Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryk som en følge av plagiat?


Anbefalte innlegg

Har en kjæreste som i går gjennomførte sin siste skriftlige eksamen på VGS, i faget Treningslære. Hun var veldig lettet og fornøyd med å endelig være ferdig, men i dag fikk hun og resten av klassen en beskjed fra kontaktlærer, som virkelig vil gi henne en del å tenke på fram mot karakterene blir offentliggjort mot slutten av juni.

 

Saken er nemlig den at kjæresten min har tatt i bruk en tidligere besvarelse hun har skrevet selv på vårens heldagsprøve, for å besvare en av i alt tre oppgaver på gårsdagens eksamen. Problemet er at kontaktlærer har sendt inn klassens besvarelser fra heldagsprøven til offentlige myndigheter, slik at plagiatkontroll kan gjennomføres av sensor. Eksamen er anonymisert med kandidatnummer, slik at sensor ikke vet hvem som har skrevet hver enkelt oppgave. Dette kommer trolig til å bli et problem når sensor gjennomfører plagiatkontrollen, og ser at store deler av den ene oppgaven på eksamenen er lik besvarelsen på heldagsprøven, men ikke er klar over at det er en og samme person som har skrevet begge disse oppgavene. Hun har oppgitt boka som kilde, men dette er vel ikke av så stor betydning hvis kontrollen gir betydelige utslag?

 

Hvilke konsekvenser tror dere dette vil få? Stryk som følge av plagiat, eller kun en dårlig/middels karakter ettersom det også er to andre oppgaver som veier? Kjæresten min er veldig fortvilet nå - i verste fall får hun ikke vitnemål, og da ryker studiene til høsten. Hvis noen har tips til hvor hun kan henvende seg for å gjøre offentlige myndigheter (UDIR eller andre) klar over situasjonen, så hadde jeg vært veldig takknemlig.

Endret av Matsiboyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut som det blir automatisk stryk (http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Fusk-og-plagiat-til-sentralt-gitt-eksamen/), men det vil nok senke karakteren en del. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke oppgav seg selv som kilde? Og hadde hun lov til å bruke tidligere besvarelse? Alle eksamener jeg har hatt har det stått tydelig at man ikke har hatt lov til å bruke tidligere materiell man har produsert selv, kun det man skriver under eksamen. Hadde hun oppgitt sin tidligere oppgave som kilde kunne det vært enklere, og om hun evt sender i vei en klage for å informere om dette vil hun da sannsynligvis senkes i karakter pga manglende kildebruk, men altså ikke plagiat.

 

Spørs hvor mye av den tidligere besvarelsen hun kopierte inn..

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...