Gå til innhold

Håper XP-slutten skal øke det dårlige PC-salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ummmm hva med nei?

De som ruger på XP gir seg blanke i mangelen på oppdateringer og er enten tvunget til å være der av andre grunner som produksjonsutstyr som koster skjorta å bytte ut, eller de er pirater som allerede har skrudd av oppdateringer ala den store andelen i Kina.

 

Skal PC salget "berges" så må nok hardware racet igang igjen, siden man nå kan sitte å ruge på gammel maskin uten problemer, spesielt om man ikke bruker den til heftig gaming, så skifter man stort sett når noe ryker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har selv en P4 3.2 som står og durer med XP, stått på i 2 år nå.

Og det er jo ikke tvil om at det er utdatert, likevel dekker det manges behov for surfing, tekstbehandling, mail og slike enkle ting.

Vet om mange store firma som fortsatt kjører XP, og man merker at nå begynner sanden å renne ut for det OS-et til profesjonelt bruk.

Lenke til kommentar

Tror svært få bedrifter kommer til å fortsette med xp Microsoft kutter støtten. Rett og slett på grunn av sikkerhetshullene som vil oppstå etterhvert.

 

Om det nødvendigvis blir kjøpt nye pc-er overalt stiller jeg meg mer tvilende til. Mange kommer nok bare til å oppgradere OS.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sånn at skjermen blir sort når støtten fases ut. Men hva ligger egentlig i utfasingen? OS-et er jo patchet og patchet i 12 år så det burde vel begynne å bli passe stabilt og sikkert nå eller..? Kutter de tilgangen til eksisterende oppdateringer så alle som reinstallerer XP rykker tilbake til sikkerhet og stabilitet a la 2001? Eller kutter de aktiveringen så man tvinges til å la nåværende installasjon surre og gå stadig tregere til maskina stopper helt? Eller slutter de bare å produsere nye patcher?

 

Hvis de virkelig ville problemet til livs så synes jeg de burde gitt ut en en gratis Win8 starter-utgave strippet ned til å matche XP best mulig på funksjonalitet, men med den moderne sikkerheten i bunn.

Lenke til kommentar

Har XP på jobb, 9 av rippene våre kjører XP (som følger med Canon rippene for de digre printerene, vi har 0 bruk for windows 8. da metro kun hadde gjort jobben vår vanskeligere.

 

har dessuten et par gamle pcer som kjører diverse printeprogram, og gjett hva? de kjører xp. Igjen hadde win8 med metro ødelagt, alt.

 

Hoved pcen min på jobb skulle reinstallere OS, da valgte jeg win7 fordi win8 sin metro (igjen) ødelegger arbeids effektiviteten.

 

Og om det ikke kommer noen flere sikkerhetes oppdateringer til XP betyr 0 så lenge vi har brannmur og AV installert.

Lenke til kommentar

Har XP på jobb, 9 av rippene våre kjører XP (som følger med Canon rippene for de digre printerene, vi har 0 bruk for windows 8. da metro kun hadde gjort jobben vår vanskeligere.har dessuten et par gamle pcer som kjører diverse printeprogram, og gjett hva? de kjører xp. Igjen hadde win8 med metro ødelagt, alt.Hoved pcen min på jobb skulle reinstallere OS, da valgte jeg win7 fordi win8 sin metro (igjen) ødelegger arbeids effektiviteten.Og om det ikke kommer noen flere sikkerhetes oppdateringer til XP betyr 0 så lenge vi har brannmur og AV installert.

 

Unnskyld meg, men hva i helv... er galt med metro, og på hvilken måte er det vanskelig å installere ett eneste program, som kvitter seg med hele metro?

Det er sånne ignorante typer som deg, som gjør at folk blir irriterte -_-

Utifra det du sier vil jeg også anta at du og de på "jobben" din ikke har testet Win8!

