Gå til innhold

Nettbrett for sjøkart


Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe meg en seilbåt, og vurderer å samtidig kjøpe nettbrett med kart.

Valget står mellom iPad med vanntett hus (upraktisk) eller Sony Xperia Tablet Z, som jo allerede er vanntett, og ikke trenger å pakkes inn.

Jeg har mest lyst på Xperia Z, siden jeg foretrekker Android generellt, og skal bruke dette nettbrettet til andre ting enn kart-appen også.

 

Jeg leste denne testen av en kart-app for nettbrett:

http://www.amobil.no...-android/108264

 

På iPad kan du senere flytte på punktene, og dermed endre på den planlagte ruten underveis. Det virker å være helt umulig i Android-versjonen. Her må du slette alle punktene fra det du vil flytte på, og deretter tegne opp ruten helt på nytt. Dette er en unødvendig og frustrerende mangel, og vi håper det blir rettet opp i en oppdatering snarest mulig.

 

Konklusjon:

Vi var veldig fornøyde med Navionics Marine på iPad. Vi er nesten like fornøyde med Navionics Marine på Android-nettbrett.

 

 

Er denne mangelen rettet opp i nå?

Er det en vesentlig mangel, synes dere? Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår problemet.

 

Andre sjøkart til nettbrett dere heller vil anbefale?

 

 

Jeg vil helst slippe å ha en upraktisk kasse rundt et nettbrett som ikke tåler vann... Men det er ikke sikkert det er så upraktisk som jeg forestiller meg.

 

Forslag til riktig nettbrett på sjøen? Jeg skal seile, og bruke påhengs. Båten har bilbatteri, så jeg vil også trenge en 12 volt lader.

 

EDIT:

Vannbeskyttelsen til iPad er jo også støt-sikker, og det er sikkert også praktisk... Mulig det blir iPad likevel.

Og Xperia er jo vanntett, men saltvann er kanskje verre.

 

 

Forslag og innspill er velkomne.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dette temaet har blitt diskutert en del på baatplassen.no

(Kartplotter/program for Android, Android som kartplotter?)

 

Sånn generelt er ruteplanlegging på nettbrett "kjekt å ha", men ikke en nødvendighet. Det gjør det lettere å planlegge og følge en ønsket rute.

 

Lading kan du enten gjøre fra USB-porten til PC-en (men da trenger jo PC-en strøm..), eller du kan kjøpe en lader med sigarettenner-plugg (12 V) om du har slike uttak om bord. Alternativt kan du montere en liten inverter. En inverter på noen hundre watt med modifisert sinus koster ikke mange hundrelappene. Da kan du bruke vanlige 230V stikkontakter.

Lenke til kommentar

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Ganske mange dropper papirkart helt, selv på langtur.

 

Har man en kartplotter, en PC med GPS og en iPad eller mobiltelefon i stedet er man ganske godt sikret. Papirkart kan være kjekt å ha, men i realiteten er nok den digitale tidsalder moden til å ta over for papirkartene.

Lenke til kommentar

Papirkart kan være kjekt å ha, men i realiteten er nok den digitale tidsalder moden til å ta over for papirkartene.

 

Det er nok ikke mange erfarne sjøfolk som er enig med deg der, eneste godkjente navigasjonsmiddel er papirkart, kompass og sekstant, alt annet er hjelpemidler.

 

Papirkart er en nødvendighet når man seiler i ukjente farevann og at man gidder å plotte kursen i papirkartet.

 

Elektronikk er et veldig kjekt hjelpemiddel men uten strøm er det helt ubrukelig.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg kun papirkart for navigasjon, men kan i enkelte tilfeller finne på å bruke mobiltelefonen for finnavigering enkelte steder.

 

GPS har jeg, men den brukes stort sett ganske lite..

 

Papirkart er en nødvendighet for oss som vil at batteriene skal vare lenge.

Det eneste elektriske som brukes under seilas er lanterner om natta, samt at VHFen står på døgnet rundt. Man bruker i tillegg toalettet noe (ja, det er en elektrisk variant), og lys under dekk ved behov.

 

Med relativt konservativ bruk av strøm har jeg nok til å være på sjøen i et par-tre uker uten å stresse med lading.

Lenke til kommentar

Jeg har papirkart kjøpt i bokhandel.

Men nettbrettet er vesentlig mer praktisk når man seiler, og det kommer sjøsprøyt eller regn.

Kartet er stort, og man bør ha et bord. Båten er for liten til å ha bord.

Våte kart er ikke gøy.

Nettbrettet kan også søke etter stedsnavn mye lettere enn å myse på liten skrift.

 

Og til sist: nettbrettet gjør at jeg kan holde kontakt med omverdenen.

Litt surfing på kveldene er jo nødvendig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er nok ikke mange erfarne sjøfolk som er enig med deg der, eneste godkjente navigasjonsmiddel er papirkart, kompass og sekstant, alt annet er hjelpemidler.

