Gå til innhold

H100i optimalt?


Anbefalte innlegg

Jeg har montert min h100i kjøler, og nå ventet en god stund på att vesken skulle få bli kald. Temperaterene er litt høye på min I7 3770K. lurer på hva jeg har gjort galt.... ser andre har den samme tempraturen på overklokkede Cpuer.

Setter pris på all hjelp og tips :grin:

post-274526-0-15373200-1370616037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ingen problem, men det vil ALLTID være best for en radiator og hente luft fra utsiden og pumpe inn i kabinettet (hvis du da ikke har ekstremt godt med vifter som blåser inn) Dette gir best kjøling fordi da vil luften som passerer finnene på rad være kaldest mulig. Så hvis du kan montere rad i bunnen av kassa, eller i front, gjerne litt lavt, så vil dette gi deg noen grader lavere. Videre kan du se på push'n'pull dette gir kanskje 1-3 grader lavere. Videre er valg av vifter, jeg tror ikke de som følger med er de beste man får. Så har man selvsagt CPU'en. Du må være sikker på at den termiske pastaen er lagt på i rett mengde. Man kan alternativt de-lid CPU (fjerne varmeskjoldet) hvis blokka tillater det (usikker på H100i). Men dette er litt mer Hardcore :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er ingen problem, men det vil ALLTID være best for en radiator og hente luft fra utsiden og pumpe inn i kabinettet (hvis du da ikke har ekstremt godt med vifter som blåser inn) Dette gir best kjøling fordi da vil luften som passerer finnene på rad være kaldest mulig. Så hvis du kan montere rad i bunnen av kassa, eller i front, gjerne litt lavt, så vil dette gi deg noen grader lavere. Videre kan du se på push'n'pull dette gir kanskje 1-3 grader lavere. Videre er valg av vifter, jeg tror ikke de som følger med er de beste man får. Så har man selvsagt CPU'en. Du må være sikker på at den termiske pastaen er lagt på i rett mengde. Man kan alternativt de-lid CPU (fjerne varmeskjoldet) hvis blokka tillater det (usikker på H100i). Men dette er litt mer Hardcore :)

takk for bra svar!:) har nå snudd viftene så de drar luft inn i kabinettet, men d er så å si ingen forskjell på tempraturene. jeg brukte kjølepastaen som var på h100i fra før av.

Lenke til kommentar

Du burde ikke snu viftene uten å flytte på rad. Varm luft stiger, så all luft i kabinettet ditt vil opp. Dermed driver du å å presser inn "varm" luft fra toppen av kassa, samtidig som du blåser inn luft fra andre kanter? Det blir ingen god airflow, bare kaos. Hvis du har noen vifter som blåser ut av bakveggen din kan du forsøke dette prinsippet., men jeg har fått best effekt ved å bruke toppen av kassa som uttak.

 

Rad som eksos: Toppmontert rad, viftene blåser UT

Rad som inntak: Bunn- / frontmontert rad, viftene blåser INN.

 

Hvis du ikke kan flytte rad og må ha den i topp sett viftene til å blåse ut. Så kan du prøve å supplere med mer luft INN andre plasser (bunn, front, sidepanel). Du kan som sagt se på dette med vifter...

 

Det er ikke sikker du kommer så mye lavere, men jeg vil anta at profilen på temperatur-stigning under last er lavere enn med luftkjøling av CPU. Videre bør det produsere mindre støy, skjønt dette er avhengig av din konfigurasjon og valg av vifter. Corsair Link f.eks droppet jeg fra dag 1, ubrukelig.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde ikke snu viftene uten å flytte på rad. Varm luft stiger, så all luft i kabinettet ditt vil opp. Dermed driver du å å presser inn "varm" luft fra toppen av kassa, samtidig som du blåser inn luft fra andre kanter? Det blir ingen god airflow, bare kaos. Hvis du har noen vifter som blåser ut av bakveggen din kan du forsøke dette prinsippet., men jeg har fått best effekt ved å bruke toppen av kassa som uttak.

 

Rad som eksos: Toppmontert rad, viftene blåser UT

Rad som inntak: Bunn- / frontmontert rad, viftene blåser INN.

 

Hvis du ikke kan flytte rad og må ha den i topp sett viftene til å blåse ut. Så kan du prøve å supplere med mer luft INN andre plasser (bunn, front, sidepanel). Du kan som sagt se på dette med vifter...

 

Det er ikke sikker du kommer så mye lavere, men jeg vil anta at profilen på temperatur-stigning under last er lavere enn med luftkjøling av CPU. Videre bør det produsere mindre støy, skjønt dette er avhengig av din konfigurasjon og valg av vifter. Corsair Link f.eks droppet jeg fra dag 1, ubrukelig.

Det er den eneste plassen jeg kan ha den, så jeg får vel bare nøye meg med den sånn :/ hadde tenkt å overklokke, men jeg klarer meg :)

 

Vil også takke for all hjelpen din 1+! :xmas:

Lenke til kommentar

Du burde kunne klokke litt med kjøleren da.

 

Jeg har en socket 1366, med 130W TDP, som er klokket fra stock 3ghz til 4,3ghz, Jeg har en H100i i push'n'pull, toppmontert rad. Jeg har satt opp CPU til aldri å throttle/booste, så jeg har 4,3ghz konstant. Jeg ligger på 43 - 47 grader i windows (!!) og ved full Prime95 stress test ligger jeg på 77-78 grader. Dette er litt for høyt, men man kommer ikke så høyt under spill. Ligger f.eks på 60-65 i BF3. (Varmt på sørlandet nå...iallfall 25-30 grader på rommet her)

 

Siden du har en CPU med lavere TDP burde du klare litt bedre tall enn dette, gitt at du har nok kald luft som kommer inn. Jeg har 1x 200mm på sidepanel, 2x 120mm i front og 2x120 mm i bunn. Har stilt disse på litt lav rpm da, så jeg KAN få det kaldere, men da blir det for mye støy ..

 

Uansett, klokk som faen du. Ved ~75°C 24/7 bruk så brytes CPU ned raskere. Når det er sagt lever en CPU ti år, så du kan fint kjøre den litt hardt de årene du skal ha den (Regner med du bytter om 3-4 år uansett).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...