Gå til innhold

[Løst] oppvaskmaskin har ødelagt kjøkkengulv


Anbefalte innlegg

Min bror kjøpte en oppvaskmaskin fra ikea for under ett år siden, og nå har den maskinen begynt og lekke og det har kommet mye vann under kjøkkenbenken og under gulvet. Dvs at kjøkkengulvet har blitt ødelagt av vannet som kom fra en maskin som var kjøpt fra ikea.

 

Det vi lurer på er hvor skal vi gå med dette ? det er ikea sitt ansvar at maskinen er ødelagt og igjen så er det pga maskinen at gulvet har blitt ødelagt.

 

gulvet har "bulet" ut og knirker og det er mye fukt under gulvet og under benken,

 

Har noen av dere peiling på hvordan han skal gå fram for og få dette dekket ? Siden det er en kombinasjon av 2 skader, så vi er usikre på hvor vi skal gå med dette først.

 

Takk for svar =)

 

 

( Det er Oppvaskmaskin det er prat om her, Jeg tenkte feil når jeg skrev tråden 16:55 i går )

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meld fra til forsikringsselskapet så fort som mulig i hvert fall, så ta det fra der.

 

forsikringselskapet sa de ikke hadde noe med dette og gjøre og han skulle ta det opp med forsikringa som gjelder boretslaget (dette er en 4 manns bolig ) og gulvet er nesten helt nytt, hele leiligheten er pussa opp + at maskinen var ordentlig koblet til for bror er utdannet rørlegger og har jobbet med det i mange år.

 

Men kan ikea ta skylden for dette ?

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpslovens §33 første ledd dikterer at "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel."

 

Altså, dersom skaden er forårsaket av en mangel ved tingen, kan du kreve erstatning fra selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
... maskinen begynt og lekke ...

... en av de røra som førte nesten alt vannet...

 

Litt nyskjerrig... Hva er det egentlig som har skjedd? Hvilke rør? I vaskmaskiner er det stort sett slanger.

 

Hvis dette er gjort av en rørlegger, er det litt rart at han ikke har brukt dryppbakke og/eller andre ekstra sikkerhetstiltak i et nyoppusset kjøkken. Vaskemaskiner er ikke lekasjesikra slik som oppvaskmaskiner (bortsett fra noen ytterst få dyre modeller) og egner seg best på våtrom.

Lenke til kommentar

Litt nyskjerrig... Hva er det egentlig som har skjedd? Hvilke rør? I vaskmaskiner er det stort sett slanger.

 

Hvis dette er gjort av en rørlegger, er det litt rart at han ikke har brukt dryppbakke og/eller andre ekstra sikkerhetstiltak i et nyoppusset kjøkken. Vaskemaskiner er ikke lekasjesikra slik som oppvaskmaskiner (bortsett fra noen ytterst få dyre modeller) og egner seg best på våtrom.

 

Rør/slange , Det lekker før der vannet går inn. Dvs der vannet konstant står før det slippes in i maskinen , vanskelig og forklare men det er på samme måte som det lekker før åpningen på en kran så det har rent ganske mye vann ut. Og jeg ser nå at jeg har gjort en grov feil, Det er oppvaskmaskin jeg prater om. Men ja, vane her i huset og si vaskemaskin til begge tinge klær/kjøkken osv.

Lenke til kommentar

Hvor er lekasjen, rent spesifikt? Husk at du evt. må bevise ovenfor IKEA at oppvaskmaskin er montert forskriftsmessig, som vanligvis betyr kvittering fra rørlegger ol.

 

Hvordan skal han legge fram det når han har montert den selv ? Han er rørlegger.

 

jeg er usikker på akkurat hvor spesifikk, siden jeg bare prøver og finne ut hvilken rettigheter han har og hva han kan gjøre for og få dette dekket.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpslovens §33 første ledd dikterer at "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel."

 

Altså, dersom skaden er forårsaket av en mangel ved tingen, kan du kreve erstatning fra selger.

 

Tror TS skal se langt etter erstatning fra Ikea for gulvet.

Lenke til kommentar

Rør/slange , Det lekker før der vannet går inn. Dvs der vannet konstant står før det slippes in i maskinen , vanskelig og forklare men det er på samme måte som det lekker før åpningen på en kran så det har rent ganske mye vann ut. Og jeg ser nå at jeg har gjort en grov feil, Det er oppvaskmaskin jeg prater om. Men ja, vane her i huset og si vaskemaskin til begge tinge klær/kjøkken osv.

Høres ut som lekkasjen er fra inntaksslangen, og det skyldes vanligvis feil ved montering. Og da er det rørleggerens (og hans forsikring) ansvar.

Lenke til kommentar

Det er jo risikoen man tar når man ikke får en rørlegger med ansvarsrett til å montere - da kunne man evt gått på rørleggeren. (Da snakker jeg om foretaket, og ikke personen selvsagt).

