Gå til innhold

Erfaringer fra forkurs ingeniør matte og fysikk?


Thlian

Anbefalte innlegg

Har lyst og vurderer fleksibel ingeniørutdanning i maskin.

Har faglig bakgrunn og etter regelververket kan jeg søke til opptak hvis bestått forkurs matte r1 og r2 pluss fysikk1.

 

Men er det noen som har erfaring med dette? Det blir NKI nettstudier, siden dem er det eneste som er godkjent fa min lokale skole og jeg har ikke anledning til å ta dette på skolebenken.

 

Hvor mye krever det og er det vanskelig? Interessen for matte og fysikk har kommet tilbake med åra, men er 13 år siden jeg gikk ut av vgs og har kun jobbet siden.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sinus R1 hjelpevideoer: https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/

Sinus R2 hjelpevideoer: https://sites.google.com/site/lektorthuesr2/

Har ikke funnet noe lignende side for fysikk enda, dessverre :/.

du vil også trenge GeoGebra.org eller lignende program.

 

Det er veldig subjektivt på hvor vanskelig det er, og det kommer an på hvor lang tid du har på deg også.

 

Jeg tok selv R2 på egenhånd i år (kjøpte boka og leste), ca 3 mnd tid hadde jeg på det. Det kreves god disiplin, ellers er det bare å gjøre oppgavesett og øve som bare det! Neste hvem som helst kan lære seg dette, hvis man bare jobber nok med det :)!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Sinus R1 hjelpevideoer: https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/

Sinus R2 hjelpevideoer: https://sites.google.com/site/lektorthuesr2/

Har ikke funnet noe lignende side for fysikk enda, dessverre :/.

du vil også trenge GeoGebra.org eller lignende program.

 

Det er veldig subjektivt på hvor vanskelig det er, og det kommer an på hvor lang tid du har på deg også.

 

Jeg tok selv R2 på egenhånd i år (kjøpte boka og leste), ca 3 mnd tid hadde jeg på det. Det kreves god disiplin, ellers er det bare å gjøre oppgavesett og øve som bare det! Neste hvem som helst kan lære seg dette, hvis man bare jobber nok med det :)!

 

Lykke til!

 

Takkar, jeg har et år, med opsjon for forlengelse mot et gebyr.

Målet er å begynne nå, og søke opptak til ingeniør muligens allerede neste vår.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Så lenge du jobber, er det enkelt.

 

Gå først gjennom 1T, deretter R1 og R2.

 

Jeg anbefaler læreverkene til Sinus. Eventuelt Gyldendal. Styr unna Sigma.

 

Du trenger ikke NKI. Sinus er fine til selvstudium og du kan spørre på nettet om det er noe du lurer på enten her eller på matematikk.net.

Lenke til kommentar

Ville søkt på forkurs hos en høgskole, eller tatt tresemester (matematikk om sommeren, fysikk om høsten samtidig som studier).

Eventuelt tatt fagene selv, privatisteksamen altså(Anbefaler sigma-bøkene isåfall, svært gode til selvlæring).

Om du tar det som privatisteksamen vil jeg anbefale deg å starte med 1T, det gjør de også på høgskoler.

 

Har tatt det kurset du vurderer, anbefaler det ikke. Bortkastet penger :)

 

Når det kommer til vanskelighetsgrad vil jeg si at R1 og fysikk 1 er ganske enkle så lenge du jobber jevnt. R2 er litt verre, men ikke så veldig vanskelig. Du må nok regne med å bruke minst et halvt år.

Endret av Quaric
Lenke til kommentar

Husk at det er mye vanskeligere å komme inn i matte igjen etter mange år uten. Jeg begynte på R2 ca 1.5 år etter jeg hadde tatt 2MX (R1) på skolen og det tok meg lang tid å komme inn i det.

 

Jeg ville beregnet i hvert fall 1/2 år på hvert fag. Kommer ann på hva slags karakter du sikter.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ville søkt på forkurs hos en høgskole, eller tatt tresemester (matematikk om sommeren, fysikk om høsten samtidig som studier).

Eventuelt tatt fagene selv, privatisteksamen altså(Anbefaler sigma-bøkene isåfall, svært gode til selvlæring).

Om du tar det som privatisteksamen vil jeg anbefale deg å starte med 1T, det gjør de også på høgskoler.

 

Har tatt det kurset du vurderer, anbefaler det ikke. Bortkastet penger :)

 

Når det kommer til vanskelighetsgrad vil jeg si at R1 og fysikk 1 er ganske enkle så lenge du jobber jevnt. R2 er litt verre, men ikke så veldig vanskelig. Du må nok regne med å bruke minst et halvt år.

