Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øke mat lyst i perioder med høy angst og depresjon


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Som sikkert noen her på forumet allerede vet, så sliter jeg i perioder med høy angst og depresjon. I de periodene så har jeg veldig lite matlyst, og spiser veldig lite. Jeg prøver dog å drikke litt vann, saft og brus (type 0,5-1l om dagen). Jeg spiste noen nøtter i dag tidlig (ca 80g), og prøvde å drikke litt vann. Kroppen aviste maten og drikka, så jeg holdt på å gulpe det opp, men jeg tvang maten ned. Jeg blir kvalm av å spise og drikke.

Jeg prøver å spise minst en gang om dagen, mest pizza. da jeg ikke er i form i de periodene til å lage meg skikkelig mat som, stekt ris med kylling, biff og salat etc. De pizzaene jeg spiser har kjøtt, ost og tomatsaus. Jeg må tvinge i meg den pizzaen så jeg ikke blir alt for svimmel og kvalm av å ikke spise.

Fastlegen min vil ikke gi meg noe medisiner for å øke matlysten, da jeg går på nok antidepressive, beroligende og angstdempende fra før (Fast; effexor, risperidon (laveste) og citrizin (pollenallergi og pelsallergi), remeron. Evnt: Sobril, Truxal). Fastlegen har sagt at jeg må tvinge i meg maten, og hvis jeg ikke klarer å spise, så burde jeg ihvertfall spise noe med mye proteiner, så har kjøpt meg nøtter, eller ihvertfall få i meg nok drikke.

 

Er det noe jeg kan gjøre selv for å få opp matlysten i de periodene? Et par råd til jeg har fått fra fastlegen: Være sosial og ikke isolere meg. Ikke sitte inne og gå en tur, møte folk. Eller skal jeg bare fortsette å følge rådene fra fastlegen? Det er ikke alltid disse rådene fungerer, når de først fungerer; så er det midlertidig (et par timer, til en hel dag).

Endret av Gnålern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke at jeg eller noen andre her inne er kompetente nok til å diskutere det her på et høyere nivå en det din fastlege allerede har gjort, siden han kjenner din fullstendige historikk, ikke at jeg da heller kunne uttalt meg, er ikke noen lege.

 

Men det er veldig trist å høre at du har det på denne måten -og det er selvfølgelig ønskelig å kunne hjelpe til så skal prøve så godt jeg overhode klarer.

 

Det som er 'viktig' er at man får i seg di næringsstoffene kroppen trenger for å fungere (nå snakker ikke jeg om å fungere optimalt men å fungere i det store og det hele)

Her er det viktigste elementet vann, uten vann så vil ikke kroppen kunne fungere i det hele tatt.

Her er nesten et minimum en plass i mellom 1-2 liter.

Jeg anbefaler at du prøver å drikke mer vann en saft og brus, siden vann er det stoffet som holder unna ting som hypernatremi og dehydrering på best mulig måte, den måten du kan få i deg vann på er veldig enkel, drikk ca 1dl annenhver time, det er ikke spesielt mye og da har du rikeslig.

Du kan selvklart bruke 2 timer på å drikke 1 dl, poenget er at du får det i deg.

 

Når det kommer til mat er det viktigste at du får i deg di næringsstoffene kroppen trenger, her finnes det kosttilskudd du kan supplere med alt i fra vitamin A til og med B12, det som kanskje kunne hjulpet deg litt var B12 vitaminet som faktisk mange mennesker sliter med å ta opp, ellers virker det som om legen har gitt deg god veiledning her.

 

Jeg anbefaler at du følger legens råd, det å komme seg ut og sosialisere seg er ofte en god løsning, men legen din er ikke en psykolog, så jeg ville nok ha konsultert meg der :)

 

Håper det var til hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du går inn i felleskatalogen http://www.felleskatalogen.no/medisin og ser på bivirkninger, ved de medisinene du bruker, så vil jeg anta at du finner i alle fall store deler av forklaringen der.

Spesielt Risperidon og Efexor er kvalmefremmende og kan gi svelgebesvær. Legger du også til at depresjon ofte følges av manglende matlyst, så kan det være at flere faktorer trekker i samme retning.

 

Snakk med legen din om dette kan være årsaken og om du kan bytte til medikamenter som har andre bivirkninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns de to andre her har sagt mye allerede, men vil også legge ved at du kanskje burde lage lettvint mat når du ikke er helt på bånn og orker å lage ordentlig mat.

 

Lapskaus er billig, sunt, kan fryses og er lett å spise. Lapskausblanding + en biff/kotelett/karbonade/whatever + en blokk buljong + noen dl vann, la alt småkoke i ett par timer.

 

Suppe er også veldig billig, enkelt og kan også fint fryses. F.eks: En liten løk + en pakke hakkede tomater + blokk buljong + vann, kok opp, kjør den glatt med stavmixer. Løk + buljong kan du bruke som 'base' til utallige supper for å variere. Jeg syns ihvertfall det er enklere å sitte å slurpe i meg litt suppe hvis matlysten er liten.

