Gå til innhold

Nye MacBook Air har fått råtass-SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde de bare hatt en 11" med retina, hadde jeg byttet ut min.

2012 modellen er tross alt rask nok og har bra nok batteri. Men skjermopløsningen er alt for lav...

Sefølgelig kunne jeg kjøpt meg en mbp 13", men jeg liker den tynne, lette og praktiske 11" air'en min.

 

Jeg vet om mange(meg inkludert) som gjerne kunne betalt en lapp ekstra, eller to om det er det som må til, for å få en mba med retina, den er latterlig den lavopløste tn skjermen som er på dagens modell...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke liker innovasjon, så gå å syt en annen plass. Hvor mange er det som kjøper en MBA og finner ut senere at de vil oppgradere lagringsplassen? Vil tippe noe sånt som 0,0001% av kjøperne i det hele tatt vurderer det. Da står produsenten, i dette tilfelle Apple, mellom å lage en mye raskere og bedre løsning for deres maskin, eller å bruke noe gammelt fordi noen ytterst få kunder liker det best sånn.

Lenke til kommentar

Hvis dere ikke liker innovasjon, så gå å syt en annen plass. Hvor mange er det som kjøper en MBA og finner ut senere at de vil oppgradere lagringsplassen? Vil tippe noe sånt som 0,0001% av kjøperne i det hele tatt vurderer det. Da står produsenten, i dette tilfelle Apple, mellom å lage en mye raskere og bedre løsning for deres maskin, eller å bruke noe gammelt fordi noen ytterst få kunder liker det best sånn.

Statistikk dratt ut av baken der eller? Lagringsplass er noe av det folk flest oppgraderer/bytter ut. Det eneste innovative Apple gjør her er at de har en proprietær løsning. SSD over PCIe har blitt gjort før av blant annet Asus og OCZ.

 

Ifølge Ifixit ser det ut som SSDen lett kan tas ut og inn, så det spørs om den kan oppgraderes.

Når de har en proprietær løsning, krever det sikkert at du bytter det ut med en annen Apple SSD.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke liker innovasjon, så gå å syt en annen plass. Hvor mange er det som kjøper en MBA og finner ut senere at de vil oppgradere lagringsplassen? Vil tippe noe sånt som 0,0001% av kjøperne i det hele tatt vurderer det. Da står produsenten, i dette tilfelle Apple, mellom å lage en mye raskere og bedre løsning for deres maskin, eller å bruke noe gammelt fordi noen ytterst få kunder liker det best sånn.

 

Rart at så godt som alle andre HW produsenter sover så mye i timen. Trackpad/touchpad eksisterte tja... hvor lenge? Og hvor mange er det som enda lager egne scroll-felt til høyre og nede? LOL!

SSD - ikke akkurat noe tryllekunst... men Apple tok hele greien og barberte vekk 2,5" boksen ned til noe som ser ut som ei RAM-brikke. PCIe? Ikke noe nytt heller, men atter en gang mens andre holder enda på med 2,5" sata SSDer så er apple alrede ute med å bruke PCIe.

Ditto med veldig høy PPI display....

Og mitt personlige favoritt - laptop skjermer med den stygge innovervendte kanten, samt noen krabbeklør som skal liksom holde displayet på plass da den er lukket.

 

Ingen av disse teknologiene er per idag hverken eksotiske eller nye, men der ser man hva belønningen blir.

Mange her har en delt mening om dette, men om de liker det eller ei så er det Apple som leder laptop-flokken.

Egentlig en tragedie med tanke på hvor lenge slike kjente produsenter som HP, Toshiba, Dell, etc har vært på markedet og hvor lite innovative samtlige har vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke liker innovasjon, så gå å syt en annen plass. Hvor mange er det som kjøper en MBA og finner ut senere at de vil oppgradere lagringsplassen? Vil tippe noe sånt som 0,0001% av kjøperne i det hele tatt vurderer det. Da står produsenten, i dette tilfelle Apple, mellom å lage en mye raskere og bedre løsning for deres maskin, eller å bruke noe gammelt fordi noen ytterst få kunder liker det best sånn.

 

Nevn en innovativ ting apple har gjort utenom å gjøre smarttelefoner og nettbrett litt mer tilgjengelig? Alt de gjør er basert på andres ideer.

 

Og det er kun apple som bruker gamle deler lenge.

Endret av cannibalguppy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
.

Du maler et litt galt bilde her. Det eneste Apple gjør er å levere innovasjon utført av andre i stor skala før noen andre. Alle de tingene du nevner har vært tilgjengelig i nisjer i åresvis og ofte i mange revisjoner og former, men Apple setter opp storproduksjon før andre store leverandører.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du får det til å høres ut som om Apple er de eneste som lager tynne og lette maskiner med komponenter som ikke kan oppgraderes.
De er de eneste som gjør det i denne prisklassen jo.

 

Er du seriøs nå?