 

Sigma? Er dette en skrivefeil? 1T boken er i hvert fall etter min mening søppel for selvstudium og jeg har hørt lignende fra de som har brukt R1 og R2 bøkene. Et av problemene er at det er som regel kun ett eksempel per tema.

 

For meg var det en stor forskjell når jeg gikk fra 1T med Sigma og R1 med Sinus. Plutselig trengte jeg ikke lengre å google for hvert nytt tema.

 

Enig i at det er lurt å begynne med 1T og lære det skikkelig. Først da har man forutsetning til å gjøre det bra på R1 og R2. Tresemestersordningen har jeg ikke tro på annet enn som en nødløsning. :)

Lenke til kommentar

Nå godkjenner ikke HIG annet enn bestått eksamen fra NKI eller Rogaland kompetansesenter.

 

Jobber offshore så å ta det på skolen er uaktuelt.

 

Kikket litt på implikasjon og ekvivalens igår, ikke noe problem å skjønne formålet med det, men verre å skjønne hvordan det skal brukes i matematikk.

 

Ligninger har jeg en tendens til å rote meg bort i, blir forvirret..........

 

Men er det mulig ta det som et selvstudium og melde seg opp til eksamen til privatist?

Penger spart er penger tjent.... ;)

Lenke til kommentar

Sigma bøkene? Hvis du har hatt R matte tidligere, så kan Sigma fungere. Ellers, fungerer ikke Sigma.

 

Ligninger er en svært,svært stor del av R matten.

Du kan ta det som privatist, melde deg opp. Koster 380kr pr fag ca.

 

1år på R1+R2+Fysikk er egentlig lite tid, når du i tillegg jobber hver dag. Vi snakker matte 7-10 timer dagen, å fysikk oppå der igjen. Det er svært mye å sette seg inn i.

 

Hva angår Tresemester, så bør du være veldig motivert, 10-12timers arbeidsdag, å helst så burde du ha satt deg godt inn i faget fra før. Nevner bare det at forkursboka er på cirkus 700-800 sider, å fysikk er 300-400sider. Greit nok å lese en 1000-1100 sider, men når du skal regne og forstå det; så tar det rimelig mye lenger tid.

 

Ellers har jeg dårligste karakter uten å stryke i både 1+2p (letteste matten noensinne) å etter 4-5mnd med R1 som selvstudie, så synes jeg det er helt OK.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845
Men er det mulig ta det som et selvstudium og melde seg opp til eksamen til privatist? Penger spart er penger tjent.... ;)

 

Du får høre med skolen du skal søke på.

 

Jeg har nå gått gjennom 1T pensum på en god uke og kan igjen bekrefte at det er svært viktig å kunne dette før du går videre på R1 og R2. Selv tok jeg R1 og R2 i år, men fikk problem fordi jeg ikke hadde hatt matematikk på lenge og ikke kunne 1T. R1/og R2 bygger på 1T, slik at de tar for gitt at du kan det som er lært der.

 

Derfor er det veldig lurt å lære seg 1T først.

 

Om du har et helt år og har god arbeidsmoral, så burde dette gå helt fint. Sett av 2/4 av tiden til 1T/R1 og resten på R2.

Lenke til kommentar

Sigma? Er dette en skrivefeil? 1T boken er i hvert fall etter min mening søppel for selvstudium og jeg har hørt lignende fra de som har brukt R1 og R2 bøkene. Et av problemene er at det er som regel kun ett eksempel per tema.

 

For meg var det en stor forskjell når jeg gikk fra 1T med Sigma og R1 med Sinus. Plutselig trengte jeg ikke lengre å google for hvert nytt tema.

 

Enig i at det er lurt å begynne med 1T og lære det skikkelig. Først da har man forutsetning til å gjøre det bra på R1 og R2. Tresemestersordningen har jeg ikke tro på annet enn som en nødløsning. :)

 

Tja, jeg hadde jo litt erfaring i matematikk da, men jeg synes sigma la opp til eksamensoppgaver mye bedre enn sinus gjorde, og forklarte det på en bedre måte. Satt jeg fast på oppgaver så var det som regel et løsningsforslag på matematikk.net. Nå brukte jeg sinus til 1T, så kan ikke kommentere den. Et eksempel per tema er feil. Hvert kapittel består av 8-14 underkapitler, som oftest har minst 2 eksempler per underkapittel.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke norsk, og beklager skrivefeilene mine, men jeg tror jeg har noe innspill her. Om jeg skulle komme meg inn i hoyskolen til hosten, var jeg nodt til aa ha syv fag denne skole aar som var. Jeg jobbet 100% om dagen, og tok Norsk, historie, og samfunnsfag om kvelden paa voksenopplaering. Da var det 14 timers dager med jobb og skole. I tillegg, maate jeg ha R1, R2, og fysikk, og siden forste plannen var aa bli bioingenior, tok jeg Biologi 2. (altsaa, R1 og Biologi som privatist om hosten, og fysikk og R2 om vaaren)

