Gå til innhold

AMD slipper prosessor med rekordhøy klokkefrekvens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet dere hva? Jeg bryr meg ikke engang om hva folk tenker på med dette angående konkurrering.

Til syvende og sist så vil jeg spare penger på et AMD system, som jeg igjen da kan bruke på en SOLID SSD om jeg så ønsker. Dermed er allerede den nødvendige effekten jeg trenger gått opp, i motsetning til hva penger jeg ville kastet bort på intel som jeg da bare ville hatt en prosessor med.

Dette er min mening derimot; det virker jo fornuftig.

Om flere folk hadde valgt AMD, så ville markedet også totalt sett vært mer stabilt, angående pris.

Lenke til kommentar

Vet dere hva? Jeg bryr meg ikke engang om hva folk tenker på med dette angående konkurrering.Til syvende og sist så vil jeg spare penger på et AMD system, som jeg igjen da kan bruke på en SOLID SSD om jeg så ønsker. Dermed er allerede den nødvendige effekten jeg trenger gått opp, i motsetning til hva penger jeg ville kastet bort på intel som jeg da bare ville hatt en prosessor med.Dette er min mening derimot; det virker jo fornuftig.Om flere folk hadde valgt AMD, så ville markedet også totalt sett vært mer stabilt, angående pris.

 

Hvis du vil ha en god prossesor, ,som er i5 eller høyere så fins det ingen andre alternativer enn Intel. Så uansett om det går ann å spare penger på billigere AMD modeller vs billigere Intel modeller må du kjøpe Intel hvis du vil han en litt kraftig til aller kraftigste PC.

 

Er det slik at aMD ikke engang har gitt ut standardfrekvensen...?

I så fall er det jo misledne markedsføring som får folk til å tro det er en 5 Ghz prossesor, når det egentlig ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Vet dere hva? Jeg bryr meg ikke engang om hva folk tenker på med dette angående konkurrering.Til syvende og sist så vil jeg spare penger på et AMD system, som jeg igjen da kan bruke på en SOLID SSD om jeg så ønsker. Dermed er allerede den nødvendige effekten jeg trenger gått opp, i motsetning til hva penger jeg ville kastet bort på intel som jeg da bare ville hatt en prosessor med.Dette er min mening derimot; det virker jo fornuftig.Om flere folk hadde valgt AMD, så ville markedet også totalt sett vært mer stabilt, angående pris.
Hvis du vil ha en god prossesor, ,som er i5 eller høyere så fins det ingen andre alternativer enn Intel. Så uansett om det går ann å spare penger på billigere AMD modeller vs billigere Intel modeller må du kjøpe Intel hvis du vil han en litt kraftig til aller kraftigste PC.Er det slik at aMD ikke engang har gitt ut standardfrekvensen...?I så fall er det jo misledne markedsføring som får folk til å tro det er en 5 Ghz prossesor, når det egentlig ikke stemmer.

 

Det ER ikke verdt og få LITT ekstra kraft, for så å velge bort en SSD. Det er mindre effektivt, ikke for å glemme at jeg faktisk vil ha en ekte 8-kjerner; om det er en lansert modell, eller den nyeste fra AMD. Om jeg garantert sparer penger, så kan jeg lett lage en mer effektiv maskin uansett.

Forreste, det er godt mulig AMD vil klare å holde 5GHz, de har jo allerede verdensrekorden med en eldre modell.

Lenke til kommentar

håper at den kan konkurere med intel sine toppmodeller. hadde vært greit med konkuranse. lurer på hvor langt det går an å overklokke denne cpuen, visst turbo går opp til 5 GHZ så burde vi vel sett rundt 5,5 med en god luftkjøler?

 

Se heller på den som en ferdig overklokket cpu.

Lenke til kommentar
Hva hjelper det med høy klokkefrekvens når IPC ikke er så bra som intel sine cpu?

Det kan jeg forklare deg. Det er fordi ytelse = IPC * GHz

 

Det vil si at begge deler hjelper. AMD har i en del tester lavere IPC enn intel, men til gjengjeld høyere klokkefrekvens.

 

Det skal bli spennende å lese tester og få vite TDP. Jeg regner med TDP er en del høyere enn FX-8350 4,0/4,2 GHz med 125W TDP. Jeg vil kjapt gjette på 160W TDP, en ytelse som kan konkurrere mot i7-4770K og en pris under i7-4770K. Jeg tar det for gitt at FX-9000 serien støtter DDR3-2133 i likhet med mellomklasseprosessoren A10-6800K.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva hjelper det med høy klokkefrekvens når IPC ikke er så bra som intel sine cpu?
Det kan jeg forklare deg. Det er fordi ytelse = IPC * GHzDet vil si at begge deler hjelper. AMD har i en del tester lavere IPC enn intel, men til gjengjeld høyere klokkefrekvens.Det skal bli spennende å lese tester og få vite TDP. Jeg regner med TDP er en del høyere enn FX-8350 4,0/4,2 GHz med 125W TDP. Jeg vil kjapt gjette på 160W TDP, en ytelse som kan konkurrere mot i7-4770K og en pris under i7-4770K.

