Gå til innhold

Bærbar pc til tung bildebehandling og lett spilling 9000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

Er ferdig på videregående nå til sommeren, og trenger ny pc i anledning foto-folkehøgskole. Sitter nå med en tre år gammel sliten skole-pc som dessverre ikke har nok kraft til mine bruksområder. Fotografering blir sentralt det neste året, og pc'n vil derfor i hovedsak brukes til tunge oppgaver i photoshop, og noe filmredigering i premiere pro. Har forøvrig overlevd med 4gb ram og i3-prosessor i 3 år, og merker at det er svært lite som skal til før den begynner å slite.

Jeg er ingen utpreget gamer, men ser for meg å kjøpe en pc som klarer å kjøre skyrim og battelfield tålelig greit. 17" tommer er det jeg i utgangspunktet ønsker, og matt fullhd-skjerm er et must. Ips-skjerm er også å foretrekke om det er er mulig.

Jeg skal ikke ha noe Acer-dritt, men har sett litt på Multicom og Asus sine pc'er.

9000,- er i utgangspunktet maksgrensen, men kan vurdere å gå noe opp(eller ned..) om det har mye å si for mine bruksområder.

Jeg sikler litt på denne fra Multicom, selvom den blir noe dyrere enn hva jeg hadde tenkt når jeg kjøper OS. Link. Er forøvrig usikker på om jeg skal gå for win7 eller win8. Har ikke testet win8 enda.

Da får jeg i7-Haswell-prosessor, 12gb ram som jeg regner med vil holde, i tillegg til SSD og rikelig med lagrings-plass. Skjermen ser også fin ut, men jeg har ikke nok kunnskap til å kunne si noe om skjermkortet. Spørsmålet er om jeg finner en annen pc som dekker mine behov bedre enn denne, og om jeg kan finne noe som duger til et mindre beløp. På forhånd takk.

Endret av Breni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer selv Multicom Xishan W650S. Den har jo også alle de kvaliteter du søker, bortsett fra skjermstørrelse. (Det "problemet" løser jeg ved å koble til en høykvalitets 24-tommers skjerm hjemme; min er en Dell U2410). Men skjermkortene, både GT 750M og GTX 765M sørger for at du fint kan spille alle spill på rimelig høye detaljsettinger og oppløsninger, men du må selvfølgelig moderere deg litt på de mest grafikkrevende spillene.

 

Selv har jeg ikke lenger noe behov for å kunne spille ethvert tenkelig spill med maks innstillinger, så et slikt kort i mellomklassen passer meg fint. Men hardwaremessig forøvrig synes jeg W650S passer glimrende, og spesiellt IPS-skjermen frister.

Men jeg har tenkt å se det an litt; det kan tenkes at andre produsenter kommer med noe tilsvarende utover sommeren. Men da neppe til en tilsvarende konkurransedyktig pris, tror jeg nok.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt den samme som thomit.. Det er jo fin hardware for pengene, men jeg vil se en anmeldelse av skjermen og støynivå først.. Her slipper man ihvertfall å legge penger i Windows 8 og glorete design.

Har planer om å kjøre Ubuntu til musikk, film, surfing og andre lette ting + Win7 til bildebehandling, designing og kanskje litt spilling så jeg tror dette er et fint valg for min del. Vil det være mulig å oppgradere til 16 gb ram tro?

Uansett ingen hastverk med å bestille da den ikke kommer på lager før den 20.

Lenke til kommentar

Ser ut til at begge pc'ene har gått ned tilnærmet 2000,- kroner i dag? Pc'n jeg linket til i første post kostet 9000,-. Nå er den priset til 7196,- som er latterlig billig!(?) Stemmer dette, eller blingser jeg? Isåfall kan jeg vurdere å gå opp til Kunshan-modellen istedet. Den ser ut til å ha et kraftigere skjermkort, men litt mindre ram(som enkelt kan oppgraderes). Bør jeg gå for Kunshan, eller vil jeg klare meg fint med den Xishan-modellen som jeg hadde tenkt?

Lenke til kommentar

Ser ut til at begge pc'ene har gått ned tilnærmet 2000,- kroner i dag? Pc'n jeg linket til i første post kostet 9000,-. Nå er den priset til 7196,- som er latterlig billig!(?) Stemmer dette, eller blingser jeg? Isåfall kan jeg vurdere å gå opp til Kunshan-modellen istedet. Den ser ut til å ha et kraftigere skjermkort, men litt mindre ram(som enkelt kan oppgraderes). Bør jeg gå for Kunshan, eller vil jeg klare meg fint med den Xishan-modellen som jeg hadde tenkt?

 

Ekskl. mva

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...