Gå til innhold

Innbrenning på plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opplevde en dum elkjøp selger som sa at den måtte stå et døgn med statisk bilde før det skjer innbrenning. Gode selgere bør hjelper kundene med å vedlikeholde produktet de selger mener nå jeg. Ikke noen grunn til å skygge unna plasmateknologien av den grunn bare man er litt forsiktig.

Mener produsentene må slutte å spre løgn bare for å selge litt flere skjermer

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en Panasonic G10 50" som begynner å bli noen år nå. De første månedene opplevde jeg flere ganger midlertidige innbrenninger etter å ha vært uforsiktig. Satte bare TV-en til å vise støy fra analog-tuneren (det hvite flimmeret som kommer når du ikke har tunet inn en stasjon). Etter noen timer var den god som gull :)

 

Nå når TV-en er blitt gammel og godt brukt har jeg ikke lagt merke til slik midlertidig innbrenning. Det skjer av og til at den blir stående med statisk bilde over natta, men legger ikke merke til noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har to Panasonic plasmaer som jeg har hatt i henholdsvis 6 og 3 år, og jeg så antydning til midlertidig "image retention" når de var helt nye og hadde stått med statisk bilde, men etterhvert har dette problemet blitt mindre. Virker som de blir mindre sårbare over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplevde en dum elkjøp selger som sa at den måtte stå et døgn med statisk bilde før det skjer innbrenning. Gode selgere bør hjelper kundene med å vedlikeholde produktet de selger mener nå jeg. Ikke noen grunn til å skygge unna plasmateknologien av den grunn bare man er litt forsiktig.Mener produsentene må slutte å spre løgn bare for å selge litt flere skjermer

 

Vi hadde en Elektro lærer som pååekte nettom dette.

Etter å ha gått den linja, så kan jeg enkelt nevne at erfaringen arbeidere på el-butikker har som regel er minimal.

Som læreren sa; hva de kan, er latterlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne testen viser jo bare at de to teknologien (plasma og LCD) har forskjellig bruksområde. Jeg synes testen var ganske interessant da den bekrefter bare at man ikke kan kjøpe en ny plasma og bruke den som en LCD. Det er jo på grunn av LCD-ens manglende egenskaper at plasma enda eksisterer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tendensiøs artikkel uten spesiell nytteverdi. Innbrenning på en TV skyldes ujevn belastning over lang tid. Jeg tipper de færreste viser statiske svarte firkanter på hvit bakgrunn over spesiell lang til, de fleste vil trolig vise mye mer tilfeldig innhold.

 

Dersom dere virkelig ønsket å knyse en myte, hvorfor ikke heller bare koble opp plasmaen til PC-en, spillkonsollen og blu-ray spilleren og bruke den som LCD over en lengre periode?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kringkasternes logoer nevnes som et mulig innbrenningsproblem. Det er vel også grunn til å tro at flere timers bruk av samme kanal med logo er oftere forekommende enn de statiske bildene. Det hadde derfor vært mer interessant med mer om "logo-problemet"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre panasonic, ca 5år gammel, jeg kan se tegn til innbrenning hvis den har stått lenge statisk, men jeg har aldri sett tegn til dette etter at den har vært avskrudd noen timer. Den er brukt til karaoke, PC og alt mulig annet.

Lenke til kommentar

Tendensiøs artikkel uten spesiell nytteverdi. Innbrenning på en TV skyldes ujevn belastning over lang tid. Jeg tipper de færreste viser statiske svarte firkanter på hvit bakgrunn over spesiell lang til, de fleste vil trolig vise mye mer tilfeldig innhold.

 

Dersom dere virkelig ønsket å knyse en myte, hvorfor ikke heller bare koble opp plasmaen til PC-en, spillkonsollen og blu-ray spilleren og bruke den som LCD over en lengre periode?

 

Det er ett tilbakevendende problem om man feks bruker TVen tilkoblet en PC. Synes det er greit å få testet med en topp-moderne TV, det er nok av plasma-fans som påstår at image retention er en ikke-sak i dag. Det er det ikke.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har en Plasma som er rundt 4 år nå og erfarer at "innbrenning" er noe som kommer og går, men det er ikke noe stort problem. Det som typiisk sitter igjen er kanal-logo, merke etter de sorte stripene på siden om man har sett film/program i 4:3 format samt menyer eller stillbilde om det har stått på lenge. Nyere elektronikk flytter gjerne rundt på menyer ol eller slår på skjermbeskytter, men typisk eldre DVD-spillere kan gjerne stå med meny eller stillbilde uavbrutt til du selv gjør noe.

 

Men jeg har ennå ikke erfart at det har blitt noe varig innbrenning, og da har jeg heller ikke kjørt noe "rensevideo", bare brukt den vanlig. De eneste merkene som kan være plagsomme er fingermerker med fett eller syltetøy, men har en plan om å fjerne de også en dag...

