Gå til innhold

Kontrakt med bedrift som student.


qwert1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal begynne på et 5-åring masterstudium i marin teknikk ved NTNU til høsten. Jeg har hørt om tilfeller der studenter har gått inn i kontrakter med bedrifter, der bedriften betaler studenten under utdanning, mot at studenten binder seg til å jobbe for bedriften noen år etter endt utdanning.

 

Jeg mener jeg har noen attributter og prestasjoner som kunne gjøre meg interessant for en rekke bedrifter, og synes en slik kontrakt høres interessant ut.

Er dette noe som kan ordnes på et så tidlig stadium, eller er det helst under studentpresentasjoner eller engasjement i sommerjobber etc. slike avtaler dannes? Hvordan bør jeg eventuelt gå frem for å skaffe en slik kontrakt? Ellers noen tips eller råd rundt temaet?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe uvanlig, både ved Bachelor og Master innen ingeniøryrker og andre yrker som er sårt trengt.

Vel og merke er det tidlig ved 1året, å det er ved en bachelor, å tviler på at noen bedrifter ønsker det. Evnt blir det med en klausu.

 

Starter på ing nå i August, å har planer om å søke avtale med bedrift på 2året, da ved å henvise til karakterer å interesser, samt CV.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om en håndfull tilfeller der studenter ved NTNU har avtale med bedrift fra starten av studiet - da har de allerede vært ansatt i en bedrift som har sett et langsiktig behov for sivilingeniører, og er villig til å sponse utdanningen for å være sikret at studenten jobber et visst antall år etter utdannelsen. Et par eksempler: Mekaniker på verft som tar marin teknikk og elektriker som tar elkraft (energi og miljø).

 

Utenom en sånn avtale vil jeg tro du må ha meget gode karakterer å vise til, helst i fag som er relevante for utdanningen og bedriften. Siden de første årene består av mange breddefag innen matte, fysikk, IT, osv., vil jeg tro at du må vente til andre halvdel av studiet før en sånn avtale vil være aktuell. Prøv å få relevant sommerjobb så tidlig som mulig, og prestér bra der du er - det vil gjøre det lettere å få en videre avtale.

Lenke til kommentar

Kan vise til et vitnemål med rundt 62 karakterpoeng(avhenger av eksamenskarakterene), full fordypning i realfag, samt prestasjoner i realfagsolympiader som har fått en del dekning i media. Kan dette være nok til at bedrifter kan ha interesse for meg på dette stadiet?

Lenke til kommentar

Bra jobba! Det kan godt være at det vil gjøre flere bedrifter interesserte, ja.

 

Du bør imidlertid være oppmerksom på at det er åtte forskjellige retninger innen marin teknikk (se her), så du bør prøve å finne bedrifter der du har mulighet til å jobbe innen flere av disse retningene. Den retningen du syns ser mest spennende ut nå kan om to-tre år vise seg å være kjedelig, og da er det ikke kjekt å være låst til en avdeling der du kun kan jobbe med det fagfeltet etter utdannelsen.

Lenke til kommentar

Kan vise til et vitnemål med rundt 62 karakterpoeng(avhenger av eksamenskarakterene), full fordypning i realfag, samt prestasjoner i realfagsolympiader som har fått en del dekning i media. Kan dette være nok til at bedrifter kan ha interesse for meg på dette stadiet?

Å skryte på seg flere karakterpoeng enn hva som er teoretisk mulig vil i hvert fall ikke tiltrekke seg bedrifter:)

 

Ellers så er nivået på vgs ikke høyere enn at mange kan oppnå gode karakterer dersom de virkelig går inn for det. Karakterene dine sier således ikke all verden om dine evner, selv om du selvsagt skiller deg ut noe med såpass høyt snitt (antar du mener ~5,8). Hvis du har virkelig har utmerket deg i diverse olympiader så vil nok det telle mer positivt, men om det er nok til å skaffe sponsing av studie fra dag 1 er vel heller tvilsomt.

 

Ser dog ikke helt hvorfor du ønsker å binde deg med en gang? Er vel bedre å få orientert seg litt først?

Lenke til kommentar

Å skryte på seg flere karakterpoeng enn hva som er teoretisk mulig vil i hvert fall ikke tiltrekke seg bedrifter:)

 

Ellers så er nivået på vgs ikke høyere enn at mange kan oppnå gode karakterer dersom de virkelig går inn for det. Karakterene dine sier således ikke all verden om dine evner, selv om du selvsagt skiller deg ut noe med såpass høyt snitt (antar du mener ~5,8). Hvis du har virkelig har utmerket deg i diverse olympiader så vil nok det telle mer positivt, men om det er nok til å skaffe sponsing av studie fra dag 1 er vel heller tvilsomt.

 

Ser dog ikke helt hvorfor du ønsker å binde deg med en gang? Er vel bedre å få orientert seg litt først?

 

Bare for å gjøre det klart for trådstarter så er det forskjell på karakterpoeng og skolepoeng. Karakterpoengene er kun snittet av karakterene. Skolepoeng er tillagt realfagspoeng o.l. Les.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Enig med masb! Det er lurt med ambisjoner, men dette er ikke lett.

 

Personlig tror jeg bedrifter er varsomme med å dele ut denne typen ordninger fra start, fordi mange (jeg sier ikke at alle gjør det) tar lettere på ting hvis de vet at de har jobb. Hvis jeg var garantert jobb i 2. klasse ville jeg lagt mange av timene jeg brukte på å lese meg til A'er om til å gå turer/spille PS3/besøke foreldra mine og heller ta til takke med D'er, og det kan argumenteres for at dette ikke er i bedriftens interesse på sikt.

 

Dessuten er gode karakterer på vgs, erfaringsmessig, ikke 100% korrelert med suksess på ingeniørstudiet, og det tror jeg mange bedrifter aner. Jeg tror man må utmerke seg veldig (knekke en voldsom kode, løse et matematisk problem, påpeke et sikkerhetshull av en sort, designe en omfattende teknologisk gjenstand, lede et team til nordpolen, etc.) dersom du skal headhuntes "tilfeldig" allerede før du har bevist at du duger i ingeniørstudiet, og helst gjennom et internship eller kanskje et betydelig verv.

 

That being said, det er ikke HELT umulig, så lykke til! :D

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...