Gå til innhold

Denne kan gi bredbånd til alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil jo for mange være et veldig fint supplement til et skrantent tilbud. Jeg bor selv i Steigen, og den delen av Steigen jeg bor i får etterhvert fiber (i løpet av sommeren). Hadde dette fungert på spill ville jeg vurdert det som et alternativ til de 3mbitene jeg har nå via NGT.

Lenke til kommentar

Er det 90 Gbit/s per spot eller er dedikert per spot en prosentandel av totalt 90 Gbit/s? Synes artikkelen virker litt vag på dette.

 

Dersom det er totalt 90 Gbit/s så blir det vel fort lite på hver bruker når hele Europa skal dekkes. Synes selv 90 Gbit/s per spot høres lite ut hvis dette blir populært.

 

Ikke sammenheng med artikkelen, men både irriterende (når det man har skrevet blir borte) og morsomt...:

post-9147-0-77883700-1370589758_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke en nyhet. Har hatt tooway system på hytten i 2 år allerede! Det var et h... å monterere, og krever stadige fininnstillinger med 13 mm fastnøkler og piping i ørene... men systemet er stabilt, og no har de laget proxy slik at det er mulig å få norsk ip. Tidligere var det bare mulig å få italiensk ip, noe som gjorde det umulig å se tv2 og nrk... fordelen var at man kunje kjøpe bøker på google play :-).

alt i alt er prisen helt grei, og responstiden er helt til å leve med... og så er det litt kult å få mail om at det drives service arbeid på sattelitten innimellom, jeg ser for meg astronauter som banker i veggen på sattelitten for.å gi meg internettet tilbake :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har brukt dette i ett halvt år nå og er meget fornøyd. Veldig stabilt, har ikke måtte ut å stille på noe etter att jeg fikk det inn. Litt forsinkelse pga ca 40.000 km x2 for datan å reise, men ikke snakk om mer enn millisekunder. Bor ytterst og lengst bort i landets nordligste fylke, og her er ikke ISDN oppfunnet engang, så ett bra alternativ. Litt dyrt men pytt sann.

Lenke til kommentar
Har brukt dette i ett halvt år nå og er meget fornøyd. Veldig stabilt, har ikke måtte ut å stille på noe etter att jeg fikk det inn. Litt forsinkelse pga ca 40.000 km x2 for datan å reise, men ikke snakk om mer enn millisekunder. Bor ytterst og lengst bort i landets nordligste fylke, og her er ikke ISDN oppfunnet engang, så ett bra alternativ. Litt dyrt men pytt sann.

 

Alt kan jo være snakk om millisekunder, om det bare er mange nok av de :) 80 000 kilometer er minimum 266 ms, det er en ganske stor forsinkelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette her trenger vi! Bare synd det er begrenset..

 

Jeg må betale 700 kr. for å få en hastighet på intet mer enn 6 Mbit/s, det er det eneste tilbudet her ute da Telenors linjer er fulle og ingen vil bygge ut noe som helst her da det er for dyrt for verdens største teleselskap Telenor god damnit!

Endret av morten-89
Lenke til kommentar

...og så er det litt kult å få mail om at det drives service arbeid på sattelitten innimellom, jeg ser for meg astronauter som banker i veggen på sattelitten for.å gi meg internettet tilbake :-)

 

Det er vel strengt tatt på teleporten/landstasjonen de har vedlikehold. Da slipper man å leie inn de dyre astronautene ;)

 

Man kan vel få burst på 20mbit om man betaler saftige priser for det. En garantert linje på kanskje 256/256 og en latency på 500-600ms. Husk at signalgangen er: Deg - (40.000km) satellitt - (40.000km) teleport - nettside og gjerne tilbake igjen.

 

Nei, Ka/Ku VSAT er fornuftig på skip eller til krigføring ute i en ørken - men til bygdene hjemme i gamlelandet? Der burde de klare å dekke opp med 3G eller 4G.

Lenke til kommentar

Ikke la dere lure med å kjøpe iternett fra tooway. Kjørte nettop en test på mitt tooway anlegg nå, det viste 17,06 i downlad speed, og 4.87 i upload spedd. Denne hastigheten er jo i seg selv ikke noe å klage på, men det er en ping på 728ms. Dette gjør at det tar lang-lang tid å laste en internettside. Jeg bor dessverre en plass som ikke så mye annet fungerer. Det å betale over 900 kr i mnd, er heller ikke så kult for noe som er så dårlig etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar

Slike løsninger, med alle sine begrensninger pr i dag, vil etter hvert bli standarden etter min mening.

 

I f.eks. landmålingssammenheng, som jeg er avhengig av i mitt arbeid, er en sammenkobling av satellitt- og landbaserte systemer et must, og det som virkelig har fått til et 'sjumilssteg' i forhold til eksklusive teknologier.

 

Problemet med satellitt-teknologien i dag er at det er for lite samarbeid mellom ulike aktører med ulike behov (samme når det gjelder landbaserte systemer), som gjør at vi sender opp mange ganger antallet satelitter (kostnaden med oppskytning er det viktige her) som strengt tatt er nødvendig, bruksområder til de enkelte satelitter tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Overføringshastighet for data som først overføres er vel god, men problem med satelittkommunikasjon er responstider (pga avstand til og fra satellitt), som ikke nevnes her.

 

Responstid er uvesentlig for de som streamer et par filmer, leser vg og sender epost.. er uansett bedre enn dialup eller tilsvarende :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Har tooway også mye skryt ikke service fra dag en lav hastighet reklamerte til Bb (breiband.no) fikk ei nettadresse for å sjekke opp og ned hastighet .på hjemmesiden til Bb var. 10.8 ned og. 10.1 opp fikk ikke lastet ned .har ventet på kundeservice I 4 mnd ikke et svar skal jeg se på youtube en film på ca 5 min så går det 15-20 min får å se den .det er som å kjøpe på motorveien og bare få inn første gir og må stoppe hver km resette nettet For å fortsette .Bb nei takk ALDRI MER

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...