Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen VG3 Religion


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har muntlig eksamen i religion og sliter med hvordan jeg skal snevre ned innholdet.

 

Oppgaven er:

Gjør greie for menneskesynet i buddhismen og kristendommen og sammenlign med Platons syn på mennesket

 

Vet ikke hvor jeg skal begynne og kunne trengt litt hjelp til å disponere oppgaven.

 

Setter pris på alle mulige svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig at du først skriver om Menneskesynet i buddhismen " gjenfødelse etter døden", og deretter kristendommen, så sammenligne de med Platons syn på mennesket hva de har til felles og hva de ikke har. Og så komme men en konklusjon en liten sammendrag..

Lenke til kommentar

Disposisjonen min ser slik ut foreløpig:

 

1. Presentere problemstilling.

2. Definere. Menneskyn, religion, filosofi, og ka som legge grunnlaget for dannelse av et menneskesyn, kordan det kan utvikle seg forskjellig.

3. Gå gjennom kristendom:

4. Gå gjennom buddhisme.

5. Kortfatta konstatere forskjellen mellom de

6. snakke om platonduden og filosofi.

7. sammenligne begge med platonduden.

8. konkludere med ka som er forskjellig, ka som e likt, og ka som ligge te grunn for ulikeheter og likeheter

Lenke til kommentar

I muntlig eksamen er det viktig å ikke si det klokeste først, men bare nevne det og deretter snakke utdypende under samtalen. Du fikk en ganske begrenset oppgave, så det kan hende de spør utenfor din oppgave.

 

Læreren min sier at hvis man definerer eller snakker om særpreg ved en religion viser dette middelmådig kompetanse, men å sammenligne viser man at man kan om begge, og læreren forstår at man kan definisjonen på de forskjellige religionene. Man viser altså at man kan særpreg uten å si det direkte, men indirekte gjennom sammenligning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...