Gå til innhold

Mener 4K-oppløsningen kan øke Blu-ray-salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg at streamingtjenestene gjerne kommer til å lide, men jeg tror ikke det automatisk betyr økt salg av plater.

 

Personlig forestiller jeg meg ihvertfall at jeg heller trekker mot torrents igjen enn mot kjøpt av fysiske plater. Så lenge jeg kan lagre filen på PCen og se den igjen når jeg vil, så er det ikke så viktig at det skjer fort. Jeg har ikke noe imot å bruke en dag eller to på å laste ned en film. Jeg gidder derimot ikke bufre en evighet for å streame en film som jeg ikke kan se igjen uten å gå gjennom den samme kjipe bufringen. Hvis det er tilfellet for flere enn meg, så kan det være at 4K fører til en økning av piratvirksomhet og enda mindre inntekter for produsentene.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen der. Bufring er hat, uansett. Pleier å laste ned et knippe filmer som ligger i en liste så ser jeg de når jeg har tid. Funker bra for meg.

Kan nok tenke meg å betale for en streamingtjeneste når jeg får bra linje da, men man finner jo ikke alt av innhold der.

Lenke til kommentar

Analysen som er presentert hviler på en angatelse om at brukeren da er villig til å betale (både i form av å kjøpe plata, og i form av å flytte seg ut av godstolen) for høyere bildekvalitet. Jeg stiller meg litt tvilende til det, mye av det materialet som streames i dag har heller laber bildekvalitet, mye er ikke i Full HD selv om de feste sitter på skjermer som støtter dette. Og det som er i Full HD er gjerne så komprimert at den totale bildekvaliteten fortsatt er relativt dårlig. Mange filmsjangre er heller ikke spesielt avhengige av bildekvalitet, f.eks drama.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen der. Bufring er hat, uansett. Pleier å laste ned et knippe filmer som ligger i en liste så ser jeg de når jeg har tid. Funker bra for meg. Kan nok tenke meg å betale for en streamingtjeneste når jeg får bra linje da, men man finner jo ikke alt av innhold der.

 

Merker sympatien er lav for argumenter som "buffring er hat". Kan du laste ned kan du fint buffre også, samt gi opphavet noe igjen for jobben de har lagt ned i produktet.

Lenke til kommentar

Problemet er at en film i digital form, enten på en SMB share til XBMC eller streaming er mye enklere å ha med å gjøre enn å skifte en plate.

For eksempel, om du skal se en TV serie, så er det mulig at du må bedrive plateskifting i ett sett, mens over en SMB share eller streaming så er det kriminelt lett å starte og stoppe når du ønsker.

Lenke til kommentar
Kjenner meg igjen der. Bufring er hat, uansett. Pleier å laste ned et knippe filmer som ligger i en liste så ser jeg de når jeg har tid. Funker bra for meg. Kan nok tenke meg å betale for en streamingtjeneste når jeg får bra linje da, men man finner jo ikke alt av innhold der.
Merker sympatien er lav for argumenter som "buffring er hat". Kan du laste ned kan du fint buffre også, samt gi opphavet noe igjen for jobben de har lagt ned i produktet.

 

1 sekund buffring kanskje maks 2-3 ganger i en film ja, men når du sitter der å klarer å se film 5 minutter om gangen og må vente kanskje nye 5 minutter for den begynner igjen det er ikke greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er jo av den oppfatning at jeg lett ser forskjell på en fullHD som er strømmet med 5Mbps over nett contra spilt fra BD med opp mot 40Mbps. Likevel er det veldig mange som ikke ser forskjell her. Skal 4k strømmes på ca 15Mpbs, så tror jeg det burde kunne gå fint (hvertfall for fiber kunder), og jeg tror de aller fleste vil være fornøyd. 4kBD vil nok bli et nissjeprodukt for de av oss som er over gjennomsnittet interessert i bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Det som burde vært den permanente løsningen her er skikkelig bredbånd i form av fiber, framfor å yte HLR på en døende teknologi.

 

Men men, piratkopiering, platesalg, KAN IKKE NOEN TENKE PÅ BARNA!!!1111 *klynk*

 

 

Analysen som er presentert hviler på en angatelse om at brukeren da er villig til å betale (både i form av å kjøpe plata, og i form av å flytte seg ut av godstolen) for høyere bildekvalitet. Jeg stiller meg litt tvilende til det, mye av det materialet som streames i dag har heller laber bildekvalitet, mye er ikke i Full HD selv om de feste sitter på skjermer som støtter dette. Og det som er i Full HD er gjerne så komprimert at den totale bildekvaliteten fortsatt er relativt dårlig. Mange filmsjangre er heller ikke spesielt avhengige av bildekvalitet, f.eks drama.

