Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen! 2'er eleven trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Du skal gjøre en analyse av to skjønnlitteratur tekster fra fagplanen. Den ene tekseten skal være en samtidstekst , den andre skal være eldre norsk litteratur. Tekstene skal analyseres i lys av ett eller flere av temaparene kjærlighet og kjønnsroller, makt og mot makt, oppbrudd og ansvar, løgn og sannhet. Velg den de temaparene du synes belyser dine tekster best.

 

Dette skal du gjøre:

 

- Gi en analyse av tekstene sett i lys av temaparene

- Sett tekstene inn i en litteraturhistorisk sammenheng

- Gi en analyse av personer, miljø, handling, budskap, språk, litterære og språklige virkemidler.

- Gjør rede for sjanger.

 

 

Har valgt et dukkehjem som eldre tekst.

Og den store dagen.

 

Jeg aner ikke hvordan man analyserer en tekst.

 

Og hva er en litteraturhistorisk sammenheng?

 

Kan noe plizz hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

elsker sammenhengen mellom karakter og Nicket ditt

 

Haha, det ble noe feil når jeg lagde brukeren, har en annen bruker som jeg bruker til vanlig, men så ikke at jeg var innlogget på den her da jeg skrev innlegget.

 

 

EDIT: Slutta å spille Call Of Duty for 1 år siden..

Endret av callofduty123
Lenke til kommentar

Vel, her er et eksempel hvor forfatteren skriver om 2 tekster og setter de i litteraturhistorisk sammenheng:

http://esalen.wordpr...isk-sammenheng/

 

Du må enkelt og greit forklare hvilken "plass" tekstene dine får, feks. romantikken, og hvorfor. får bonuspoeng for å sette tekster og forfattere opp mot hverandre og sette lys på forskjeller/likheter.

 

Edit: resten av tingene, som analysen finner du guides for, også i norsk boka di.

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar

Vel, her er et eksempel hvor forfatteren skriver om 2 tekster og setter de i litteraturhistorisk sammenheng:

http://esalen.wordpr...isk-sammenheng/

 

Du må enkelt og greit forklare hvilken "plass" tekstene dine får, feks. romantikken, og hvorfor. får bonuspoeng for å sette tekster og forfattere opp mot hverandre og sette lys på forskjeller/likheter.

 

Edit: resten av tingene, som analysen finner du guides for, også i norsk boka di.

 

Takk for svar og hjelpen

Lenke til kommentar

Kunne sikkert rotet frem på google for deg, men sitter på mobil, så er litt kjett.

 

Protip: Søk på engelsk også, finner mye bra hvis du er flink i engelsk.

 

ah, okey, skal nok finne noe selv.

 

Ja, skal prøve det, vil si engelsken min er ok

 

Endret av callofduty123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...