Gå til innhold

PC for ingeniørstudent


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe en ny laptop som skal brukes på ingeniørstudie. Hovedsaklig tegneprogrammer og lignende, som sikkert krever litt kraftig pc.

Pcen burde være lett, ikke større enn 15" og se okei ut. Pris er ikke så nøye, men helst ikke over 15.000 kr.

 

Noen tips? (..ikke MacBook)

Takk! :-)

Endret av mattebok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For få dager siden kom den nye serien med prosessorer fra Intel(haswell). Så hvis du venter en måned så vil nok de fleste produsentene ha kommet med nye modeller. En av fordelene med med haswell er at det gir veldig mye bedre batteri.

 

Eventuelt så kan man benytte en mulighet til å kjøpe den eldre versjonen billigere.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg ikke påstå at ingeniørstudier krever noen spesiell maskinvare i forhold til mange andre studier. Det er nok en myte at vanlige regneprogrammer trener en 8-kjerne i7 for å fungere. Ja, mange programmer er komplekse, men utregningene i seg selv er ganske simple kalkulasjoner for en PC.

 

Med tanke på at studiestart ikke er her enda, bør du vente til Haswell modellene rykker ut i butikkene.

Lenke til kommentar

Du kommer til å bli frustrert over den lille plassen 15" tilbyr tegneprogrammene dine. Dere vil sikkert ta i bruk matlab i noen kurs også. Der er det greit å ha litt ekstra plass. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en billig forelesnings-laptop hvis du liker å ta notater på pc, og heller investere i noen ekstra skjermer til arbeidsplassen din. Hvis du er så heldig å ha egen PC på skolen kan du slenge på en ekstra skjerm eller to der.

 

Skjermplass er det aller viktigste, deretter kommer regnekraft til programmer som ANSYS eller diverse simuleringssoftware. Tegning i seg selv krever ikke særlig mye regnekraft utover det du får i en pc til under 10k.

 

Hvis du er fast bestemt på å bruke laptop:

Thinkpad - Flere av de nyeste kommer med SSD, i7 og støtte for 2 ekstra skjermer (ingeniørlaptop :)

 

 

Hilsen ingeniør

Lenke til kommentar

Nå vil jeg ikke påstå at ingeniørstudier krever noen spesiell maskinvare i forhold til mange andre studier. Det er nok en myte at vanlige regneprogrammer trener en 8-kjerne i7 for å fungere. Ja, mange programmer er komplekse, men utregningene i seg selv er ganske simple kalkulasjoner for en PC.

 

Med tanke på at studiestart ikke er her enda, bør du vente til Haswell modellene rykker ut i butikkene.

 

Nå vet jeg ikke hvilket studie dette er, men prøv å kjør Revit, Inventor, SAP2000 osv på en middels bærbar så skal du oppleve mye frustrasjon..

 

?

?

Lenke til kommentar

Særlig når i7 aldri har vært en 8-kjerne.

Intel Core i7 3980X skal lanseres med 8 kjerner, så vidt jeg vet. :)

 

Jeg synes synd på de som bruker opptil 20 000 kroner på en bærbar for å få "tilfredstillende" ytelse til AutoCAD. Ja, programmet krever sitt, men forskjellen er ikke så dramatisk fra 10k og 20k, at det ikke heller er lurt å kjøpe en kraftig stasjonær myntet til det formålet. Da også med skjermer som svarer langt bedre til bruken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...