Gå til innhold

Topphemmelig overvåknings-skandale avslørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel egentlig gammelt nytt, var dekket ganske grundig i dagens næringsliv et år tilbake. Men jeg kjenner at jeg blir ganske irritert etterhvert av at Tek-nettverket skal publisere så mye autoritets-hat og anti-imperialisme. Selv om majoriteten av lesere her sikkert har akkurat de holdningene, så syns jeg artiklene fortsatt burde holde seg noenlunde nøytrale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner dette ganske fascinerende jeg. Selv om jeg har en slags fobi om at folk skal vite hva jeg gjør på min pc syntes jeg overvåking som dette er egentlig ganske greit, siden så vidt jeg skjønner overvåker de jo bare hva du gjør på Internet sidene og ikke hva du gjør på selve pc'n.

Jeg vil heller at staten lese om hva jeg har til frokost eller når jeg går ut for å trene, bade, feste, osv enn å bli bombet eller skutt av en fyr som faktisk skrev på facebook at "nå skal jeg ut å skyte vilt rundt i blabla". Men det skal nevnes at jeg er bare for en sånn løsning så lenge det er snakk om å hindre terror. Ikke for å stoppe folk som er dumme nok til å skryte av å ha stjålet en ting på en butikk eller en som lag ut en pirat kopi av en film. OG! Om de skal overvåke utlandet skal de faen meg få lov av de landene de overvåker og overvåke sitt eget land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner dette ganske fascinerende jeg. Selv om jeg har en slags fobi om at folk skal vite hva jeg gjør på min pc syntes jeg overvåking som dette er egentlig ganske greit, siden så vidt jeg skjønner overvåker de jo bare hva du gjør på Internet sidene og ikke hva du gjør på selve pc'n.

Jeg vil heller at staten lese om hva jeg har til frokost eller når jeg går ut for å trene, bade, feste, osv enn å bli bombet eller skutt av en fyr som faktisk skrev på facebook at "nå skal jeg ut å skyte vilt rundt i blabla". Men det skal nevnes at jeg er bare for en sånn løsning så lenge det er snakk om å hindre terror. Ikke for å stoppe folk som er dumme nok til å skryte av å ha stjålet en ting på en butikk eller en som lag ut en pirat kopi av en film. OG! Om de skal overvåke utlandet skal de faen meg få lov av de landene de overvåker og overvåke sitt eget land.

 

Det er viktig å ikke være for naiv her. Vi ser hvordan USA er et veldig korrupt land, hvor bankene og de store selskapene i stor grad styrer politikk og media. Disse store selskapene er ikke interessert i folkets beste, men i profitt. Monsanto er et ypperlig eksempel her. Så å gi USA carte blanche til å invadere alles privatliv på alle fronter er meget skremmende. Ingen annen president har gått etter så mange "whistleblowers"/tystere som Obama. Vi se altså stadig mer korrupsjon, og stadig mer demonisering av de som avslører økonomsisk og politisk korrupsjon. Ingen god utvikling vil jeg si... All makt korrumperer, absolutt makt korrumperer absolutt.

Endret av Mac_31
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er vel egentlig gammelt nytt, var dekket ganske grundig i dagens næringsliv et år tilbake. Men jeg kjenner at jeg blir ganske irritert etterhvert av at Tek-nettverket skal publisere så mye autoritets-hat og anti-imperialisme. Selv om majoriteten av lesere her sikkert har akkurat de holdningene, så syns jeg artiklene fortsatt burde holde seg noenlunde nøytrale.

 

I dette tilfellet har det kanskje noe med at slik overvåkning som oftest rammer uskyldige. La oss tenke seg et tilfelle der du kommer i skade for å si noe negativt om USA eller den amerikanske presidenten på Facebook, eller legge ut noen linker som gjør det samme - PRISM fanger dette opp i filteret sitt og flagger deg som "no fly", med det resultat at neste gang du skal på ferie til USA, blir du nektet innreise. Du får heller ikke vite hvorfor du er på "no fly"-lista eller mulighet for å anke / kreve regress.

 

Amerikanske sikkerhetsmyndigheter er ganske så mer paranoide enn den jevne blåøyde nordmann, og med etteretningstjenester finnes det ingen mulighet for oss å vite hva som egentlig foregår. Vi får ikke tilgang til dokumentasjon om hva slags metoder de bruker, hva de overvåker, osv. Det finnes også muligheter for misbruk, industrispionasje o.l. Å tro at all amerikansk overvåkning driver på med er anti-terror blir for naivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...