 

Det har vaert 11 aar siden jeg tok matte, og jeg brukt sommeren 2012 til aa oppdatere meg. Du trenger ikke saa mye, egentlig. Jeg begynnt aa studere R1 og Biologi i juli, og tok eksamene i November. Jeg fikk 5 paa Biologi 2, og 4 paa R1. (ikke saa veldig stolt av karakterene, men det var godt med tanke paa det hele) Da tok jeg fysikk 1 og R2 i April/Mai. Jeg fikk 4 i fysikk, og venter paa svar om R2, men etter jeg har sett gjennom fasiten, mener jeg kommer til aa faa en 4, hvis ikke jeg faa 5.

 

Ja, jeg maate studere privatist fagene 6 timer hver dag i helgene, og alle fridager maate jeg jobber med de og, og saa maate jeg bruke alle lunsj pausene og slik til aa studere, men det gaa ann. Det er kun 9-10 maaneder, og om du bruker sommeren til aa begynne paa det, kommer du til aa klare det. Det er mye arbeid, og det er noe dritt, men det gaa fort, saa er du ferdig.

 

Jeg kan ogsaa anbefale Sinus bokene. Bokene selv var bra skrevet, med mye eksempler, men enda bedra var websiden deres. Naar jeg satt meg fast paa et problem, kunne jeg gaa paa websiden, og lese gjennom losningsforslag, og det var et STORT hjelpemiddel. naar du har ikke laere, er det gullverd aa ha noe som kan forklarer steg for steg hvordan lose noe som du klare ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tja, jeg hadde jo litt erfaring i matematikk da, men jeg synes sigma la opp til eksamensoppgaver mye bedre enn sinus gjorde, og forklarte det på en bedre måte. Satt jeg fast på oppgaver så var det som regel et løsningsforslag på matematikk.net. Nå brukte jeg sinus til 1T, så kan ikke kommentere den. Et eksempel per tema er feil. Hvert kapittel består av 8-14 underkapitler, som oftest har minst 2 eksempler per underkapittel.

 

Smaken er som baken og jeg mener det er feil om man skulle være avhengig av Google for å arbeide seg gjennom en bok, noe jeg følte jeg var tilfelle på 1T Sigma. Har nå jobbet meg gjennom en eldre 1T bok av Aschehoug og den har etter min mening langt bedre og flere eksempel enn Sigma 1T som jeg jobbet med før jul (fordi jeg hadde fått den anbefalt) og slet med.

 

Men, det er mulig at dette gjelder kun 1T boken. Jeg har dog hørt andre som sier lignende ting om R1 og R2.

 

Det jeg kan være enig i er at Sigma har fått ros for at oppgavene er mer eksamensrelevante og at Sinus/Gyldendal legger seg på et litt lavere nivå enn eksamenssettene, selv om det er mulig at det ikke er tilfelle på oppgavene som er i oppgavebøkene til Sinus (som jeg ikke har erfaring med).

Lenke til kommentar

Etter min erfaring, er det best aa komme deg gjennom Sinus, saann at du forstaar de grundig konsepter, og da bruke eksamenshefte til aa finne ut av hvordan du skal boye de ideene. Cosinus er et stort fordel ogsaa, men med lite tid, mener jeg at det er vanskelig aa komme gjennom begge to. Men Cosinus er paa en mye hoyere nivaa enn Sinus, og er mer lik eksamsoppgaver.

Lenke til kommentar

Puh, har friperioder på 4 uker så å sette av tid til selvstudium da burde ikke være et problem, det er verre når en har lange disponibelperioder og er mye på jobb. Med få timer til rådighet, 1 kanskje 2 timer maks så må man legge seg, og dette er ved dagtid. Ved nattjobbing er det verre da all tid går til å sove......Begynner å merke at nattskift krever sitt!

 

Men ser at jeg bør vurdere matte 1T først før jeg går på den tyngre matten, men er det å anbefale å bruke en opplæringsinstuttisjon enn å satse på egenlæring med kun bøker, google og oppmelding til privatist når jeg selv mener jeg er klar?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Puh, har friperioder på 4 uker så å sette av tid til selvstudium da burde ikke være et problem, det er verre når en har lange disponibelperioder og er mye på jobb. Med få timer til rådighet, 1 kanskje 2 timer maks så må man legge seg, og dette er ved dagtid. Ved nattjobbing er det verre da all tid går til å sove......Begynner å merke at nattskift krever sitt!

