Gå til innhold

[Løst] Kjøre virtuelle maskiner på serveren?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en filserver som nærmest er ubrukt, og vurderer derfor å få opp flere funksjoner på den og da med bruk av virtuelle maskiner.

 

Siden jeg ikke har så mye erfaring med dette har jeg ett par spørsmål.

 

- Der er ett raid-5 array på serveren nå, kan du virtuelle maskinene få tilgang til lese/skrive på dette?

 

- Ved restart av serveren, vil de virtuelle maskinene startes på nytt automatisk da?

 

- Kan alle de virtuelle maskinene dele netttilgang med serveren?

 

- Hvor mye vil kreves for å kjøre 3 virtuelle maskiner? Serveren har i dag en i5 med 8 GB ram, vil dette være nok, og hvor kraftige oppgaver kan kjøres på en virtuell maskin? Kunne tenkt meg to som kun gjør oppgaver som nedlastinger osv, mens en som kanskje kan brukes til videoredigering.

 

- Hvilket program bør brukes? Kan jeg bruke Virtual PC som jeg får i fra microsoft, eller må jeg satse på vmware?

 

- Kan dere gi meg noen typiske scenario der det er bedre å har virtuelle maskiner fremfor alt på en server?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et share på hosten vil VMene kunne skrive dit ja.

Kommer an på hvilken hypervisor du skal bruke, men blir vel noe enkelt noe som Virtual Box, Workstation e.l. siden de skal kjøre på en server som allerede er i bruk.

Da vil nok måtte slå av hver maskin før du restarter hosten. Installerer du Guest Integration tools (har forskjellige navn i forskjellige produkter) vil du kunne slå av en VM uten å logge på maskinen (bare høyreklikk VMen og slå av i virtualiseringsprogrammet).

Andre mer avanserte løsninger kan slå av VMer dersom hostes slås av.

 

De kan dele nett med hosten ja.

 

Kreves ikke all verdens om du skal ha helt enkle maskiner, men kommer an på hvilket OS de skal kjøre osv... 512 MB-2 GB RAM per maskin er ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner de må slås av manuelt, jeg tenker mer på om strømmen går eller om hovedserveren skulle restarte av seg selv, vil de virtuelle maskinene automatisk starte opp igjen da eller må alle starts manuelt?

 

Er jeg selv bortreist er det ganske kritisk punkt at alt starter opp av seg selv dersom noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner de må slås av manuelt, jeg tenker mer på om strømmen går eller om hovedserveren skulle restarte av seg selv, vil de virtuelle maskinene automatisk starte opp igjen da eller må alle starts manuelt?

 

Er jeg selv bortreist er det ganske kritisk punkt at alt starter opp av seg selv dersom noe skulle skje.

Sefølgelig kan du sette opp at VMene starter ved reboot.

 

Jeg ville selv anbefalt og kjørt _ALT_ på en hypervisor, slik som VMware ESXi, som støtter opp til 32gb minne på free versjonen. Her kan du feks ved et ekstra NIC eller to (går ikke innpå Vlan her) instalere en vm som kjøper routersoftware som feks PFsense slik du slår to fluer i samme smekk

Det kommer litt an på om vmware opfatter diskkontrolleren din slik du kan bruke diskene som før.

 

 

Det du bør vurdere her er nødvendigheten med og kjøre alt på en virtualisert platform.

Endret av wtf1337
Lenke til kommentar

Jeg gikk for prøveversjonen av vmware workstation.

 

Har fått satt opp maskinene slik jeg ønsker. Var enkelt å lage en, få på plass alt av oppdateringer og de viktigste programmene, så clone denne før jeg angir spesifikk bruk.

 

Men hvordan kan jeg i dette programmet velge at de virtuelle maskinene skal startes automatisk når serveren starter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...