 

Ryktet sier 220w TDP ...noe som er hårreisende tullete om det stemmer

Lenke til kommentar

Jeg synes det er relativt imponerende at AMD har klart å øke klokkefrekvensen på et retail produkt med 700 mhz i baseclock. Dette er antaglig den størte økningen for en enkelt lansering noen gang. Blir spennende å se hvor nærme deg kommer intel sine beste og om de klarer å holde frekvensen tilsvarende for steamroller med høyere ipc.

Lenke til kommentar
Vet dere hva? Jeg bryr meg ikke engang om hva folk tenker på med dette angående konkurrering.Til syvende og sist så vil jeg spare penger på et AMD system, som jeg igjen da kan bruke på en SOLID SSD om jeg så ønsker. Dermed er allerede den nødvendige effekten jeg trenger gått opp, i motsetning til hva penger jeg ville kastet bort på intel som jeg da bare ville hatt en prosessor med.Dette er min mening derimot; det virker jo fornuftig.Om flere folk hadde valgt AMD, så ville markedet også totalt sett vært mer stabilt, angående pris.
Hvis du vil ha en god prossesor, ,som er i5 eller høyere så fins det ingen andre alternativer enn Intel. Så uansett om det går ann å spare penger på billigere AMD modeller vs billigere Intel modeller må du kjøpe Intel hvis du vil han en litt kraftig til aller kraftigste PC.Er det slik at aMD ikke engang har gitt ut standardfrekvensen...?I så fall er det jo misledne markedsføring som får folk til å tro det er en 5 Ghz prossesor, når det egentlig ikke stemmer.
Det ER ikke verdt og få LITT ekstra kraft, for så å velge bort en SSD. Det er mindre effektivt, ikke for å glemme at jeg faktisk vil ha en ekte 8-kjerner; om det er en lansert modell, eller den nyeste fra AMD. Om jeg garantert sparer penger, så kan jeg lett lage en mer effektiv maskin uansett.Forreste, det er godt mulig AMD vil klare å holde 5GHz, de har jo allerede verdensrekorden med en eldre modell.

 

Det koster å være kar.

Lenke til kommentar

Kult med med en 8-kjernet prosessor med 5gHz som klokkehastighet, men hvor stor varmeeffekt har denne prosessoren (FX-9590) ved full load?

 

Antagelig blir den ganske varm, TechSyndicate kalte den for flytende lava. Men vi får vel bare vente og se

 

Lenke til kommentar

Brenner opp? Både IV og haswell kommer jo opp i 80-90 grader før dem throttler ned :)

 

Men ja, om d virkelig er så høy effekt så er det nok ikke interessant for min del iallefall...

 

Men ja, om d virkelig er så høy effekt så er det nok ikke interessant for min del iallefall...

Lenke til kommentar

Fint at AMD gjør hva de kan for å holde følge med Intel ihvertfall. Overgangen til "Steamroller" vil ha mer fokus på ytelse, og så lenge prisen er god så kan dette bli bra. Kan se for meg at FX-8350 faller litt i pris også.

 

Greit nok, ytelsen blir ikke like god som Haswell (spesielt klokk-for-klokk), men det er prisen som teller.

 

Synes uansett det er kult om AMD lanserer en prosessor med over 200 W TDP. Hadde vært interessant om de med tiden kunne presse Intel til å lansere slike entusiastprodukter med høyere TDP.

 

Intel sitt forsprang blir mindre og mindre, ettersom AMD sine oppdateringer gir større forbedringer. AMD med rundt 10 % større forbedring fra forrige generasjon.

 

 

Det ER ikke verdt og få LITT ekstra kraft, for så å velge bort en SSD. Det er mindre effektivt, ikke for å glemme at jeg faktisk vil ha en ekte 8-kjerner; om det er en lansert modell, eller den nyeste fra AMD. Om jeg garantert sparer penger, så kan jeg lett lage en mer effektiv maskin uansett.

Forreste, det er godt mulig AMD vil klare å holde 5GHz, de har jo allerede verdensrekorden med en eldre modell.

Har du tenkt på at Intel i mange tilfeller gir mer ytelse per krone og at det kan bli like billig? I tillegg som du får råd til samme SSD og får høyere ytelse til samme pris? Kjerner er ikke bare kjerner, det er forskjell på dem. Intel har vist at de klarer å vinne med halvparten så mange kjerner.

 

 

Se heller på den som en ferdig overklokket cpu.

Noen rykter hevder at det er gjort litt endringer i prosessorarkitekturen (fra "Piledriver" til "Steamroller"), og produksjonsteknikken endres fra 32 nm til 28 nm. Ikke veldig stor forskjell på disse teknologiene, men litt. Ytelsesforbedringen til "Steamroller" skal være på rundt 20-30 %. I tillegg spekuleres det om at cache-mengden muligens økes.

 

Dette ville isåfall gjort at den kan overklokket litt lengre på samme kjøling.

 

 

Antagelig blir den ganske varm, TechSyndicate kalte den for flytende lava. Men vi får vel bare vente og se

Intel sine prosessorer er ikke så kalde de heller desverre, samme problemet som før. Men med skikkelig kjøling så kan nok FX-9590 temmes. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...