Edit: Skriveleif

Endret av MariusJS
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette endrer ingenting. De som holder fast på XP er ikke akkurat de som oppdaterer noe særlig. Jeg vet om bedrifter som brukte WinME helt til hardwaren de hadde gikk i stykker og det ikke lot seg gjøre å skaffe hardware som var gammel nok til en fornuftig pris, og det er mindre enn et år siden. Mange av de bedriftene som tviholder på XP gjør det fordi de bruker programvare som kun virker på maskiner med IE6. Så det vil ikke komme noe magisk og plutselig punkt fordi støtten til programvare avsluttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men hva i helv... er galt med metro, og på hvilken måte er det vanskelig å installere ett eneste program, som kvitter seg med hele metro?

Det er sånne ignorante typer som deg, som gjør at folk blir irriterte -_-

Utifra det du sier vil jeg også anta at do og de på "jobben" din ikke har testet Win8!

 

For å få bort Metro biten så må du bruke 3 parts programmer, og i bedriftsammenheng er det litt fy fy, har du noen garantier for at ikke Microsoft med en patch nedover linja plutselig gjør at dette ikke fungerer lengere?

Men dette er en filleting, det er ikke alt av programvare som bare kan dundres på i Win 8 eller Win 7 for den saks skyld, dette er noe den vanlige bruker / gamer ikke forstår direkte.

Jeg har sett en maskin som koster 150k som måtte ha en XP SP2 installasjon og hvor Microsoft oppdateringer gjorde at denne maskinen ble ubrukelig grunnet at softwaren med sin dongle ikke ville funke for eksempel, og jeg antar denne maskinen kjører XP SP2 den dag idag.

 

Ett annet eksempel, en spesial etikett skriver i helsesektoren med en innkjøpspris på over en mill kjører gammel Win 9x OS og kan IKKE oppgraderes, maskinvaren er for treg til å begynne med, men programvaren som denne trenger får du ikke til noe nyere, og denne maskinen den dag idag, i år 2013 kjører fortsatt samme OSet.

 

Klient maskiner vil bli oppgradert og det skjer der det er mulig, i større bedrifter, mens spesial maskiner er en annen historie, og disse begynner å utgjøre en andel nå.

(Helsesektoren skroter 3 år gamle maskiner for eksempel, ja de blir ikke solgt / gitt bort, men går rett i søppla etter 3 år)

I JediMindTricks sitt eksempel er det godt mulig at rippe programvaren slettes ikke vil ha annet enn Win XP, og da er du tvunget til å bruke det, da maskinvaren / programvare kostnaden kan godt bare være en dråpe i havet sammenlignet med utgiftene for å skifte storformat printeren eller hva enn den maskinen styrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

Jeg prøvde metro på spaceworld her om dagen, og var ganske spent på hvor "ille" det skulle være etter å ha hørt all den klagingen.

 

Jeg ble overrasket, og ganske positivt, for jeg syntes det fungerte helt greit. Jeg så ikke noen store problem med det, så jeg tror folk bare klager fordi alle elsker jo å klage.

Lenke til kommentar

Dette blir litt offtopic men jeg har prøvd Metro, Unity og Gnome 3, og der har du dem rangert fra verst til "best" men fortsatt ille.

Når Unity kom med Gnome 3 i bakkant så var det horribelt å bruke, faktisk så ille at XFCE ble redningen, dessverre har Microsoft klart å gjøre det enda verre med sin Metro variant i mine øyne, spesielt ille om du peiser det opp på 3 skjermer, jeg vil gjerne se Putty terminalen min selv om jeg skulle trenge VNC for eksempel.

Lenke til kommentar

*snip*

Joda, dette er jeg forsåvidt enig i, men:
Hoved pcen min på jobb skulle reinstallere OS, da valgte jeg win7 fordi win8 sin metro (igjen) ødelegger arbeids effektiviteten

Dessuten, hvilke programmer er det bedrifter bruker som ikke er 3. part? :p Dersom det kommer en patch som stopper disse programmene, så kan man da "bare" unngå den!