Dette er direkte feil. ECDIS med skikkelig backup (typisk to uavhengige strømkilder, krav avhenger av flaggstat) er godkjent til navigasjon. Jfr f.eks. denne setningen fra en fersk NOU: "Både ENC og ECDIS er standardisert internasjonalt gjennom IMO, og godkjente ECDIS- systemer er likestilt med papirkart." http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/dok/nouer/2013/nou-2013-8/8.html?id=729675

 

En iPad med Navionics er ganske riktig ikke noe fullverdig og godkjent navigasjonssystem, men det er definitivt og absolutt feil at papir er det eneste godkjente og saliggjørende. I praksis tror jeg en iPad eller lignende med oppdaterte kart kan være langt tryggere enn noen halvgamle papirkart som aldri har vært ajourført. Hvor mange fritidsbåteiere abonnerer på Efs og tegner sirlig inn alle endringer ... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, IMO har ikke så mye med fritidsbåter og gjøre, og skal man bruke elektroniske kart/ECDIS sier lovverket klart og tydelig.

 

The regulation requires all ships, irrespective of size, to carry nautical charts and nautical publications to plan and display the ship's route for the intended voyage and to plot and monitor positions throughout the voyage. But the ship must also carry back up arrangements if electronic charts are used either fully or partially.

 

Jeg har seilt endel i fritidsbåt rundt omkring i Skandinavia/Europa og de siste 12/15 årene brukt elektroniske kart, et hjelpemiddel som jeg elsker, men på lengre seilaser plotter jeg bestandig kursen i papirkart eller skriver longitude/latitude i en kladdebok ved regelmessige tidspunkt, det for og enkelt kan fortelle eventuelle redningspersonell fart, retning og siste kjente posisjon.

 

Hvor mange fritidsbåteiere abonnerer på Efs og tegner sirlig inn alle endringer ... ?

 

 

Sikkert like mange som oppdaterer kartene i den fastmonterte kartplotteren :)

 

Er ikke så ofte at grunnforholdene forandrer seg så mye at eldre kart blir direkte farlig, og ei heller så ofte at leier inkludert fyrkarakter blir forandret, og blir de forandret er det en logisk løsning på dette som er ganske selvforklarende utifra kurs/retning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fritidsbåter har ganske riktig ikke formelle krav til kartsystemer, og båter som har krav til kartsystemer kan bruke elektroniske kart så lenge de er i henhold til offisiell standard og med tilstrekkelig backup. Påstanden om at man ikke driver i henhold til regler uten papirkart er feil uansett om man fører femten fots jolle eller supertanker.

Lenke til kommentar

Dette er direkte feil. ECDIS med skikkelig backup (typisk to uavhengige strømkilder, krav avhenger av flaggstat) er godkjent til navigasjon. Jfr f.eks. denne setningen fra en fersk NOU: "Både ENC og ECDIS er standardisert internasjonalt gjennom IMO, og godkjente ECDIS- systemer er likestilt med papirkart." http://www.regjering....html?id=729675

 

 

Svarer på denne på nytt etter og ha lest "Forebyggende sjøsikkerhetstiltak NOU 2013: 8" som du linket til.

 

Du påstår her at elektroniske kartsystemer er likestilt med papirkart, det står klart og tydelig i meldingen (avsnitt 7.7.7 sjøkart) fra fiskeri og kystdepartementet.

 

Uten et oppdatert autorisert navigasjonskart er ikke fartøyet ansett som sjødyktig.Det er fartøyets (kapteinens) ansvar at autoriserte og oppdaterte navigasjonskart finnes om bord, og at de benyttes av fartøyets navigatører.

 

Siden et fartøy må være sjødyktig for og kunne utføre sin kommersielle bedrift er det nødvendig og ha papirkart ombord og det igjen er eneste fullverdig lovlig navigasjons middel, alle andre navigasjonsmiddel er såkalte hjelpemidler som har fått delvis legitimitet utifra hvor sikre de er å bruke.

Lenke til kommentar

Du kunne jo vurdert å også sitere setningen før de to du valgte å trekke ut: "Både papirkart og autoriserte elektroniske kartsystemer [...] med «backup»-arrangement er tillatt for bruk til navigasjon av skip."

 

Navigasjonskart må en ha, men det trenger ikke være på papir.

Lenke til kommentar

Da tolker vi dette på forskjellige måter.

 

The regulation requires all ships, irrespective of size, to carry nautical charts and nautical publications to plan and display the ship's route for the intended voyage and to plot and monitor positions throughout the voyage. But the ship must also carry back up arrangements if electronic charts are used either fully or partially.

 

Edit: man kan bruke papirkart som er scannete og lagret på data "rasterkart" med de fungerer som papirkart og bestikket må gjøres manuelt, det grunnet at et backupsystem skal kunne brukes når gps faller ut.

 

to allow the systems to be used with raster charts where vector electronic chart systems are not available.

A raster chart is basically just a visual scan of a paper chart.

 

 

Edit 2: på en måte har vi begge feil/riktig, tolkingen er bare forskjellige.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Poenget er at det elektroniske trenger en backup, og at denne gjerne kan være elektronisk. Hva som ligger i kravet til denne backupen varierer etter flaggstat, som oftest er nøkkelkravet to helt uavhengige strømkilder. Dette er for så vidt en ganske god avsporing fra det tråden egentlig handlet om, men lærdommen om å ha (minst) to separate kilder til strøm er viktig også for en del fritidsbåteiere.

 

For min del satser jeg på at enten motor med dynamo, bensinaggregat, solceller eller vindmølle virker, eller så får jeg bare seile vestover til vi ser land. Største gjenværende faren da er muligens et lynnedslag som gjør kål på all elektronikk ombord. Akkurat der er papirkartet overlegent stabilt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...