Lenke til kommentar

Nå vites ikke hvor mange av sikkerhetsfunksjonene som plasmaskjermer gjerne har for å forhindre slike scenarioer.

1. Bildet vil flytte på seg sakte men sikkert over tid, lysstyrken vil senkes etc. om du ser på lenge.

2. skjermsparer finnes for en grunn. Hvorfor ikke bare bruke det når du har tilkoblet en PC.

3. TVen vil skru seg av et X-antall timer uten at man har rørt skjermen.

 

Har personlig erfaring fra 3 vidt forskjellige plasmaskjermer over mange år, hvor 2 av dem har en PC som hovedkilde.

Ingen har hatt selv bittelitt midlertidig image retention, og oppgavelinja er til stede i timer om gangen. At selgere sier at dette ikke er et problem for hvermansen er derfor så sant som du får det. Har man spesielle behov eller absolutt ikke klarer å ha på noen sikkerhetsfunksjoner, ja så er det verdt å nevne. Det kommer gjerne litt an på hvilket kunnskapsnivå kunden har. På samme måte som at hvermansen ikke får (eller vil ha) noen grundig gjennomgang av alle problemer (store som små) på produktet de kjøper.

 

Når jeg jobber som selger så skulle jeg gjerne komme frem med argumenter for alle teknologiene som befinner seg inni produktet. Dette er en typisk nybegynnertabbe, for da blir kunden bare så forvirret eller usikker at de går videre. En kunde vil ikke ha en TV, PC eller vaskemaskin som har problemer. Men siden alle teknologier har sine begrensninger og "problemer", så er man rett og slett nødt å gjøre forenklinger.

 

Noen selgere har ikke peiling, mens andre har god peiling. Det var stor variasjon på staben hvor jeg jobbet i hvert fall. :) Som kunde er det gjerne null problem å spørre etter en selger med høyere erfaring/kunnskap om man sier det på en skikkelig måte, fordi man er ganske kunnskapsrik selv. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nå vites ikke hvor mange av sikkerhetsfunksjonene som plasmaskjermer gjerne har for å forhindre slike scenarioer. 1. Bildet vil flytte på seg sakte men sikkert over tid, lysstyrken vil senkes etc. om du ser på lenge. 2. skjermsparer finnes for en grunn. Hvorfor ikke bare bruke det når du har tilkoblet en PC. 3. TVen vil skru seg av et X-antall timer uten at man har rørt skjermen. Har personlig erfaring fra 3 vidt forskjellige plasmaskjermer over mange år, hvor 2 av dem har en PC som hovedkilde. Ingen har hatt selv bittelitt midlertidig image retention, og oppgavelinja er til stede i timer om gangen. At selgere sier at dette ikke er et problem for hvermansen er derfor så sant som du får det. Har man spesielle behov eller absolutt ikke klarer å ha på noen sikkerhetsfunksjoner, ja så er det verdt å nevne. Det kommer gjerne litt an på hvilket kunnskapsnivå kunden har. På samme måte som at hvermansen ikke får (eller vil ha) noen grundig gjennomgang av alle problemer (store som små) på produktet de kjøper. Når jeg jobber som selger så skulle jeg gjerne komme frem med argumenter for alle teknologiene som befinner seg inni produktet. Dette er en typisk nybegynnertabbe, for da blir kunden bare så forvirret eller usikker at de går videre. En kunde vil ikke ha en TV, PC eller vaskemaskin som har problemer. Men siden alle teknologier har sine begrensninger og "problemer", så er man rett og slett nødt å gjøre forenklinger. Noen selgere har ikke peiling, mens andre har god peiling. Det var stor variasjon på staben hvor jeg jobbet i hvert fall. :) Som kunde er det gjerne null problem å spørre etter en selger med høyere erfaring/kunnskap om man sier det på en skikkelig måte, fordi man er ganske kunnskapsrik selv. ;)

 

Jeg klarer rett og slett ikke å ta det for god fisk når folk sier de ikke har image retention med statisk bilde fra PC i flere timer. Denne skjermen i testen som er topp moderne og skal være bra på det får det, SAMTLIGE plasmaer jeg noen gang har sett får det. Når folk sier sånn, så må jeg nesten bare anta at de ikke er særlig flinke til å se det. Nå har jeg riktignok ikke prøvd alle plasmaer som eksisterer, men jeg har tilgode å se disse magiske variantene uten image retention.

 

Ellers vil du jo ikke ha en skjermsparer som aktiverer seg når du driver med typisk HTPC-bruk.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Andrull: Samme erfaring selv. Bruker plasma med PC som hovedkilde, uten at jeg har hatt behov for å gjøre noe spesielt. Har brukt den som en hvilken som helst annen skjerm og ikke erfart noe problemer med innbrenning. Eneste jeg erfarer er at bildekvaliteten er vesentlig bedre enn tilsvarende LCD jeg kunne kjøpt på den tiden (tre år siden), når en setter på film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...