Gå til innhold

Test: Intel Core i7 4770K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke dette var direkte imponerende med tanke på at dette skal være en ny generasjon.

 

Virker for meg som at Intel tar livet med ro nå som de ikke har noen stor konkurranse fra AMD.

 

Nå har aldri intell hatt noe serlig fokus på å forbedre ytelse drastisk, men å få ned effekt forbruket, og der er haswell en smule imponerende. Ja, effektforbruke under load er høyt, men med maskinen i sleep er det latterligt lavt.

 

Ytelsesforskjellen mellom haswell og ib er tilsvarende forskjellen mellom ib og sb, så er som forvendtet.

Lenke til kommentar

ble litt overrasket over prisen da jeg sjekket den på komplett. for de med grafikkort fra før / gamere som skal ha grafikkort ved siden av så må vel 4770 være et ganske bra kjøp.

 

husker jo selv hvor mye jeg betalte for I7 når den først kom ut noen år tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke dette var direkte imponerende med tanke på at dette skal være en ny generasjon.Virker for meg som at Intel tar livet med ro nå som de ikke har noen stor konkurranse fra AMD.
Nå har aldri intell hatt noe serlig fokus på å forbedre ytelse drastisk, men å få ned effekt forbruket, og der er haswell en smule imponerende. Ja, effektforbruke under load er høyt, men med maskinen i sleep er det latterligt lavt.Ytelsesforskjellen mellom haswell og ib er tilsvarende forskjellen mellom ib og sb, så er som forvendtet.

 

evenbrattsberg i persume?

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en i5-2500k, er det noen som vet sånn ca. ytelsesforskjell mellom disse to prosessorene?

 

Den er jo med i testen. Jeg kjører 2500k selv, og er overrasket over at den ligger på et lavere effektforbruk enn 4770k under load, og på samme nivå idle. Det var også overraskende lite ytelsesforskjell mtp at denne er to generasjoner nyere, og 2500k fikk jeg for godt under 2000,- for snart to år siden.

Lenke til kommentar

Cpu'en er jo svært lite egnet til å overklokkes , Tomshardware (mener det var dem) har vært i kontakt med flere store selskap som selger Cpu'en og har fått informasjon som tilsier at svært få av disse cpu'ene kan overklokkes bra (4.8Ghz ) uten at temperaturen stiger noe sinnssykt

 

Tomshardware sin konklusjon var at denne Cpu'en var i alle fall et "Gjesp" for vanlige desktop brukere men et steg videre for mobile brukere..

Lenke til kommentar

Hva er imponerende i den nye generasjon?

 

Bedre GPU? Hvem bruker dem? Aller so spiller bruker egene GPU kort for det...

 

Win8 har ført til at jeg bare gruer meg til å oppgradere PC og OS. Jeg tror jeg jeg venter noen år til...

Er veldig fornøyd med Win7 og 2600K...

 

Hvorfor dere ikke har tatt med 2600K i testen?

Dere burde ha brukt 2600K isteden for 2500K...

 

Lenke til kommentar

Å kalle 4770K topprosessor er å ta godt i. Dette er den øvre delen av mellomklassen. Topprosessorene for oss vanlige forbrukere er serien med LGA2011 sokkel.

 

Er testprogrammene og spillene kjørt på nytt med de eldre prosessorene eller er det gamle vs nye drivere/optimaliseringer osv?

 

I noen av testene er det forbløffende lite forskjell mellom 2500K, 3770K og 4770K, mens i andre (f.eks AES-testen) er det kjempeforskjell. Noe som tyder på at instruksjonssett og dermed oppdatert kompilering av programvaren er årsaken.

 

Det hadde vært mye mer interessant å se 2700K i stedet for 2500K siden 2700K har likere spesifikasjoner (HT og klokkefrekvenser) med etterfølgerne så vi kan se nøyere hvilke ytelseøkninger som skyldes andre ting enn klokkefrekvensen. Hvis 2500K er testet for lenge siden med gamle drivere, testprogrammer osv, kan dere ikke ta en retrotest av 2700K for å sjekke dette nøyere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle dere som er skuffet, utvikling av en CPU vil alltid rette seg mot hvor pengene er å tjene. I dag er dette nettbrett, små bærbare (ultrabooks) og servermarkedet. Da vil man i utviklingen legge vekt på de egenskapene som der betyr noe, og det er strømbruk (gjelder også for servere). Ellers er realiteten i dag at for 95 % av brukerne er ikke CPU noen ytelsesmessig flaskehals - derfor tror jeg vi ikke kommer til å se den ytelsesmessie veksten vi hadde fram til og med første generasjon Core noen gang i framtida. Det er det også teknsike grunner til.

 

@Agent 47: Bedre integerert GPU er faktisk viktig for svært mange - husk at svært mange maskiner, både stasjonære og bærbare selges uten dedikert GPU. Trolig langt over 50 %.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...