Gå til innhold

Guide: Terminalen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Err. Hva i alle dager skal "Unix filsystemet"? Ser ut som om dere tenker mappestruktur?

 

Mappestruktur er fortsatt filer satt i system, filsystem. I så og si alle andre artikler brukes gjerne filsystem som en beskrivelse av mappestrukturen, hvorfor skal vi gjøre noe annerledes?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det har vært gjort noen forslag til forbedringer av guiden i forumtråden "Den åpne kaffèen". Jeg har håp om å finne tid iløpet av uken for å prøve å integrere noen av forslagene. Hvis noen andre har forslag til forbedringer så kom med dem nå, sånn at når jeg først setter meg ned for å forbedre så får jeg med meg mest mulig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rådene fra kaffeen er dekkende, så jeg ser ikke noe å tilføye. Men denne artikkelen er jo kul umulig å finne, håper den blir promotert så folket får den med seg på et eller annet tidspunkt.

 

Hei, upvota velkomst-kommentaren din, men ser ikke ut som man får vite hvem som upvoter. Satt pris på kommentaren ihvertfall.

 

Tja, er en ekstra-artikkel, så er vel kun hardware's fremtidig betalende medlemmer som får den med seg.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikell, jeg har brukt linux fortrinnsvis Unbunt de siste årene og er stor fornøyd. Jeg kan endel om linux men ikke nok eller jeg har mange hull i kunnskapene mine. Og en ting jeg har merket er at manualer og how to sider viser til terminalen, og der er det copy/past så løses problemet, nesten uansett hva du lurer på. Så terminalen er gull verdt nesten uansett hva du lurere på ang linux.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Terminalen var faktisk et stort "selling point" når jeg vurderte å ta opp bruk av Linux.

 

Ble rett og slett bare så lei av at instillinger i Windows (Vista var nettopp sluppet) ble mer og mer gjemt, det var veldig frustrerende etter å ha vært vant til 2000 og XP.

Er faktisk så fornøyd med hvordan ting er nå (Arch Linux m/GNOME Shell) at jeg ikke lenger har Windows, en god GUI for enkle instillinger, terminalen for alt annet.

http://bayimg.com/FAJgnAaFc

Drop-Down Terminal: http://bayimg.com/gaJGAAAFC (heter Guake)

Lenke til kommentar

Err. Hva i alle dager skal "Unix filsystemet"? Ser ut som om dere tenker mappestruktur?

Det som beskrives er en komponent som heter VFS, det står for virtuelt filsystem. Og er den komponenten som tar seg av mappestrukturen og hvordan koble den til de fysiske filsystemene som ext3, NTFS, samba, cdromer og ramdisker.

 

Så det er riktig å bruke ordet filsystem. Feiler ligger i at det skulle vært en bindestrek der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...