Gå til innhold

Jobb som krever utvidet politiattest, har en 5 år gammel sak på meg


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har blitt kalt inn til intervju til en jobb på flyplassen som da krever plettfri vandel

 

Desverre har jeg en sak for 5-6 år tilbake som jeg tror befinner seg på denne attesten. Dette som skjedde var at jeg lånte en kompis sitt legg for å komme meg inn på et utested. Legget var ikke forfalsket eller noe så det går vel ikke under dokumentforfalsk, men det ble anmeldt osv. Jeg fikk et brev fra politiet senere, vet ikke om det ble anmeldt eller hva det var, men fikk ikke noe bot eller noe, kun en "advarsel".

 

Jeg fikk sikkerhetserklering i forsvaret uten at dette var noe problem, men lurer på om dette kan være en sak som kan gi meg problemer med å få jobb på flyplassen? er kun snakk om å jobbe i en butikk der, men alikevel. Som sagt er dette en 5-6 år gammel sak og har ingen andre saker på meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det fyrste så går dette definitivt under definisjonen av dokumentforfalskning.

§ 190a. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å

a) oppnå en uberettiget vinning for seg selv eller en annen, eller

b) påføre en annen tap eller ulempe.

Sidan du brukte ein annes ID-kort til å komme deg inn på ein uteplass så er vilkåret i punkt a) oppfyllt.

 

Du er med andre ord svært heldig som ikkje blei straffa for forholdet da dette effektivt ville ha indra deg i å få den jobben som du no søker.

 

 

Sidan du skal jobbe på ein flyplass så treng du ein uttømmande politiattest. Der blir alle straffereaksjoner tatt med. Men så lenge du ikkje har fått straff for hendelsen så vil det ikkje komme med i attesten.

 

Eg vil anbefale at du søker på jobben som du hadde tenkt. Dersom det skulle vise seg at du fikk straff for dokumentforfalskning (som du har gløymt) og at dette står oppført på attesten så er det ikkje værre enn at du trekker jobbsøknaden utan å oppgi grunn. Dersom saka blei anmeldt og du fekk brev frå politiet i ettertid så er det rart at du ikkje fikk straff.

 

Politiattesten blir sendt til deg, og det er du som må legge den fram for arbeidsgiver. Så dersom det skulle stå noke som er uheldig i attesten så kan du velge å ikkje vise fram attesten.

 

Det er uansett ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Skulle det vise seg at attesten inneholder opplysninger om dokumentforfalskning så kan du likevell redde ansikt ved å seie til arbeidsgiver at du ikkje vil ha jobben likevell og dermed ikkje legge fram attesten.

Lenke til kommentar

Litt offtopic men merkelig hvor strengt Norge skal straffe dokumentforfalskning, og andre ting som ikke går direkte utover andre personer... i forhold til voldtekter, gjentatt grov vold osv.

 

Men hvor lenge man noe på rullebladet? Mange har jo kansje fått en liten sak på seg i ungdomstiden og vokst opp i etterkant, og får kansje problemer med jobbsøking osv... Det er da andre personer politiet burde straffe enn de som har blitt voksene og kommet ordentlig inn i arbeids og familieliv.

Lenke til kommentar

For alt det vi vet kan det ha vært snakk om påtaleunnlatelse. En påtaleunnlatelse vil stå på en utvidet attest for resten av ditt liv. Om du fikk noe form for "tilsnakk" vil ikke dette komme på en utvidet politiattest.

 

Tror beste instansen å spørre her er politiet. Det er de som har oversikt over registeret og hva som er registrert på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt offtopic men merkelig hvor strengt Norge skal straffe dokumentforfalskning, og andre ting som ikke går direkte utover andre personer... i forhold til voldtekter, gjentatt grov vold osv.

 

Men hvor lenge man noe på rullebladet? Mange har jo kansje fått en liten sak på seg i ungdomstiden og vokst opp i etterkant, og får kansje problemer med jobbsøking osv... Det er da andre personer politiet burde straffe enn de som har blitt voksene og kommet ordentlig inn i arbeids og familieliv.

 

Dokumentforfalskning blir straffa hardt fordi heile samfunnet vårt er avhengig av at dokumentasjonen som blir framlagt er korrekt. Dersom nokon undergraver tillitten til f.eks offentlige dokument så får dette store ringvirkningar for heile samfunnet. Det er heilt avgjerande at folk flest kan stole på at den framlagte dokumentasjonen er korrekt.

 

Tenk berre på kva som hadde skjedd dersom ein ordfører i ei lita kommune hadde mangedobbla det tellande folketallet i sin kommune ved å forfalske fødselsattester. Ikkje berre hadde det vært resurskrevande å avdekke forfalskninga (finne ut kven som er ekte personer og kven som er falske), men det hadde også kosta skattebetalerane store summer sidan skattepengane blir fordelt etter kor mange innbyggere som bur i kvar kommune (forenkla forklart).

 

 

 

Når det gjeld kor lenge ting står på rullebladet så framgår dette i strafferegistreringslova. På vanlig politiattest så blir lovbrudda du er straffa for fjerna etter ei stund. Småsaker forsvinner relativt raskt, medan meir omfattande saker blir ståande lenger. Bøter forsvinner etter 2 år, dersom du har vært i fengsel opp til 6 månder så forsvinn oppføringa etter 5 år. Lengre fengselsstraffer forsvinner etter 10 år.

 

Merk at dette berre gjeld politiattesten. Lovbrudda vil ikkje bli sletta, men dei blir ikkje oppført i attesten dersom det er lenge sidan du blei straffa. Søker du derimot jobb som med hjemmel i lov krever uttømmande politiattest så (sllik som trådstarter) så vil attesten inneholde alle registrerte lovbrudd.

 

I tillegg vil politiet kunne bruke forhold som dei ikkje får ta med i attesten når dei skal uttale seg om ein person er skikka til å inneha ei bestemt stilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...