Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med å lese (ord og bakgrunn blander seg), tåkete hjerne


Anbefalte innlegg

Hei! :) Som tittelen sier så er hovedproblemet at jeg har problemer med å lese og få med meg det jeg leser. Problemet kommer og går, og har egentlig vart noen år.

 

Av og til når jeg leser så er det som om hvitt og svart blander seg.

Men det er det samme med blått, svart, rødt osv. Det merkes også når jeg ser på andre ting enn tekst, men kan ikke forklare det helt. Som om at det ikke vil være i ro. Kan sammenlignes med når du ser på et sterkt lys og lukker øynene.

 

Det er uklart, men ikke på den måten at jeg trenger briller. Har lesebriller, men det ser helt likt ut i dem. Det er altså ikke skarpheten i synet, men noe annet.

 

Jeg har forsåvidt skarpt syn ellers, ingen problemer med å kjøre.

 

Hodet er også veldig tåkete, og når disse "leseproblemene" kommer så har jeg også konsentrasjonsproblemer (mer enn vanlig). Skal jeg tenke noe så føles det som at tanken jeg leter etter er gjemt i en tykk røyk. Det er ihvertfall slik jeg kan forklare det med ord. Ting blir vanskeligere nå, som å ta et regnestykke i hodet eller tenke på flere ting på en gang. Da blir det bare surr.

 

 

Er det noen som vet overhode hva dette kan være? Begynner å bli ganske lei av det...

 

Anonym poster: 96b3c630047e252b6edaeb4a78c4f58c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være samsynet ditt det er noe feil med, eller at samsynet ditt fungerer dårligere enn det burde.

Takk til dem som svarer her. :)

 

Hmm, prøvde å lese med ene hånden foran hvert av øynene, men var fortsatt likt. Ingen forskjell på høyre eller venstre eller begge øynene.

 

Det er som når autofokus i kameraer ikke klarer å gjøre bildet skarpt. Men samtidig så kan jeg helt klart se skarpe kanter på skriften. Det er derfor det er så vanskelig å forklare, fordi hvis det hadde vært uklart så hadde jeg ikke klart å sett dette.

 

Er "slitsomt" å lese og tenke generelt. Men de ordene jeg plukker opp tolker jeg fint, det er bare at jeg sliter med å lese dem. Som at både skriften og bakgrunnen er blandet. Kan også føles som at øynene ikke klarer å følge linjen skikkelig, men igjen, er vanskelig å beskrive dette.

 

 

Leste forøvrig litt om dysleksi, er sånn både og. Det jeg klarer bra er skriving, rettskriving, tolkning av ord osv.

 

Men sliter med å lese fort pga. at ting er så rotete. Hjelper litt å myse/holde fingeren litt foran øynene slik at jeg bare ser linjen jeg leser, men føles fortsatt tung og tåkete i hodet.

 

Hadde jeg fått en beskjed jeg skulle husket nå hadde jeg måttet konsentrere meg for å huske den riktig. For det er nesten som at hjernen lager mye støy og ikke vil konsentrere seg om det jeg ber den om.

 

Kortidshukommenslsen er også dårlig.

 

Som sagt er det ikke alltid det er slik. Vann og en god gammel skive med leverpostei hjalp lite.

 

Anonym poster: 96b3c630047e252b6edaeb4a78c4f58c

Lenke til kommentar

Ta deg en tur til en optiker. Om det er noe galt så finner de det ut. Og det skader ikke å få sjekket øynene uansett.

Får vel gjøre det for sikkerhetsskyld. :) Gikk innpå linken om samsynsproblemer, og mesteparten stemte. Men så forklarer vel ikke dette de andre tingene? Og hvordan kan det ha seg at problemet kommer og går? :O

 

Anonym poster: 96b3c630047e252b6edaeb4a78c4f58c

Lenke til kommentar

Ikke meningen å skremme deg, men jeg ville gått til legen. En jeg kjenner hadde problemer med at hun så dobbelt, særlig i perioder hvor hun var stresset, og det viste seg å være MS.

Tror ikke det er MS. :O Har ikke de sinnsykt lite energi? Jeg er i såpass bra form at jeg klarer å trene (noe jeg burde gjøre), klarer å arbeide fysisk.

 

Det er vel heller det at jeg føler meg sliten og tåkete. Har vært ganske deprimert i noen år. Kom gradvis når jeg var yngre, trodde det skulle bli bedre når jeg flyttet ut og ventet på at denne dagen skulle komme, noe det ikke gjorde. Følte meg bare tom, følelsesløs og lei alt. Tenkte alt for mye på alt og depresjonen har egentlig bare blitt verre og verre. Vet jeg burde gå til legen om dette, men er noe jeg har utsatt i noen år nå. Liker ikke tanken på det. Hadde en psykolog før, men jeg klarte ikke å si så mye. Liker overhode ikke å snakke om sånt.

 

 

Men, kan det ha noe med dette å gjøre da? Det er jo mer psykisk enn fysisk.

