Gå til innhold

NAS server med Ubuntu (eller annen linux)


bOMS

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd og tips.

Jeg har lyst til sette opp en filserver hjemme som jeg kan i hovedsak dele mediefiler fra.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg kjenner behovet mitt enda, så derfor har jeg lyst til å sette opp en server selv istedenfor å kjøpe en ferdig NAS med sine begrensninger.

 

Jeg trenger å dele filer, og kjøre DNLA.

Det hadde også vært fint om det var enkelt å dele tilgangen slik at jeg kunne nå filene når jeg ikke er hjemme.

 

Så spørsmål

#1, er det vanskelig å sette opp?

Jeg så det lå mange guider der uten, men ser jeg må lese en del for å få en god oversikt, så håper at noen stopper meg her hvis det er ett komplisert produkt.

 

#2 vil stort sett all maskinvare være god nok? Eller er det noen ting som prosessor/minne e.l som jeg burde passe på?

 

#3 hvordan er det med tilgang, trenger man en skjerm når man setter det opp, eller finnes det enkle løsninger så jeg kan gjøre alt over LAN?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, har ikke sett på det før nå. Men så jo fint og tilrettelagt ut det. Jeg hadde tenkt å kjøpe ett mini-itx kort med Brazo-prosessor e.l. og kjøre den vifteløs i ett kabinett jeg har hvor jeg kan putte inn noen 120mm vifter og 6 HDD.

 

En skjerm til installering skal jeg alltids klare å oppdrive, og så kjøre den via en webklient senere.

 

Ser ut som jeg har litt å lære meg, men det kan jo alltids være morsomt.

Lenke til kommentar

når jeg leste på forumet der fant jeg ut at utviklingen av FreeNAS var slutt, og noen andre hadde tatt prosjektet videre med http://www.nas4free.org/

Virket som det handlet om noen rettigheter.

 

I hovedsak så er planen å kjøre DNLA(miniDLNA) ved sidenav fildeling(NAS), så det burde vel gå bra da det krever veldig lite av CPU så lenge man ikke skal kode om innholdet.

 

Har dere noen erfaringer om at man kanskje burde satse på nas4free istedenfor?

Lenke til kommentar

Ah, gikk tydeligvis glipp av noe. Fant en post som sa at henviste til Nas4Free i noob seksjonen på forumet til FreeNAS.

 

Så lenge dere er fornøyd med FreeNAS så virker det som ett fornuftig sted å starte. Har jo ikke så store og vanskelige krav, så det burde jo gå bra.

Lenke til kommentar

Dere som har litt erfaring, er det lett å utvide en ZFS spool senere hvis man vil legge til flere disker?

 

F.eks hvis man kjører Raidz2 med 4 disker og slenger på 2 disker til senere?

 

Jeg så det var mulig, men er ikke alltid det er det samme som smart og praktisk

Lenke til kommentar

ZFS er ikke (per dags dato) fleksibelt nok til at man kan utvide med "en eller to ekstra disker" uten at raid-oppsettet blir "ødelagt" hvis man kjører for eksempel et raidz2 med 4 disker. I zfs så kan man utvide per vdev; en vdev er for eksempel de 4 diskene du satte opp som raidz2 første gangen. Så dersom du skal utvide senere og fortsatt vil at dataene dine skal være sikret med raidz2, så må du utvide med en ekstra vdev som har nok disker til raidz2. Slik er det bare: litt planlegging må til.

Lenke til kommentar

Trur du gjør best i å finne ut av det selv. ZFS introduserer en del nye begrep og det er mulig du spør feil. Zdev og Zpool mm.

 

zdev kan ikke utvides med enkeltvis hdd, men kan økes via større hdd (alle). en eller flere zdev utgjør en zpool. en zpool kan utvides med andre zdevs.

 

er en fin slideshow på nett som jeg bruker gi nye mulige zfs brukere:

https://docs.google.com/file/d/0BzHapVfrocfwMWs5MFJGRnl5Rjg/edit?pli=1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

foretrekker nas4free foran freenas ettersom nas4free er freenas i sin tid var.

iXsystems gjorde ting som jeg ikke likte når de overtok varemerket nas4free.

 

Fordelene er mye bedre også når det gjelder communitydelen ettersom iXsystems ikke er så mye involvert.

 

ZFS krever en del planlegging angående pools men er et glimmrende system.

 

Du kan ikke utvide ettersom du må slette pools og joine, men ingen problemer om en har en plan.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Anbefaler deg om du kjører raid av ett eller annet slaget om å ha backup av denne på en single hdd i tillegg.

 

Sånn jeg har det nå har jeg 4 pools i raidz tilsvarende raid5 på ca 3TB i hver pool av lagring.

Vil ikke fylle pools helt full grunnet ytelsen.

Da skal jeg med tiden ha 4 stykk 3 eller 4TB disker som det kjøres rsync lokalt, for å speile samtlige pools.

 

Skal også sette inn 2 stykk OCZ ssd`s for bedre ytelse, men har ikke prøvd ut denne kombinasjonen

 

Har brent meg på zfs og fant ut på den harde måten att det nok ikke er fullgod backup om du mister referansene til innholdet.

 

Dette er kun bare filmer jeg har brent enten DVD eller blurays og flac,mp3, men allikevel meget tidkrevende å legge inn allt på nytt :)

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...