Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp med Router og Lan Kabel


Anbefalte innlegg

Hei, internett antenna våres som står på huset har en kabel som går fra den og inn til veggen våres. Og den ser ut som en lan kabel, den kabelen skal jeg sette inn i rutern men det jeg lurte på var om det fins en sånn Lan inngang til Lan inngang Adapter, Vet ikke helt hva det heter :p?. Men jeg trenger det siden jeg skal koble en 20 meters lan kabel i andre enden av den adapteren og sette rutern oppå rommet mitt. Hvis det finnes en sånn adapter gjerne send en link til en side som selger det. :):w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To alternativer her. Det ene er trekking av ny kabel fra antenna på taken til routeren på rommet ditt. Bruk da cat-6 tp-kabel da den holder signalet best. Skal ikke være noe ytelsestap selv ved bruk av en så lang kabel. Det andre alternative er å gå for wi-fi. da kan du ha ett accesspunkt på rommet ditt og routeren ved vegginntaket for internett-tp'n. Routeren kan du logge deg på trådløst, så ingen grunn til å ha den fysisk på rommet ditt, og hvis antennene på routeren og accesspunktet er av standard (2013) kvalitet vil du ha 100% ytelse på rommet ditt også ved bruk av wi-fi...

 

Det du trenger er en skjøt?? isåfall har de det på biltema til en billig penge: http://www.biltema.n...ekontakt-23604/

 

Er cat-5 det der da, så han kan kanskje få noe ekstra latency ved bruk av lang kabel... kjipt hvis man spiller tredjepersons skytespill online...

Lenke til kommentar

To alternativer her. Det ene er trekking av ny kabel fra antenna på taken til routeren på rommet ditt. Bruk da cat-6 tp-kabel da den holder signalet best. Skal ikke være noe ytelsestap selv ved bruk av en så lang kabel. Det andre alternative er å gå for wi-fi. da kan du ha ett accesspunkt på rommet ditt og routeren ved vegginntaket for internett-tp'n. Routeren kan du logge deg på trådløst, så ingen grunn til å ha den fysisk på rommet ditt, og hvis antennene på routeren og accesspunktet er av standard (2013) kvalitet vil du ha 100% ytelse på rommet ditt også ved bruk av wi-fi...

 

 

 

Er cat-5 det der da, så han kan kanskje få noe ekstra latency ved bruk av lang kabel... kjipt hvis man spiller tredjepersons skytespill online...

Men det er vel ikke så bra og game via WiFi, Nå bruker jeg en sånn lang lan kabel opptil rommet siden rutern er nede i stua
Lenke til kommentar

Men det er vel ikke så bra og game via WiFi, Nå bruker jeg en sånn lang lan kabel opptil rommet siden rutern er nede i stua

 

Jeg kom online igjen nå, fordi jeg forstod at jeg artikulerte meg litt fel og måtte korrigere det. Du har selvfølgelig helt rett. Wi-Fi gir langt høyere latency enn bruk av lang cat-5 kabel. Jeg ville påpeke att det er å foretrekke å trekke ny cat-6 kabel fra antenna på taket hvis han vil ha best mulig ytelse.

 

Wi-Fi gir i dette tilfellet dårligst ytelse, bådde sammenliknet med cat-5 'spleise-kabel' alternativet så vel som nytrukket cat-6 kabel alternativet...

Lenke til kommentar

Jeg kom online igjen nå, fordi jeg forstod at jeg artikulerte meg litt fel og måtte korrigere det. Du har selvfølgelig helt rett. Wi-Fi gir langt høyere latency enn bruk av lang cat-5 kabel. Jeg ville påpeke att det er å foretrekke å trekke ny cat-6 kabel fra antenna på taket hvis han vil ha best mulig ytelse.

 

Wi-Fi gir i dette tilfellet dårligst ytelse, bådde sammenliknet med cat-5 'spleise-kabel' alternativet så vel som nytrukket cat-6 kabel alternativet...

