Gå til innhold

Kan jeg stemme Piratpartiet?


Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid vært imot DLD, og med nattens nyheter om "PRISM" har jeg bare blitt enda mer opptatt av "teledatapolitikk". Jeg ønsker å stemme Piratpartiet. (Er veldig klar over at dette er et norsk valg, til høsten altså, men Piratpartiet finnes i flere land.)

 

Men jeg hører det kanskje ikke er mulig å gjøre det. Det var noe med at hvis det ikke var representanter i mitt fylke, som da er Telemark, så ville jeg ikke kunne stemme på dem.

 

Noen som vet noe om dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja stemmer vel Venstre om jeg ikke finner Piratpartiet der.

 

Eventuelt Rødt, da de også er imot DLD, men vet ikke om du er på høyre, eller venstre siden.

 

PRISM var det jo egentlig Assange som gikk ut å snakket om før det ble offentliggjort i media. Bl.a sa han at websider som Facebook og Twitter er perfekte for etterretningsorgan, da de ikke trenger å gjøre noe, når folk åpenlyst ligger info om seg selv.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Eventuelt Rødt, da de også er imot DLD, men vet ikke om du er på høyre, eller venstre siden.

 

Føler ikke at jeg tilhører den ene eller den andre "siden". Jeg er et komplisert menneske som klarer å tenke "outside the box"... :green:

 

Men Piratpartiet har interessert meg også på annet vis, da de fokuserer mer på prosessene mot politiske avgjørelser i stedet for å programfeste de og de tiltakene. De mener vel teknologien kan brukes flittigere til politiske proessser - i 2013 stemmer vi jo stort sett som vi gjorde i 1814. :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piratpartiet i Norge har fremstått som en gjeng treåringer til nå, så syns du skal avvente litt og sette deg litt mer inn i partiene.

 

Mulig. Kjenner ikke noe til representantene. Det er grunntankene jeg er enig i, men de kan de jo ha copypastet fra et annet lands parti.

Lenke til kommentar

PRISM var det jo egentlig Assange som gikk ut å snakket om før det ble offentliggjort i media. Bl.a sa han at websider som Facebook og Twitter er perfekte for etterretningsorgan, da de ikke trenger å gjøre noe, når folk åpenlyst ligger info om seg selv.

 

Jeg syns det er galskap å bruke slikt. Ikke fordi jeg selv har noe spesielt å skjule, eller ikke klarer å styre meg med å legge ut private, avslørende svada, men fordi selve tanken på å samle så mye informasjon om hele verdens innbyggere på ett sted skremmer vettet av meg.

 

Stor sjanse for at Venstre får innflytelse i neste periode, sannsynlig med borgerlig flertall som inkluderer sentrum. Partiets styrke vil kunne få stor betydning for neste regjerings politikk. Ganske utenkelig at Piratpartiet får stortingsplass i år.

 

Syns man ikke skal stemme "strategisk", men stemme på det man syns gir mest mening. Det er tanken bak et demokrati, ikke at folk tenker "a mean to an end"...

 

Dessuten, jo flere stemmer de får, jo større oppmerksomhet vil de få.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Føler ikke at jeg tilhører den ene eller den andre "siden". Jeg er et komplisert menneske som klarer å tenke "outside the box"... :green:

 

Men Piratpartiet har interessert meg også på annet vis, da de fokuserer mer på prosessene mot politiske avgjørelser i stedet for å programfeste de og de tiltakene. De mener vel teknologien kan brukes flittigere til politiske proessser - i 2013 stemmer vi jo stort sett som vi gjorde i 1814. :green:

 

 

Les deg opp i kjerneprogrammet til hva piratpartiet står for, før du stemmer!

