Gå til innhold

Religion eksamen vg3! Hjelp meg!


Anbefalte innlegg

Jeg går på VG3, og har min siste eksamen. tirsdag 11.06. Jeg skal ha muntlig eksamen i religion, livssyn og etikk . religion er dessverre ikke mitt sterkeste fag og håpet på litt hjelp?

 

 

oppgaven min er:

Redegjør for sentrale trekk ved etikken i jødedommen, kristendom og islam. pek på sentrale likheter og forskjeller og diskuter disse. sammenlign så disse religiøse etikkene med en mer sekulær etisk posisjon, som immanuel kants etikk eller en annen filosofisk etikk.

 

prøver å finne en problemstilling!

den jeg har kommet fram til er:

 

Er det grunn til å tro at sekularisert etikk er påvirket av religionenes etikk? Hvis ja/nei:Diskuter grunner til dette

 

kan nestekjærlighet, være et aktuelt tema?

 

kom gjerne med inspill til andre forslag på problemstilling, eller svar til denne.

 

takk!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å bruke tiden til å lese seg opp på dette. Bruk oppgaveteksten som utgangspunkt, for det er det du blir testet i. Tolker du dette for snevert blir du høyst sannsynlig trekt p.g.a for lite kunnskap om det veldefinerte materialområde som de forventer at du har satt deg inn i.

 

I utgangspunktet er det snakk om etikksammenligning mellom tre ulike religioner og en ikke-religiøs etikk (som jeg vil påstå er mest kulturbestemt og dermed mer variabel alt etter hvor man befinner seg i forhold til hva som påvirker individene)

 

Noen kilder du kan bruke ?

 

Comparative religious ethics

 

Secular ethics

Endret av tole
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker god karakter pass på at du ikke påpeker problemene ved religiøs etikk ;)

 

Husk at det er ingen poeng i å faktisk komme med noe som er korrekt, alt du trenger å gjøre er å komme med gpp som sensor synes høres fint ut.

 

Din forståelse for tema er ikke relevant i det hele tatt, din forståelse av hva de ønsker å høre er alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig eller umulig å trekke opp klare grenser mellom det religiøse og det sekulære. Ofte er det sånn at vanlig sunn fornuft har blitt "adoptert" av religionen, for eksempel det med hviledager, eller at det ikke er ålreit å drepe, lyve og stjele. Dette presenteres som et påbud fra oven, og da blir det plutselig religiøs etikk, for man skal jo i hvert fall adlyde sitt guddommelige opphav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...