 

Tipper at det blir mye av samme røkla som når VHS-> LD, VHS/LD -> DVD, DVD -> BD; de første utgivelsene er ganske ræva på alle måter. Jeg skal ikke uttale meg for bastant om BD/HDDVD bortsett fra at det kom ut svært mange oppskalerte film-til-video overføringer i stedet for nye i HD fra bunnen av, men på DVD kom det mye ræl og faenskap ut. Jeg har fortsatt en Scanbox-utgivelse av Scream med et lass MPEG-artifakter i 4:3 P&S med MPEG 2.0 lydspor.

 

Apropos drama, en del av drama-arkivet til Netflix er tragisk kvalitetsmessig, eksempelvis "Doc Martin" (SD).

 

 

Merker sympatien er lav for argumenter som "buffring er hat". Kan du laste ned kan du fint buffre også, samt gi opphavet noe igjen for jobben de har lagt ned i produktet.

 

Beklager, sier du at folk som ikke liker bufring er forbrytere? Eller mener du at man må godta bufring på VoD-tjenester slik at folk skal få betalt? Jeg skjønner ærlig talt ikke argumentet eller logikken din.

 

Tenk deg at du alene eller kanskje med flere skal sette på en film. Vil du se den fra start til slutt uten tilfeldige rebufringspauser der og da, eller synes du det er greit å vente en time, en dag, en uke for at den skal være klar? Tror ikke særlig mange som betaler for en strømmingstjeneste er særlig begeistret for at tjenesten kan medføre tilfeldige pauser.

Lenke til kommentar

Er enige med dere, så om leverandørene av streaming tjenester tenker smart nå så vil de gjøre det mulig å lagre filmer/episoder i samme stil som Spotify lar deg lagre sanger. De ville gjort seg selv en bjørnetjeneste om de innførte det i morgen.

 

Det kan du gjøre på viaplay med en android enhet

 

 

Lenke til kommentar

Lag støtte for 120 Hz og sett en fin prislapp på dem så tror jeg den fysiske platen kan leve litt lenger. Men det er alt opp til prisen! Folk har allerede blitt skremt litt bort, og noen kjøper fortsatt DVD-er (svikere!).En ting er sikkert, vi trenger UHD-innhold, lavt priset.

 

UHD vil bli et nisjeprodukt for de få og de med en kjempestor tv. Tror neppe at den vanlige mannen i gata vil gå mann av huse for å skaffe seg det produktet.

Lenke til kommentar

UHD vil bli et nisjeprodukt for de få og de med en kjempestor tv. Tror neppe at den vanlige mannen i gata vil gå mann av huse for å skaffe seg det produktet.

Nei, men det er ingen grunn til å la være å legge til rette for det og stoppe utviklingen! Hvis vi tenker slik... vent... det blir feil... vi tenker jo allerede slik. Og se hvor langt vi har kommet.

 

:)

 

 

Man kan ikke forvente at mannen i gata går ut å kjøper seg UHD-TV med en gang det blir tilgjengelig, men fra og med nå så må det bygges opp en grunn til at de i det hele tatt skal gidde å bry seg om det. Og når prisene faller ned til et spiselig nivå så må det være nok innhold og tilgjengelighet for å kunne utnytte formatet! Først da vil folk vurdere det. Vi må ha TV-kanaler, streamingkvalitet i UHD, UHD-Blu-Ray-filmer (som ikke koster like mye som matbudsjettet for en uke), støtte i PC-er (problem: HDMI...), nye avspillere etc.

 

Og selvsagt er det behov for høyere oppløsning (tillater større panelareal). Jeg ville heller hatt høyere oppdateringsfrekvens dog (noe bl.a. Sony og resten av industrien har og vil være et effektiv hinder for). Men høyere oppløsning må til, 1080p er for lite. Og man må se det fra andre perspektiver også, kobler du PC-en din til TV-en/monitoren så er det fint med høyere oppløsning enn 1080p.

 

Får klaustrofobi!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Det kan du gjøre på viaplay med en android enhet

 

Det er da hyggelig, og definitivt et steg i rett retning. Håper bare flere gjør tilsvarende på både mobile og faste enheter. Spotify sin tjeneste var for eksempel bare myntet på mobile enheter til å begynne med men de lanserte den på både PC og Android samtidig, og jeg merker at det er greit å kunne spille av fra Spotify uten netttilgang på en laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...