv om konsollene setter PC-en i skyggen når det gjeler såkalte "AAA"-spill av typen action-rpg og skyting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"PC-spillere vil tjene på de nye konsollene" ...joda, men i mindre grad enn ved tidligere konsoll-lanseringer. Men viktig at gapet tettes.

 

Men nå er det vel nådd et detaljnivå som er så høyt at om en skal merkbart få en aha-opplevelse må vel kraften mangedobles igjen?

 

Tror nok både dagens konsoller og pc'er vil vare lengre enn tidligere (ikke før maskinvaren er kaputt, men før det trengs oppgraderinger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje de endelig kan bruke 64 bit på pc spill siden det er no endelig over 4 gig ram på konsolan, og de mulig bruke en drøss smitte over til pc.Sitter enda i 32bit grense på ram mesteparten av spilla.

Jup, 64bit vil komme fort, Går litt på verktøy også men tar ikke lang tid før spill vil kreve over 4gb.

Gjetter at kravene til skjermkort minne også vil øke kraftig i allefall om du vil kjøre på max.

Både høyere oppløsning og masse flere textures samtidig.

Lenke til kommentar

Gameplay > grafikk anyday 24/7 forever

Da har jeg et par gode nyheter til deg.

forbedringene på den neste generasjonen er først og fremst ikke grafikk som blir 3-4 ganger bedre, men minne.Bonus for pc spillere er at de passerer 4GB grensen.

Cpu blir kansje 2-3 ganger så sterk, men den blir 8 ganske svake kjerner. Dette er meget gode nyheter siden de må lage spillene veldig flertråede og optimalisere for mange kjerner ulikt i dag.

Den relativt svake gpu er faktisk en fordel i dette, de kan ikke bruke alt minnet på god grafikk, trolig mer fokus på åpene verdener og variasjon.

Koridor skyterene var trolig en resultat av begrensingene, det lot dem lage god grafikk med lite minne siden de viste hva de kom til å bruke hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Konsoller slipper unna med MYE mindre minnebruk da man ikke trenger samme grad av oppløsning og teksturfiltrering når fremviseren er en tv/projektor. Den nye generasjonen kommer ikke til å slite med minne på noe tidspunkt, selv mot slutten av livssyklusen. Det er en stor forbedring over forrige generasjon, og en viktig enabler for mer interessante omgivelser.

 

Nvidias sammenligninger av syntetisk kapasitet på GPU derimot blir temmelig latterlig. Man kan ikke sammenligne konsoller mot PC på denne måten, da en konsoll gir utviklerne LANGT bedre arbeidsvilkår hva optimalisering angår...

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det som også er veldig fint med de nye konsollene er jo at de nå har samme arkitektur som PCer (hvis jeg ikke tar helt feil?) og derfor vil jo sansynligvis porter fungere mye bedre på PC enn før.

 

Og motsatt :) vil også tro at det er godt for alle produsenter å få en "plattform! å utvikle spill til.

 

 

Gameplay > grafikk anyday 24/7 forever

 

Kan ikke tro noe annet enn at det gjelder for oss alle på forumet. men jeg tenker sånn at liker man et spill så har det bra gameplay, hvis ikke spiller man det ikke. god grafikk derimot er ikke alltid en selvfølge.

Lenke til kommentar

Det som også er veldig fint med de nye konsollene er jo at de nå har samme arkitektur som PCer (hvis jeg ikke tar helt feil?) og derfor vil jo sansynligvis porter fungere mye bedre på PC enn før.

Ettersom systemarkitekturen utenom instruksjonssettet til prosessoren er totalt ulikt det du finner i en typisk PC har jeg ingen tiltro til at multiplattformspillene vil bli så voldsomt mye bedre enn de allerede er på PC utenom mindre begrensninger.

 

Hvorfor er man hipster om man mener det?

Fordi hipsterne i høyeste grad bryr seg om grafikk.

Hvis vi ikke hadde brydd oss om grafikk hadde vi aldri fått BF3, COD4, Witcher 2, Crysis, Skyrim og lignende, vi hadde sittet på CS1.6, Quake3, KOTOR1, Morrowind, og tilsvarende spill fra den eraen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...