 

http://piratpartiet....erneprogrammet/

 

Systes de burde ha en enkel oppsummering over hva de mener, slik Rødt har:

 

 

 

1. Økonomi

Bygg ut velferdsstaten og styrk kommuneøkonomien

Skattlegg de rike

2. Kvinnefrigjøring

For økonomisk selvstendighet

Fødselspermisjon

Selvbestemt abort

Slipp glede og kjærlighet løs

Knus skjønnhetstyranniet

Bekjemp menns vold mot kvinner

Kampen mot kjønnslemlesting

Mot salg av kjønn og kropp

3. Lokaldemokrati og demokratiske rettigheter

Demokratiske rettigheter

4. Velferd til alle

Barnevern

Ungdomstilbud

Eldreomsorg

Pensjon og trygd

Bolig

Personer med nedsatt funksjonsevne

Fattigdom

Kriminalitet

5. Sykehus og helse

Gode helsetjenester til hele befolkninga

Psykisk helse

Ruspolitikk

6. Klima, næring og naturressurser

Energi

Miljøvennlig og mangfoldig matproduksjon

Samferdsel

7. Et verdig arbeidsliv

Faste og hele stillinger

Arbeidslinja

Forsvar sykepenge- og trygdeordningene

Tilrettelagt arbeidsliv

Hvile og fritid

8. Barnehage, utdanning og forskning

Barnehage

Skole

Grunnskolen

Videregående opplæring

Høyere utdanning

9. Kamp mot krig, rasisme og diskriminering

For internasjonal solidaritet – mot imperialistisk utenrikspolitikk

Solidarisk flyktning- og asylpolitikk

Et raust og inkluderende samfunn

Lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT)

10: Samepolitikk

To folk i ett land - ett folk i fire land

Tre stammers møte i nord

Lokal kontroll med naturressursene Finnmarksloven/-eiendommen/Hålogalandsalmenningen

Reindrifta

Fiskeriene

Samisk utdanning

11. EU og EØS

EØS-avtalen

Selvråderetten

Schengen og Europol

12. Kultur, media, kommunikasjonsteknologi og idrett

Kultur

Media og kommunikasjonsteknologi, opphavsrett og åndsverk

Idrett

13. Kampen for et nytt samfunn

 

 

 

 

Jeg syns det er galskap å bruke slikt. Ikke fordi jeg selv har noe spesielt å skjule, eller ikke klarer å styre meg med å legge ut private, avslørende svada, men fordi selve tanken på å samle så mye informasjon om hele verdens innbyggere på ett sted skremmer vettet av meg.

 

Forstår absolutt hva du mener. Er selv litt paranoid, og har planer om å kryptere alt jeg har av digitale stuff hjemme. Man vet aldri når tankepolitiet kommer på døren.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Eg har ikkje så mykje kjennskap til dei, men går ut frå at dei støttar piratkopiering. Noko eg er meir mot enn for.

 

Men som veljar lurer eg litt på kva eit slikt parti meiner om andre saker. Som f. eks. innvandring og integrering, miljøvern, landbrukspolitikk, helse og velferd, eldrepolitikk, utdanning, abort, likestillingspolitikk, privatisering, næringspolitikk, samferdsle osv. Alt dette og sikkert mykje anna er viktig når ein skal vere med å bestemme kven som skal styre Norge i dei neste fire åra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har ikkje så mykje kjennskap til dei, men går ut frå at dei støttar piratkopiering. Noko eg er meir mot enn for.

 

Men som veljar lurer eg litt på kva eit slikt parti meiner om andre saker. Som f. eks. innvandring og integrering, miljøvern, landbrukspolitikk, helse og velferd, eldrepolitikk, utdanning, abort, likestillingspolitikk, privatisering, næringspolitikk, samferdsle osv. Alt dette og sikkert mykje anna er viktig når ein skal vere med å bestemme kven som skal styre Norge i dei neste fire åra.

 

De går inn for økt bruk av internett i demokratiske prosesser. De mener teknologi åpner for en nærmere tilnæring til ideen om demokrati enn hva som praktiseres i dag.

 

Så de har ikke så spesialiserte/konkrete tiltak på programmet som dette. De ser til "folkestyre".

 

Jeg selv har veldig sansen for dette. Piratpartiets tilnæring til politikken er mye mer "meta" / abstrahert enn hva de andre partiene krangler om med helt konkrete avgjørelser som bompenger / ikke bompenger.

 

Syns debatt om slike smådetaljer hører mer hjemme i et kommunestyre enn på Stortinget.