Jeg prøvde metro på spaceworld her om dagen, og var ganske spent på hvor "ille" det skulle være etter å ha hørt all den klagingen.

Jeg ble overrasket, og ganske positivt, for jeg syntes det fungerte helt greit. Jeg så ikke noen store problem med det, så jeg tror folk bare klager fordi alle elsker jo å klage.

Helt enig, har metro på både laptop og desktop!

Dette blir litt offtopic men jeg har prøvd Metro, Unity og Gnome 3, og der har du dem rangert fra verst til "best" men fortsatt ille.

Når Unity kom med Gnome 3 i bakkant så var det horribelt å bruke, faktisk så ille at XFCE ble redningen, dessverre har Microsoft klart å gjøre det enda verre med sin Metro variant i mine øyne, spesielt ille om du peiser det opp på 3 skjermer, jeg vil gjerne se Putty terminalen min selv om jeg skulle trenge VNC for eksempel.

Hva er problemet? Kjører selv metro med 2/3 skjermer, og syntes det funker langt bedre, enn hva Win7 gjorde med 2/3 skjermer, og jeg trenger færre 3. partsprogrammer for samme funksjonalitet! Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Joda, dette er jeg forsåvidt enig i, men:

 

Dessuten, hvilke programmer er det bedrifter bruker som ikke er 3. part? :p Dersom det kommer en patch som stopper disse programmene, så kan man da "bare" unngå den!

 

Saken er også litt hvordan dette ligger ann i en bedrift så baserer du deg rundt ett økosystem, og skulle det da være en SP så blir du plutselig stuck grunnet at start og anti Metroen din ikke fungerer lengere?

I tilegg ønsker du å begrense antallet 3 parts programmer som rulles ut også, i helsesektoren har ikke alle PCene samme programvare, ei heller i print / reklamebransjen for å hindre at patcher ødelegger for mye, og Microsoft har gjerne patcher som henger sammen, hopper du over en så får den mest sannsynlig senere, om ikke annet i en Service Pack og da er du tilbake til problemet med hvorfor mange må sitte å ruge på XP eller Win 9x idag.

Hadde Microsoft tilbydt dem å velge bort Metro i slike tilfeller og kjøre 100% klassisk, så er saken en annen, da hadde MS vært ansvarlig for å sørge at det virker med hver oppdatering.

 

Men som sagt, hele Metro biten er bare en filleting som gjør at XP ikke dør så lett.

 

Metro problemet for meg er at om jeg må åpne start menyen, så er det mulig at jeg titter på Putty terminalen min, måten Metro funker på er å fylle hele skjermen min (Bruker Surround featuren til NV akkurat nå, og dette vises som en stor skjerm) og resultatet er at terminalen min vil da forsvinne under dette, og det er godt mulig at jeg overvåker noe her, en kompilering av Samba 4, htop for ressursbruk eller iotop for å se om rsync overføringen funker som den skal.

Og da er Metro betydelig mer forstyrrende enn Win 7 sin start meny for eksempel.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at det vil føre til økt PC salg når Windows XP støtten forsvinner, det er nok bare HP sine våte drømmer at noe slikt vil skje.

 

Alle PC'er som vi har på jobb ble/blir levert med Windows 7 eller Windows 8, men blir nedgradert til XP, så hardware er mer enn moderne nok til å kjøre Windows 8 eller Windows 7. Dessuten bruker vi stort sett Dell PC'er, så HP vil nok ikke tjene så mye slik sett.

Lenke til kommentar

Og ganske nødvendig for at markedet ikke skal stagnere.

 

Det er rett og slett ikke slik man gjør det...

 

Det er kortsiktig og direkte frekt å opptre slik som det der...

 

Men..men.. la nå bedriftskundene finne ut av det der selv... Det er jo en mulighet for at de gir blaffen og går for citrix løsninger og ber dem ryke og reise dit peppern gror..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...