 

Merk også at oppvaskmaskin skal monteres i rom med sluk, eller ha godkjent stopp-ventil. - Har man ikke dette dekkes ikke skader av forsikring e.l. - En stopp-ventil burde vel ha stoppet denne lekkasjen dersom omfanget er som du sier?

Lenke til kommentar

Tror TS skal se langt etter erstatning fra Ikea for gulvet.

Underforstått, dog kanskje ikke så åpenbart som jeg trodde: dersom skaden ikke skyldes en mangel ved tingen har man ikke noe legitimt erstatningskrav.

Altså er det essensielt å finne ut hvorfor det plutselig havnet masse vann på gulvet. Om lekkasjen skyldes feilmontering, rørlegger eller ikke rørlegger, er ikke det IKEA sitt ansvar.

Erstatning fra IKEA er kun aktuelt dersom det er en feil på selve oppvaskmaskinen som er årsak til lekkasjen.

Lenke til kommentar

Underforstått, dog kanskje ikke så åpenbart som jeg trodde: dersom skaden ikke skyldes en mangel ved tingen har man ikke noe legitimt erstatningskrav.

Altså er det essensielt å finne ut hvorfor det plutselig havnet masse vann på gulvet. Om lekkasjen skyldes feilmontering, rørlegger eller ikke rørlegger, er ikke det IKEA sitt ansvar.

Erstatning fra IKEA er kun aktuelt dersom det er en feil på selve oppvaskmaskinen som er årsak til lekkasjen.

 

Selv om det er montert forsvarlig med dokumentasjon fra rørlegger OG lekkasjen skyldes en feil på produktet vil jeg tro at TS like vel skal se langt etter å få erstattet mer enn selve produktet.

 

Kjøkken er ikke ett våtrom og når man da monterer utstyr der (selv om det er vanlig) som kan medføre vannlekkasje uten varsling eller direkte avstagning av vannet ved lekkasje kan man vel ikke si at man da har oppfylt kriteriene for å få erstatning.

 

Med andre ord mener jeg det er ganske åpenbart at TS IKKE får erstattet gulvet!!

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men med mindre du kan argumentere juridisk for dette, slik det er for det motsatte resuultat, har du egentlig ingen ting å bidra med, sånn egentlig, har du vel? ;)

 

Å montere slikt utstyr på rom som ikke er våtrom uten noe form for varsling eller automatisk stengng av vannet ved lekkasje er med andre ord uaktsomt... da får man ikke erstatning, er vel ganske enkelt!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

2.2.1 Utstyr og rom som skal sikres med sensor/detektor som stenger vannet automatisk

Generelt for FG-kategori I:

 Kjøkkenbenk med tilhørende rørtilkoplinger*

 Oppvaskmaskin med tilhørende tilkoplinger*

 Vaskemaskin med tilhørende tilkoplinger*

 Vannfiltre med tilhørende tilkoplinger*

 Kjøleskap med vanntilkopling og tilhørende vannledninger *

 Drikkeautomater med tilhørende tilkoplinger*

 Vannvarmere (beredere) med tilkoplingsrør*

 Rom uten sluk med sanitærutstyr uten overløp

 Rom uten sluk med fordelerskap for rør-i-rør-system med avløp ut i rommet. Lekkasje fra rør-i-rør-system ledes til fordelerskap, hvor det kan plasseres en detektor eller lignende, som fører til avstengning av vannet. I fordelerskap der lekkasjevannet ledes ut av vegg og ikke fører til sluk må det utstyres med lekkasjestopper som stenger av vannet. Dersom det oppstår kondens i skapene settes føleren på utsiden der avløpet renner ut på gulvet.

 Skjulte og åpne vannledninger som ikke er sikret med varerør eller plassert i rom med vanntett gulv

 Innebygde sisterner, tappearmaturer eller lignendeHvorfor siterer du meg når du likevel bare ignorerer det jeg skriver? Jeg venter spent på din uaktsomhetsvurdering der det å bruke et produkt slik det er ment å brukes skal medføre at et erstatningskrav etter fkjl. § 33 ikke skal føre frem.

 

Dette er krav som forsikringsselskapene krevde fra 2011 for å erstatte vannskader som følge av vannlekkasje.

 

Når man ikke har dette og man nektes erstatning fra forsikringsselskapet som TS har snakket med er det veldig logisk å konkludere at dette også bør kreves for å gå til erstatningssak mot selger av oppvaskmaskinen.

 

Er du veldig uenig i det?

 

Edit:

Glemte link...

 

http://fgsikring.no/Global/FG,%20Forsikringsselskapenes%20Godkjennelsesnevnd/FG-vann/FG-regler%20for%20automatiske%20lekkasjestoppere_%20utgave_1.pdf

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...