 

Jeg har mer sansen for å la folket bestemme, enn en gjeng løgnaktige kranglefanter som tilfeldigvis har blitt utdelt en god sans for god retorikk bestemme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å opne for fleire folkeavstemmingar kunne ha vore ein interessant tanke, men kan samstundes føre til at det ikkje vert ein heilskapleg politikk. Likevel meiner eg at partia bør ha eit standpunkt i vidt ulike saker, slik at ein veit kva ein stemmer på. Lurer litt på kva politikk eit slikt parti ville ha ført om dei kom til makta. Skulle dei vere f. eks. 60% for og 40% imot? Dette vert vel litt som protestpartiet til Guiseppe Grillo i Italia, som så vidt eg veit ikkje har greidd så mykje anna enn å skape problem i å skape ein koalisjon som kan styre landet.

 

Eg er elles einig i at det bør vere opp til lokalpolitikarane å bestemme bruk av bompengar eller ikkje. Men så er det også slik at mykje av midlane på samferdslebudsjettet vert brukt til vegar i distrikta (der ein bompengebillett ville ha kosta ufatteleg mykje om alt skulle måtte finansierast slik), medan dei folketette områda må betale vegane sine sjølv. Distriktspolitikk er eit nasjonalt spørsmål. Dette viser at heilskapleg politikk ikkje kan avgjerast med ei ja/nei-avstemming om bruk av bompengar.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å opne for fleire folkeavstemmingar kunne ha vore ein interessant tanke, men kan samstundes føre til at det ikkje vert ein heilskapleg politikk. Likevel meiner eg at partia bør ha eit standpunkt i vidt ulike saker, slik at ein veit kva ein stemmer på. Lurer litt på kva politikk eit slikt parti ville ha ført om dei kom til makta. Skulle dei vere f. eks. 60% for og 40% imot? Dette vert vel litt som protestpartiet til Guiseppe Grillo i Italia, som så vidt eg veit ikkje har greidd så mykje anna enn å skape problem i å skape ein koalisjon som kan styre landet.

 

Piratpartiet er forholdsvis ungt og har nok en lang vei å gå, men all den tid de uansett ikke vil få noen innflytelse nå syns jeg det er helt greit. Jeg vil stemme på de fordi jeg ønsker å støtte de videre. De vil få mer oppmerksomhet.

 

Partiprogrammet er veldig uferdig, som alle kan se, men det grunnleggende liker jeg veldig godt som sagt.

 

De kan kanskje revolusjonere politikken. Slik jeg ser politikk så har det stagnert til et supperåd. Det er nesten ingen partier som fører en helhetlig politikk, som er et ord du bruker - de velger sine saker med omhu, alt etter en strategi om å komme til makten. De beskylder hverandre somme tider for å være "populistiske", men det er de jammen meg hele gjengen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Syns man ikke skal stemme "strategisk", men stemme på det man syns gir mest mening. Det er tanken bak et demokrati, ikke at folk tenker "a mean to an end"...

 

Du stemmer ikke strategisk hvis du stemmer Venstre i stede for Piratpartiet, fordi begge partier står for det samme i forhold til temaet du vektlegger – nemlig DLD. Fordelen for deg å stemme Venstre er du øker betraktelig sjansen for at DLD ikke blir implementert siden det ikke er fjernt å tenke seg at Venstre er å finne i regjering fra høsten av. I tillegg stemmer du på et parti med mer gjennomtenkt politikk, med partiprogram som omfatter alle politiske områder og lange tradisjoner til liberale og individuelle rettigheter.

Endret av sosialliberal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg leste fra Piratpartiets nettsider i sta, så slo det meg hvor identisk politikken deres er med Venstre.

Noen formuleringer som høres litt annerledes ut, men stort sett det samme. Hvis man hovedsakelig ønsker å fjerne DLD og den nye åndsverksloven, så er selvsagt det beste å stemme Venstre... Ønsker man mer demokrati, og maktspredning (desentralisering), og mer folkestyre, så gjør man det også lurt i å stemme Venstre. Ønsker man en god miljøpolitikk like så. Om man ønsker en sosialt liberal politikk (...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...