Men den skjøten er ikke så bra?
Lenke til kommentar

støtter bare cat-5 kabel den. cat-6 kabler har signalforsterker som gjør de kablene mer egnet ved bruk av over 5m lang kabel...

Er det noe skjøt som støtter en så lang kabel som jeg har opp til rommet mitt. Selve boksen på veggen er ikkke langt unna veggen der kabelen går inn snakk om cirka 3 meter lang
Lenke til kommentar

Det vil ikke være noen forskjell på bruk av Cat6 eller Cat5e. Begge støtter gigabit inntil 100m lengde.

 

Etter å ha satt inn skjøteleddet, så kan man jo sjekke nettverksikonet nede til høyre på oppgavelinjen. Det vil vise hvilken hastighet den er oppkoblet med. Normalt skal dette være 100 eller 1000Mbit.

Hastigheten vil avhenge av om utstyret i begge ender støtter gigabit eller kun 100Mbit. I tillegg kan skjøteleddet virke negativt inn, fordi noen av disse er koblet uten å tvinne parene underveis i skjøten.

 

Til slutt bør man vel prøve å teste forbindelsen ved å pinge router.

Eks: ping 192.168.1.1 -t

Man bør ha en jevn strøm av 1ms om det ikke går annen trafikk på linjen.

Lenke til kommentar

Compared with Cat 5 and Cat 5e, Cat 6 features more stringent specifications for crosstalk and system noise. Category 6a (or Augmented Category 6) is defined at frequencies up to 500 MHz (vs. 100MHz of Category 5) ... Category 6a performs at improved specifications, in particular in the area of alien crosstalk as compared to Cat 6 UTP (unshielded twisted pair), which exhibited high alien noise in high frequencies. ... These new global Cat. 6A/Class EA specifications require a new generation of connecting hardware offering far superior performance compared to the existing products that are based on the American TIA standard. ... The most important point is a performance difference between ISO/IEC and EIA/TIA component specifications for the NEXT transmission parameter. At a frequency of 500 MHz, an ISO/IEC Cat. 6A connector performs 3 dB better than a Cat. 6A connector that conforms with the EIA/TIA specification. 3 dB equals 50% reduction of near-end crosstalk noise signal power.

 

Kategori 6 kabler støtter 500Mhz båndbredde (10 000MBITs) mot Kategori 5 100 MHz båndbredde (1000MBITs). Kat-5 kabler benytter seg av differensiert signal for å motvirke signalstøy, mens Kat-6 kabler er skjoldet og jordet, noe som betyr at de er resistent mot fremmed signal i langt høyere grad. Både kabler støtter en maksimal lengde på 100m (Gbit-nettverk). Signalstøy kan forekomme ved f.eks. tilstedeværelsen av lokal nettstrøm (220V) eller høyspentstrøm, Wi-Fi, LTE osv. Så vel som akkustisk-insepsjon (noe som kan være til stor sikkerhetsrisiko om man er 'i felten'). Kort fortalt, På bakgrunn av opplysningene fra trådstarter (eller rettere sagt mangel på opplysninger i form av dimensjoner på bygningen) faller standardsvaret på at kat-6 kabler bør benyttes. Siden kom opplysninger om att distansen vi her prater om er 5 meter og vi går ut i fra at det i det vertikale ikke er snakk om mer enn ti meter, så da ble svaret att kat-5 kabler gjør nytten og den skjøten for kat-5 linket til i tråden her sikkert vil dekke behovet til trådstarter fullt ut...

 

5 meter horisontal kabel er ikke mye å handle på for en akkustisk signal kanon, og uten mulighet til node-manipulering vil ikke forekomsten av timestamp inception være mulig, så linken holder 0-1ms (maskinvare) forsinkelse, så...

 

Kategori 5 kabel vil sikkert rekke lenge for trådstarter sitt behov...

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...