 

Bare husk å gjøre det enkelt og prøve å få i deg grønnsaker, salt og kjøtt. Fet fisk er også fantastisk bra for deg, sleng gjerne en filet i ovnen og glem den i 20 min.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dårlig matlyst i dag. Har spist rundt 40g med bringebær, og rundt 80g med nøtter. Jeg veit jeg burde ha spist mer, men jeg klarer det rett og slett ikke. Og det eneste jeg har drikki i dag er rundt 250ml med sukkerholdig drikke. Jeg har vitamin B9 og D mangel, så har kjøpt en fiskegrateng jeg skal prøve å spise i morra. Jeg prøver også å sykle litt når det er sol ute, men da er det selvsagt mest folk ute, så jeg ender fort tilbake i min egen leilighet.

Lenke til kommentar

Et tips fra en venninne som har dårlig matlyst og perioder med depresjon er å kjøpe og få levert take-away mat på døren.

 

Det kan være f. eks. kinesisk, thaimat, sushi, indisk, peppes pizza, kebab osv alt ettersom hvilket tilbud du har der du bor. Hun har også fryseren full av Ben & Jerrys iskrem.

 

Det er veldig viktig å få i seg nok næring, for hvis ikke så blir man en zombie og da tar det ekstra lang tid å komme seg til normalen igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har helt motsatt problem.

Visst jeg stresser blir jeg irrirert og må spise.

Jeg har en kalori forbrenning til en olympisk trener.

 

Visst jeg blir syk spiser jeg det dobbelte av hva jeg bruker for jeg blir aldri mett når jeg er syk.

 

Visst jeg nermer meg mage blir jeg så irritert på grunn av irritasjonen magen gir meg at jeg fjerner den med pure hat.

 

God i love my body!

 

Men til deg selv jeg har selv angst og stress problemer, men har ingenting med hvor mye jeg spiser.

 

Jeg har aldri spist frokost, bare lunch visst det hjelper da.

 

Jeg har fått mye klager fordi jeg kan gå 1 dag uten og spise, men det er fordi jeg har spist så mye natten før.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Ser du bruker remeron.

 

Kjæresten min går på en miks av forskjellige ting deriblandt effexor (som tar fra henne matlysten) og remeron - hun får veldig appetitt av remeron. Hun timer medisinene slik at remeronen tas alene en stund før hun skal spise, og en del timer etter (eller før, jeg er ikke helt sikker) hun tar effexor. Da blir hun sulten det er sikkert. Anonym poster: 9a05871fb22f3c430bb5aeb51f1971bb Anonym poster: 9a05871fb22f3c430bb5aeb51f1971bb

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet veldig lite om hvilket opplegg du har, om du går til psykolog ved siden av fastlegen eller ikke. Men min personlige erfaring er at et opphold på Distriktspsykiatrisk senter, er som å bli født på nytt. Der vil du få oppfølging, hjelp med mat, hjelp til å takle depresjon/angst (Til meg sa de at jeg ikke hadde angst, men at det var en del av depresjonen). Jeg gikk opp 8kg på 3 uker, mens jeg var på DPS. Hvis legen ikke føler for å sende deg dit, så ville jeg hørt om muligheten til å få oppfølging av ambulant team. De vil også kunne gi deg veiledning eller innleggelse. DPS, er noe helt annet enn Akuttmottakspost, hvis du frykter for det

Lenke til kommentar

Jeg har oppfølging fra psykolog på dps, jeg har også vært på en vurderingsmøte på DPS Døgnenheten (Thorsberg), for et par måneder tilbake. Vi kom da fram til at en innleggelse der ikke var nødvendig på det daværende tidspunkt, da jeg var på bedringens vei, og fordi jeg hadde såpass god oppfølging fra psykolog og fra personalet der jeg bor. Men at jeg skulle si ifra hvis ting forverret seg, og det ble akutt igjen.

 

Jeg har begynt å spise blåbær, bringebær og nøtter (usaltet), i stedet for godterier, jeg har også begynt å spise litt fisk, og vært litt ute i sola. Men det har ikke hjulpet på humøret enda, matlysta har blitt litt bedre. Men det er dager hvor jeg har kun spist noe nøtter / bær. Enkelte dager spiser jeg mye. Så det har ihvertfall blitt mer stabilt, hadde likt bedre hvis det hadde stabilisert seg, da jeg var i bedre humør / form.

Lenke til kommentar

Hvis det fungerer å drikke kan du kjøpe næringsdrikker på apoteket, de er beregnet på mennesker som sliter med matlyst, apetitt og næringsinntak. :) Kommer i mange forskjellige smaker, den som har kaffesmak blir nesten som iskaffe hvis du putter den i kjøleskapet før du drikker den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...