 

Men ser at jeg bør vurdere matte 1T først før jeg går på den tyngre matten, men er det å anbefale å bruke en opplæringsinstuttisjon enn å satse på egenlæring med kun bøker, google og oppmelding til privatist når jeg selv mener jeg er klar?

 

Mitt råd er at du kjøper Sinus 1T og begynner å jobbe deg systematisk gjennom stoffet. Sinus har komplette løsningsforslag på nettstedet, noe som er en kjempefordel. Det er altså ikke bare fasit, men fremgangsmåte på de fleste oppgavene.

 

Om du ser at det blir vanskelig, så kan du heller vurdere å bruke en opplæringsinstitusjon. Min mening er at det ikke er særlig vanskelig og det er ikke noe jeg sier for å være arrogant, men det er mye som skal læres og det er der utfordringen ligger. Du trenger rett og slett mengdetrening og jevnlig jobbing. Får du inn en halvtime per dag offshore, så er det gull verdt og noe du kommer til å komme langt med.

 

Lærer du 1T til fingerspissene, så vil det gå veldig fint å gå over til R1. Lærer du R1 til fingerspissene, vil det gå veldig fint å gå over til R2.

 

Matematikk er logisk og enkelt, så sant man henger med hele veien. Har du hull i fundamentet fra 1T og ungdomskolen, vil du få problemer på R1 og R2 og det vil bli en frustrasjon i stedenfor noe morsomt (slik jeg nå opplever matematikk). Det er dette som er problemet for folk flest. Selv strøk jeg på 1T matematikken for ti år siden.

 

"Matematikk På Nytt" fra NKI forlaget er også suveren for oppfriskning av ungdomskolepensum.

 

Jeg vil si at du har god tid i løpet av et år, så sant du jobber jevnt og bruker friperiodene dine fornuftig. :)

Lenke til kommentar

Ligger Sinus 1T i sin helhet på nettet eller er det anbealt å kjøpe boka?

 

Men å lese igjennom boka og løse alle oppgavene er jo en sak som tar 2 uker med hardt arbeid, jeg ser ikke for meg at det skulle være voldsomt tidkrevende?

 

Eller finnes det en annen progresjon, skal man gå igjennom og terpe på de samme oppgavene til det sitter i hodet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845
Ligger Sinus 1T i sin helhet på nettet eller er det anbealt å kjøpe boka? Men å lese igjennom boka og løse alle oppgavene er jo en sak som tar 2 uker med hardt arbeid, jeg ser ikke for meg at det skulle være voldsomt tidkrevende? Eller finnes det en annen progresjon, skal man gå igjennom og terpe på de samme oppgavene til det sitter i hodet?

 

Ta notater og regn gjennom alle oppgavene.

 

Om du er flink og arbeider hardt, kan du kanskje komme gjennom boken på to uker, men jeg tror ikke det er å anbefale.

 

Om du har eksamen om ett år, så anbefaler jeg deg å legge opp studieforløpet etter det. Matematikk er et modningsfag og du trenger mengdetrening for å få ting inn i fingrene.

 

Jeg ser for meg at det kan være lurt å bruke tid på 1T slik at du har en god forståelse for konseptene der. Alt i R1 og R2 bygger egentlig på det du lærer der. Algebraen er veldig viktig og også det meste av resten av pensum egentlig. Jeg hadde som sagt ofte problemer med mellomregninger på R1/R2 nivå fordi jeg ikke kunne algebraen fra 1T.

 

Du kan for eksempel ta 1T og R1 frem til jul og så bruker du tiden etter jul på R2 og kanskje den siste måneden på regning av gamle eksamensoppgaver. Du merker nok selv hva slags progresjon som er best for deg og hvor mye du faktisk kan og lærer. Om ting går veldig bra, kan du til og med kjøpe høyskolebøkene og begynne å jobbe med det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

En mulighet kan jo være å melde deg opp til R1 nå til jul og så tar du R2 til våren.

 

Fysikk 1 er et veldig greit fag. Jeg brukte 3 intensive uker og fikk karakteren 4. Definitivt ikke å anbefale, så legg opp litt mer tid enn det. Det er også like mye et regnefag som lesefag, så her må du også bruke tid til å jobbe gjennom oppgavene. En uke per kapittel er sikkert en grei progresjon. Ta gode notater, gjør spørsmålene, oppgavene, osv.

 

Piece of cake! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...