Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp! Norsk muntlig eksamen


Anbefalte innlegg

Heisann.

Sitter skikkelig fast her! Ble uheldigvis trukket opp i norsk muntlig eksamen igår og fikk temaet: "Modernistisk litteratur sammenlignet med den realistiske tradisjonen." Brukte veldig lang tid på å finne en god problemstilling og få den godkjent, problemstillingen min ble til slutt "- Hvordan blir enkelt individets forhold til samfunnet framstilt, og hvilke ulikheter finner vi i måten dette forholdet blir framstilt i det modernistiske og i det realistiske?" Denne problemstillingen var læreren veldig fornøyd med, jeg var veldig trøtt og sliten fordi jeg hadde brukt hele dagen på å finne en problemstilling læreren godkjente. Da jeg begynte å jobbe med å løse problemstillingen følte jeg at jeg mildt sagt hadde skutt meg selv i foten. Forstår ikke helt min egen problemstilling og eventuelt hvordan jeg skal løse den. Har valgt to tekster, "Storby-natt" av Rudolf Nilsen og "Amtmannens døtre" av Camilla Collet. Noen snille sjeler der ute som kan hjelpe? Det jeg i hovedsak trenger hjelp til er hvordan jeg skal løse ".., og hvilke ulikheter finner vi i MÅTEN dette forholdet blir framstilt i det modernistiske og i det realistiske?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, modernismen tar jo blant annet for seg det ensomme mennesket som prøver å finne meningen med livet. Det er jo også mer fokus på selve enkeltindividet enn før. Det er også vanlig at karakterene har en fremmedfølelse og ikke føler at de passer inn i samfunnet. Stemningen har også en tendens til å være tragisk og dyster.

 

Angående realisme:

"Selv om en skulle tro at det var samfunnsforholdene som skapte problemene for personene, mente realistene at samfunnsproblemene var moralske problemer skapt av enkeltindividet."

- http://www.daria.no/skole/?tekst=9930

 

Håper dette hjelper litt i alle fall :)

Lenke til kommentar

Her er mine notater fra i år. Er ikke sikkert du får noe ut av det da det er skrevet mer som en påminnelse til meg selv. Men det er en grei forkortet forklaring for de ulike tradisjonene og kort om et par tekster+virkemidler fra både realismen og modernismen. Hvis du setter de side om side vil du se klare forskjeller.

 

1800tallet Realismen.doc

 

1900tallet Realisk tradisjon.doc

 

1900tallet Modernismen.doc

 

Mener såklart realistisk tradisjon, ikke realisk.

Endret av UglyCasanova
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra! Bare husk at jeg ikke har gjengitt mye av historien fra dikt/utdrag/romaner vi har lest. Det er jo fordi jeg har lest de og husker navnene på karakterer, innhold og andre virkemidler som jeg ikke er nødt til å notere ned. Så vær forsiktig med å vise til litterære verker du ikke har helt oversikt over. Er ikke uvanlig at sensor eller lærer kan finne på å spørre: "Kan du gi et eksempel på hvordan Alexander Kielland lar handlinger og dialog tale for seg selv?" eller "Hva mener du med at form og innhold går hånd i hånd i Paal Brekkes dikt "Roerne fra Itaka"?"

 

Så bruk helst dine egne tekster med mindre du orker å søke deg opp på tekstene og lese sammendrag/utdrag.

 

Lykke til! :)

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere er Collett et untak, da hun var utrolig tidlig ute. Men etter at Georg Brandes oppfordret til å sette "problemer under debatt" hoppet alle de store norske forfatterene på denne oppfordringen. De skrev sine store verker mot slutten av 1800-tallet. Rundt 1905 kommer nyrealistene (arbeider,-historie/slekt -og heimstadsdiktning/romaner). Disse forfatterene fulgte den samme stilen som realistene mellom 1870-1890, med noen unntak (ikke like flate karakterer). Man sier at de fulgte den realistiske tradisjonen.

 

Det er sånn jeg oppfatter det i hvert fall. 1870-90 (med unntak av Collett) satte en standard. Denne standarden brukes av forfattere den dag i dag. Den realistiske tradisjon.

 

Noen må gjerne arrestere meg på det her, da jeg ikke er 100% sikker

Endret av UglyCasanova
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...