 

http://goo.gl/Xjem8

http://goo.gl/QXSLZ

http://goo.gl/JtWMu

Alle disse maskinene er i samme prisklasse som Macbook Air, og alle har de RAM som er loddet fast på hovedkortet, og SSD som bruker mini sata grensesnittet som gjør den vanskeligere å oppgradere.

Vis meg noen like tynne og lette maskiner i den prisklassen som ikke har fastloddet RAM, mSATA SSD eller begge deler.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er du seriøs nå?

 

http://goo.gl/Xjem8

http://goo.gl/QXSLZ

http://goo.gl/JtWMu

Alle disse maskinene er i samme prisklasse som Macbook Air, og alle har de RAM som er loddet fast på hovedkortet, og SSD som bruker mini sata grensesnittet som gjør den vanskeligere å oppgradere.

Vis meg noen like tynne og lette maskiner i den prisklassen som ikke har fastloddet RAM, mSATA SSD eller begge deler.

 

Full hd ips paneler og touch. Så de er bedre på alt og koster nøyaktig det samme? så de er bedre til samme pris dermed i en høyere prisklasse og kan dermed ha fastloddede ting uten at jeg klager.

Lenke til kommentar
Er du seriøs nå?http://goo.gl/Xjem8http://goo.gl/QXSLZhttp://goo.gl/JtWMuAlle disse maskinene er i samme prisklasse som Macbook Air, og alle har de RAM som er loddet fast på hovedkortet, og SSD som bruker mini sata grensesnittet som gjør den vanskeligere å oppgradere.Vis meg noen like tynne og lette maskiner i den prisklassen som ikke har fastloddet RAM, mSATA SSD eller begge deler.
Full hd ips paneler og touch. Så de er bedre på alt og koster nøyaktig det samme? så de er bedre til samme pris dermed i en høyere prisklasse og kan dermed ha fastloddede ting uten at jeg klager.

 

Det var ikke det vi diskuterte. Du sa det ikke var maskiner i samme prisklasse med fastloddede komponenter som ikke kan oppgraderes. Om maskinene er verdt det de koster er irrelevant. Jeg viste deg at dette helt klart ikke var tilfelle, og nå sier du at det er greit på de maskinene, men ikke på Macbook Air?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke liker innovasjon, så gå å syt en annen plass. Hvor mange er det som kjøper en MBA og finner ut senere at de vil oppgradere lagringsplassen? Vil tippe noe sånt som 0,0001% av kjøperne i det hele tatt vurderer det. Da står produsenten, i dette tilfelle Apple, mellom å lage en mye raskere og bedre løsning for deres maskin, eller å bruke noe gammelt fordi noen ytterst få kunder liker det best sånn.

 

Wikipedia; Innovasjon betyr å skape noe nytt, men har etter hvert fått en videre betydning som fenomen innenfor og akademiske felt. Det norske ordet Nyvinning er kanskje det som mest presist angir hva som menes med innovasjon. Å studere innovasjon gir forståelse av prosesser og resultater ved å gjøre noe nytt.

 

Som andre også har sagt så er ikke Apple særlig innovative. Littegrann er de jo, må innrømme det, men ikke av noen betydelig grad (0,0001% kanskje, HAHAHA). De er ikke rakettforskere hos Apple, de har tatt teknologier som få bruker og begynt å bruke dem. Ett eksempel er nettbrett/ smarttelefoner, de lagde de bedre, de fant dem ikke opp (de første kom tidlig på 90 tallet faktisk, selvfølgelig ganske dårlige da). De er jo forsåvidt innovative men kun etter den nye betydningen som er oppgitt ifølge Wikipedia.

 

Men for all del, jeg klager ikke på Apple, de er jo flinke de. Lager bra produkter egentlig :) Det jeg hater med Apple er dustete fanboys som absolutt skal ha det til at alle Apple produkter er så utrolig mye bedre enn tilsvarende fra andre produsenter :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
.
Du maler et litt galt bilde her. Det eneste Apple gjør er å levere innovasjon utført av andre i stor skala før noen andre. Alle de tingene du nevner har vært tilgjengelig i nisjer i åresvis og ofte i mange revisjoner og former, men Apple setter opp storproduksjon før andre store leverandører.

 

Veldig hard for meg å ikke flette inn en Picard-facepalm bilde her.

Ja, det var akkurat det jeg skrev! INGEN av disse teknoloigiene er nytt, men hva som er nytt er at Apple gjorde dem tilgjengelig i meget raffinerte produkter, tilgjengelig for alle! HP, Toshiba, Dell etc har levert datamaskiner (f.eks.laptoper) i årevis uten å ha laget et eneste flaggskip-maskin som andre ville etterligne. Så hvis noen, en eller annen plass, har hatt noen av disse teknologiene i nisjeproduktene sine er dette helt urelevant, siden her er det snakk om hverdags consumer-varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...