 

Anonym poster: 96b3c630047e252b6edaeb4a78c4f58c

Lenke til kommentar

Vi på forumet her kan komme med forslag til hva det kan være basert på det du skriver, men skal du få den hjelpen som er nødvendig må du uansett oppsøke en lege eller eventuelt en optiker. Det er også flere alvorligere sykdommer som kan gi slike symptomer.

 

Angst kan gi konsentrasjonsvansker og forstyrre synet ditt, pupillen bruker å utvide seg da, fokuset blir innstilt til å få et overblikk men mindre fokus på små detaljer tror jeg. Ikke så sjeldent henger depresjon og angst tett sammen.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar

Tror ikke det er MS. :O Har ikke de sinnsykt lite energi? Jeg er i såpass bra form at jeg klarer å trene (noe jeg burde gjøre), klarer å arbeide fysisk.

Du tenker på ME. MS er en sykdom som angriper myelinlaget hos hjernecellene, slik at signaler sendes langsommere og påfølgende også blir mer ukoordinert. Den er dermed ikke helt ulik alzheimers, parkinsons, etc.

 

Nå er det nok en god del andre, mer sannsynlige grunner til at synet ditt er som det er enn MS og hjernesvulst. Men snakk med legen din først, årsaken kan finnes mange andre steder enn i øyet eller synsnerven.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Du tenker på ME. MS er en sykdom som angriper myelinlaget hos hjernecellene, slik at signaler sendes langsommere og påfølgende også blir mer ukoordinert. Den er dermed ikke helt ulik alzheimers, parkinsons, etc.

 

Nå er det nok en god del andre, mer sannsynlige grunner til at synet ditt er som det er enn MS og hjernesvulst. Men snakk med legen din først, årsaken kan finnes mange andre steder enn i øyet eller synsnerven.

Aah, okei da. Det kunne kanskje forklart hvorfor jeg er så fjern/distrahert og hvordan hjenen føles som om den er i sirupmodus når jeg skal prøve å komme på noe eller regne på noe. Kan begynne en setning og glemme ut hva jeg skulle si. Men, til noe annet er bevist så har jeg ikke MS.

 

 

Og ikke for å skremme ytterligere, men min far fikk litt dårligere syn en stund på ene øyet, så dobbelt osv, han gikk til optiker og ble hastesendt derfra til Haukeland sykehus til ytterligere sjekk. Det viste seg å være hjernesvulst som lå og trykket på synsnerven.

Tror ikke jeg hadde blitt noe skremt hvis jeg hadde fått beskjed om at jeg hadde en hjernesvulst. Virker som at ting ikke går innpå meg eller at jeg ikke bryr meg om noe lenger.

 

Høres ut som de fikk fjernet svulsten, bra det ihvertfall. :)

 

 

 

Vi på forumet her kan komme med forslag til hva det kan være basert på det du skriver, men skal du få den hjelpen som er nødvendig må du uansett oppsøke en lege eller eventuelt en optiker. Det er også flere alvorligere sykdommer som kan gi slike symptomer.

 

Angst kan gi konsentrasjonsvansker og forstyrre synet ditt, pupillen bruker å utvide seg da, fokuset blir innstilt til å få et overblikk men mindre fokus på små detaljer tror jeg. Ikke så sjeldent henger depresjon og angst tett sammen.

Tror det er på tide å bli kvitt angst og depresjon ihvertfall (noe jeg har sagt mange ganger før). Har påvirket mye egentlig.

 

Hva enn det er så får jeg vel gå til legen.

 

 

Jeg hadde gått til min fastlege og spurt om en MR av hodet ditt. Er det noe du virkelig burde prøve å ta vare på så er det helsa di..

Kan jeg bare be om det? Kan vel spør legen om jeg burde ta MR. Problemet er bare at jeg blir for nervøs i sånne settinger og ender opp med å si 10 % av det jeg planla på forhånd.

 

Anonym poster: 96b3c630047e252b6edaeb4a78c4f58c

Lenke til kommentar

Kan jeg bare be om det? Kan vel spør legen om jeg burde ta MR. Problemet er bare at jeg blir for nervøs i sånne settinger og ender opp med å si 10 % av det jeg planla på forhånd.

 

Anonym poster: 96b3c630047e252b6edaeb4a78c4f58c

 

Ja du ber om det, nei, krever det. Fastlegen er der for å henvise deg videre til andre som har spesialisert seg på slike ting. Hodet ditt er faktisk veeeldig viktig, det er viktig at du får sjekket at det ikke er noe fysisk galt.

Lenke til kommentar

Ja du ber om det, nei, krever det. Fastlegen er der for å henvise deg videre til andre som har spesialisert seg på slike ting. Hodet ditt er faktisk veeeldig viktig, det er viktig at du får sjekket at det ikke er noe fysisk galt.

Okei, da får jeg prøve å være litt bestemt, det er noe jeg ikke er så god på. :p

 

Takk til dem som gidder å svare på dette her. :)

 

Anonym poster: 96b3c630047e252b6edaeb4a78c4f58c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...