Gå til innhold

Problemer med sykkel


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte en Honda Cr250 for 3-4 helger siden.

 

Den har gått som en drøm frem til nå. Rundt 7-8 timer med ny sylinder, stempel og litt diverse. Er en 04 mod.. Jeg hadde kjørt litt i dag, og stoppa for å prate med noen kamerater. Jeg fyrte den opp igjen, kjørte 7-8 meter og lot den trille på tomgang ned en bakke.. Så begynte den og hoste, som om den ikke fikk nok bensin, for mye bensin, eller trakk falsk luft. Jeg prøvde og gi på sånn i tilfelle den ikke fikk nok, men da kom det bare en "brrrrr" lyd, som ofte kommer når den får for mye/ikke bensin, noe som i seg selv tyder på at det ikke har gått noe galt noen sted.

 

Jeg har sjekka flotørhuset(dysa), men den var helt fin og rein med litt bensin i seg. (På forgasseren så var det en tapp som det ikke var slange på, den pekte oppover. Når jeg snudde denne, så rant det bensin ut. Er det sånn det skal være, eller er det muligens en mangel på kabel der til en annen plass (?) ). Har også sjekket tennpluggen, da jeg har både tatt den ut, pussa, testa m kick for og se om det var gnist m.m, noe som virka til og funke bra. Har også dobbeltsjekket at det er bensin på tanken samt at det går ned til forgasseren/dysa.

 

Så, hva mer er det jeg egentlig kan sjekke? Filter har blitt rensa. Når jeg kicker, så høres det helt normalt ut, bare at han ikke får nok/for mye bensin. Altså den starter ikke. Ikke antydning til det i det hele tatt, bare at det går rundt som vanlig uten at det starter. Det var bensin i både kabler ned, i flotørhuset, og på selve tennpluggen rett etter at jeg tok den ut etter forsøk på å kicke/antydning til at det var bensin som gikk der. Skal jeg prøve med en ny tennplugg? Sjekke om det trekker falsk luft somewhere, i så fall, hvor? Noen som har peiling på hvor jeg kan mekke manual til sykkelen?

 

Ene gangen da jeg fjerna bensin fra tennpluggen, så starta den i 2-3 sekunder før jeg drog ned gasshendelen. Da kom det samme "brr" lyd, og stoppa. Muligens bytte ut tennpluggen, men det kom jo gnist fra den, så den bør da fungere?

 

Forslag til hva jeg kan gjøre tas hjertelig i mot. Har skrudd meg halvt i hel i dag, så nå skal jeg ta meg en velfortjent blund. Tar en titt her i morgen om folk har forslag til hvordan dette kan løses.

 

Takk!

 

- Zpett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte ny tennplugg. Den funka flesk i 5-6 timer, så stoppa jeg den for å fylle bensin. Starta den igjen, kjørte ned en bakke på tomgang, så stoppa den igjen. Irriterendes. Tok dermed ut tennpluggen (som var mørkfarga, ala svart/brun, noe som jeg tror er normalt), vaska av den med en klut + rensa polene på toppen, og satt den i igjen.. Kicka i gang og kjørte, og da funka den frem til jeg stogga den + starta den igjen, da daua den..

 

Så min konklusjon er at den enten får for mye eller for lite bensin. Antakeligvis for mye siden vil jeg tro. Flere som har kjennskap til problemet? Jeg er litt usikker på hvilken dyse som står i, men det kan jeg raskt fikse i morgen om nødvendig :-).

 

Satser på litt flere tilbakemeldinger i løpet av morgendagen, var litt daft i dag tydeligvis.

Lenke til kommentar

Tipper du må justere inn lufteskruen (eller bensinskruen hvis du har det). Den bestemmer blandingsforholdet på tomgang og opp til ca. 1/8-gass (tror jeg det var). Hvis denne er stilt så den får for lite luft (eller for mye bensin om du vil) så kan sykkelen daue hvis den går for lenge på tomgang. Tennpluggen kan også ryke da.

Lenke til kommentar

Yea, hondamotorene er av ypperste kvalitet, så det bekymrer meg nok ikke. Har selv flere plenklippere som er av merket Honda. De går og går, år etter år :-). Har nå bestilt inn nye tennplugger med litt mer kvalitet enn de standard borch-tennpluggene man får på bensinstasjonene, så får vi se om jeg må justere dysa eller ikke. Tror problemet ligger der.

 

Choke har jeg også forvissa meg om at er av, sånn at den ikke skaper kødd.

 

Er selv bare hjemme i helgene, jobber til vanlig i Sogndal, og der får jeg ikke kjørt noe cross uansett. Flust av politi som gjerne vil sette tennene i både deg og lommeboka, så med en dårlig tennplugg så tror jeg det er en veldig dårlig idè. Derfor haster jeg ikke så mye nå, men videre tilbakemeldinger rundt hva jeg kan se på tas imot med åpne armer!

Lenke til kommentar

Ettersom jeg forstod var pluggen våt og sota. Når han i tillegg sier at den blir slik etter å ha rent på tomgang en stund så er det klokkeklare tegn på lufteskruen. Ekstremt lett og raskt å justere. Han trenger antageligvis ikke bytte dyse en gang.

 

Du finner garantert 1000 guider på nettet om hvordan du justerer den. Jeg har sett flere gode videoer på Youtube også som viser og forklarer veldig bra hvordan du skal gjøre det.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...